Nya inlägg

    • Tuval Profilbild
    • Mekanisk släggdräng
    • Hej. Har hållit på från och till med smide under många år men har aldrig haft någon egen...
    • nilsbelsibub Profilbild
    • Borax
    • Borax för vällning och damaskussmide går att få hitta hos: Maila till: Mvh nilsbelsibub

Fler ämnen »

Topic-icon gångjärn

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 3 veckor sedan #29283 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
håller på med två gångjärn, upptäckte nu när jag gjorde själva spiken eller vad man ska kalla det för som man ska driva in i väggen att när jag rullade hålet för den i själva biten som ska sitta på dörren så böjer sig materialet lite knepigt, det blir lixom smalare på mitten än ute i kanterna när man rullar ihop det lite som ) ( hur kommer man runt detta på ett bra sätt, är det något jag lär bry mig om med gångjärn eller är det ok att det är lite smalare på mitten ? blir ju lite glappt i sidled om det är det bara =)
Mer
11 år 3 veckor sedan #29284 av Metalmageren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej kerk.
Om jag førstår ditt problem/fråga riktigt, så er det ett ganska vanligt syn på gångjern´ att det er smalare inde på mitten. Du ska smida endan lite konkav ind mot midten inan du børjar din rulning, (anvænd tex ett sænke). Nær du så børjar rulningen av hållet så utjæmnar sig den konkava del och du får ett precist hål som sitter bra på stapeln.(Hoppas du førstår vad jag menar).Hur mycket konkavt det skal smidas er beroende på material storlek mm. Så prova dig fram så talar din erfarenhet til dig næsta gång.
Hilsen Metalmageren
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 3 veckor sedan #29285 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tog en järnstång av storleken hålet skulle vara å satte i å smidde mot kanterna på städet, fungerade hyffsat bra =)
Sidan laddades på: 0.065 sekunder
Powered by Kunena Forum