Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon järnvägsräls

  • joel
  • joel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 7 månader sedan #444 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
hej!
Jag undrar om det är någon som vet vad för sorts stål det är i järnvägsräls?
Det borde väl vara något sorts kolstål?


Ändrat av - kenth den 2003/09/16 19:06:37

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
17 år 7 månader sedan #445 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej du.
Järnvägsräls innehåller i huvudsak följande legeringsämnen:

0.75%C - 0.30%Si - 0.75%Mn och 0.25%Cr & Ni

Ganska bra stål altså, fast det är ju en aning jobbigt att smida ut en bit järnvägsräls om man inte har en maskinhammare.

//Olof Nilsson
Mer
6 år 11 månader sedan #35090 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Medveten om att tråden är gammal, men jag tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd när det fanns en del nyttig info om rälsens legering i den här. Jag har dock en relaterad fråga:

Ponera att man nu får för sig att smida järnvägsräls, vid vilka temperaturer/tider ska man då härda och anlöpa?

Ha det!
Mer
6 år 11 månader sedan #35093 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjenare, ser att räls har nästan samma sammansättning som Uddeholm 15LM (0.75% C, 0.20%Si, 0.73% MG) så du borde kunna härda räls på samma sätt.

860° håll i minst 10 min när stålet är varmt. (detta är också temperaturen som stålet blir omagnetiskt om du inte har en exakt ugn).

Släck i 60° olja för att få lite snällare behandling av stålet.

Anlöp ca 200 grader för hårt, anlöp ca 250 för lite mjukare. 200 är väldigt ljust gult om du går på färgen. Halmstrågult till tidig blå kan vara lämpligt beroende på vad du tänkt att använda det till.

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 11 månader sedan #35095 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Melchior skrev: Tjenare, ser att räls har nästan samma sammansättning som Uddeholm 15LM (0.75% C, 0.20%Si, 0.73% MG) så du borde kunna härda räls på samma sätt.

860° håll i minst 10 min när stålet är varmt. (detta är också temperaturen som stålet blir omagnetiskt om du inte har en exakt ugn).

Släck i 60° olja för att få lite snällare behandling av stålet.

Anlöp ca 200 grader för hårt, anlöp ca 250 för lite mjukare. 200 är väldigt ljust gult om du går på färgen. Halmstrågult till tidig blå kan vara lämpligt beroende på vad du tänkt att använda det till.

/E


Hej!

Tack så mycket för input!

Jag förstår. En sak jag funderat på angående härdningstemperaturer, gör det något om man går över rekommenderar temp och sen låter det luftsvalna till korrekt temperatur innan man dunkar ner det i oljan/vattnet? Jag menar, att värma till över härdtemp och sen låta det luftsvalna är ju vad man gör kontinuerligt medan man smider, men påverkar en dylik process härdresultatet? Kan man rent potentiellt värma på utav bara den (dvs smidestemp) i godtyckligt antal minuter för att sedan vänta tills härdtemp "nednåtts" och först då doppa metallen, eller är det de 10 minutrarna på just härdtemp som är viktiga?

Oj, det var en ganska låg anlöpningstemp! Passar mig helt perfekt egentligen eftersom jag inte har tillgång till en exakt inställningsbar ugn och således inte kan anlöpa på 400 grader+, för 200-250 grader anlöpningstemp borde väl innebära att jag kan anlöpa i en helt vanlig hushållsugn, korrekt? Du råkar inte ha någon info på anlöpningstid och huruvida man bör anlöpa och luftsvalna i ett visst antal omgångar eller om det räcker med en anlöpning? :) Vilken typ av Rockwell Hardness uppnår jag vid de olika anlöpningstemperaturerna/tiderna förresten?

Ber för övrigt om ursäkt ifall jag ställer dumma frågor, jag saknar helt smedutbildning och går bara på experimenterande och magkänsla. Vilket också är anledningen till att jag vänder mig hit när det blir lite väl tekniskt... :D

Förresten, när vi nu talar rälskvalitet. Är all räls samma stål eller finns det olika? Jag har köpt min räls på en lokal skrot och har ingen aning om vad den använts till... Noterade dock att de hade massor av olika dimensioner och jag misstänker att en del inte är tågräls utan kanske exempelvis berg-o-dalbaneräls eller något liknande... Den bit jag köpte är mer åt järnvägsräls i dimensionerna, men kan jag lita på att den har just den här sammansättningen eller kan det rent teoretiskt röra sig om helt vanligt fulstål utan vidare legering?

Ifall det nu rör sig om "ordentlig" räls, 0,75 kolhalt är ju hyfsat högt så om jag inte misstar mig så borde detta stål kunna göra sig hyfsat som svärdsmaterial (fjädertempererat då tänker jag) eller? Någon med synpunkter eller kanske rentav erfarenhet? :) Vapensmide är väl det jag är mest intresserad av så det vore kul att veta om just räls kan göra sig för detta ändamål då jag isåfall har en i stort sett outsinlig källa till vettigt stål som jag dessutom kan anlöpa enkelt.

Tack för input som sagt, uppskattas! :)

Mvh Anton.
Mer
6 år 11 månader sedan #35096 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, många frågor och funderingar, jag börjar uppifrån och ner. :)

Att värma upp över härdtemperaturen och låta luftsvalna kanske inte gör så mycket. Det som händer är att kornstorleken blir större, dvs har du gjort något för att den skall bli mindre innan härdning så förstör detta. Dock kommer du avkola ytan om du går upp för högt. Eftersom du säkerligen har bearbetat bladet för att få en vass egg, så vill du inte att den fräscha ytan skall förstöras. Tror detta inte är någon exakt vetenskap. Jag härdade några blad för några veckor sedan, då gick jag upp lite över tempen, lät det svalna lite i luften samt bli jämt över bladet, sedan släckte jag i varm olja. Detta blev ganska bra, ca 57 HRC. Kanske lite i underkant, men det gör inte något.
När det gäller 10 min, så tror jag inte det är något som du behöver följa strikt. Värm upp stålet sakta till härdtemp och sedan är det dags för släckning. Tror 10 min gäller tjockare matrial.

Anlöpningen är ganska låg på fjäderstål. Jag anlöper i vanlig ugn, slängde in en termometer i ugnen för att se att tempen verkligen är rätt.

Anlöpningstid och antalet sådana verkar vara lite mytologiskt, jag har inte hittat någon bra info om detta. Man rekommenderar två anlöpningar. Vid höga kolhalter tre gånger. SCB kanske kan säga något om detta? Hålltiden kan vara upp till 2 timmar om man vill vara säker.

När det gäller rockwell hårdhet så är det inte så lätt att säga exakt. Om du går efter ovan så borde det teoretiskt bli ca 58 HRC. Om du tittar lite på diagrammen i den här tråden:

http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=6416&p=34926&hilit=15N20#p34926

Där finns diagrammen som du kan gå in och flukta på. 15LM är väldigt likt rälsstål.

När det gäller kvaliteten på räls så är det svårt att säga om det är samma för alla. Mest troligt inte eftersom det är olika användningsområden, men om du inriktar dig på stor räls för stora tåg så blir det nog samma hela tiden. Det bästa är att alltid köpa in ett känt stål om det är något viktigt du skall smida.
Testa några gånger genom att smida ut en bit, härda, anlöpa och sedan böj sönder det i städet. Då ser du hur biten beter sig. Kom ihåg att ha skyddsglasögon på dig.

Om det är så att du är intresserad av diverse vapensmide, såsom yxor, svärd mm. Var försiktig med vad du tänkt att använda dem till. Om det är blankvapenstrid dvs, man skall möta klingan med en annan klinga, anlöp av bara helsike, du måste få maximal fjäderfunktion i svärdet. Det får inte vara sprött för då blir det jättefarligt! Kom ihåg att om du maximerar hårdhet så betyder inte det att det blir bättre! För spröd egg splittras lätt och går inte att slipa.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på. Detta ämne är verkligen outtömligt och svårt att få info om. Har dock lite pdf filer som är riktigt bra om du vill läsa. Skicka ett pm med email till dig.

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 11 månader sedan #35097 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Melchior skrev: Hej, många frågor och funderingar, jag börjar uppifrån och ner. :)

Att värma upp över härdtemperaturen och låta luftsvalna kanske inte gör så mycket. Det som händer är att kornstorleken blir större, dvs har du gjort något för att den skall bli mindre innan härdning så förstör detta. Dock kommer du avkola ytan om du går upp för högt. Eftersom du säkerligen har bearbetat bladet för att få en vass egg, så vill du inte att den fräscha ytan skall förstöras. Tror detta inte är någon exakt vetenskap. Jag härdade några blad för några veckor sedan, då gick jag upp lite över tempen, lät det svalna lite i luften samt bli jämt över bladet, sedan släckte jag i varm olja. Detta blev ganska bra, ca 57 HRC. Kanske lite i underkant, men det gör inte något.
När det gäller 10 min, så tror jag inte det är något som du behöver följa strikt. Värm upp stålet sakta till härdtemp och sedan är det dags för släckning. Tror 10 min gäller tjockare matrial.

Anlöpningen är ganska låg på fjäderstål. Jag anlöper i vanlig ugn, slängde in en termometer i ugnen för att se att tempen verkligen är rätt.

Anlöpningstid och antalet sådana verkar vara lite mytologiskt, jag har inte hittat någon bra info om detta. Man rekommenderar två anlöpningar. Vid höga kolhalter tre gånger. SCB kanske kan säga något om detta? Hålltiden kan vara upp till 2 timmar om man vill vara säker.

När det gäller rockwell hårdhet så är det inte så lätt att säga exakt. Om du går efter ovan så borde det teoretiskt bli ca 58 HRC. Om du tittar lite på diagrammen i den här tråden:

http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=6416&p=34926&hilit=15N20#p34926

Där finns diagrammen som du kan gå in och flukta på. 15LM är väldigt likt rälsstål.

När det gäller kvaliteten på räls så är det svårt att säga om det är samma för alla. Mest troligt inte eftersom det är olika användningsområden, men om du inriktar dig på stor räls för stora tåg så blir det nog samma hela tiden. Det bästa är att alltid köpa in ett känt stål om det är något viktigt du skall smida.
Testa några gånger genom att smida ut en bit, härda, anlöpa och sedan böj sönder det i städet. Då ser du hur biten beter sig. Kom ihåg att ha skyddsglasögon på dig.

Om det är så att du är intresserad av diverse vapensmide, såsom yxor, svärd mm. Var försiktig med vad du tänkt att använda dem till. Om det är blankvapenstrid dvs, man skall möta klingan med en annan klinga, anlöp av bara helsike, du måste få maximal fjäderfunktion i svärdet. Det får inte vara sprött för då blir det jättefarligt! Kom ihåg att om du maximerar hårdhet så betyder inte det att det blir bättre! För spröd egg splittras lätt och går inte att slipa.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på. Detta ämne är verkligen outtömligt och svårt att få info om. Har dock lite pdf filer som är riktigt bra om du vill läsa. Skicka ett pm med email till dig.

/E



Tack så väldigt mycket för extremt bra info, fick svar på alla mina frågor och mer därtill! Ska testa att smida till en rälsbit nu i dagarna så får vi se hur det blir helt enkelt, enklare tester borde ju visa om det är en väg jag bör fortsätta vandra eller styra av så fort jag kan :D

Återigen, stort tack för all hjälp! Helt klockrent! :)
Mer
6 år 11 månader sedan #35098 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nemas problemas. Fråga på du.

Och du, tappa inte hoppet när du provsmider, det är hårt som fan att smida ut rälsen, men med övning går det lättare. Kämpa på!

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 11 månader sedan #35099 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Melchior skrev: Nemas problemas. Fråga på du.

Och du, tappa inte hoppet när du provsmider, det är hårt som fan att smida ut rälsen, men med övning går det lättare. Kämpa på!

/E

Uppskattar det verkligen, tack :)

Jag förstår, ska komma ihåg det!

Har påbörjat bygget av en enklare maskinhammare (bladfjäderhammare eller vad de kallas), tror att jag ska försöka få den funktionell innan jag smider några större bitar. Det var till hammaren jag först köpte rälsen, för att ha som både hammare och städ. Men det blir ganska mycket över, så då kan man ju alltid försöka dra nytta av det :) Den stora klumpen "ovanpå" känns som ett jäkla projekt att smida ut för hand, men de små bottenflikarna som rälsbiten vilar på borde gå att kapa av och provsmida hyfsat lätt. Förhoppningsvis är det bra räls jag fått tag i, men det får testerna utvisa :)

Tack än en gång!

Mvh Anton.
Mer
6 år 11 månader sedan #35100 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lååter som ett kul projekt! Men ta och svinga hammaren lite också. Det är bra övning! :)

Emil Schönning
Mer
6 år 11 månader sedan #35102 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Melchior skrev: Lååter som ett kul projekt! Men ta och svinga hammaren lite också. Det är bra övning! :)

Absolut, merparten av själva smidet gör man ju för hand. Men att smida ut en 10x10 cm stålbalk till lite mer lätthanterliga proportioner för hand känns som ett smått hopplöst projekt... ;D
Mer
6 år 11 månader sedan #35103 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Heheh, det är lite tungrott att smida sådana dimensioner. :)

Men får du tag i en släggdräng så går det att mosa på rätt ordentligt.

Emil Schönning
Mer
6 år 11 månader sedan #35104 av Bushido
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Melchior skrev: Heheh, det är lite tungrott att smida sådana dimensioner. :)

Men får du tag i en släggdräng så går det att mosa på rätt ordentligt.

Kan jag tänka mig :D

Känner nog tyvärr ingen som ställer upp på sånt... Bättre att bygga färdigt hammaren, den blir inte trött i första taget heller ;)
Mer
6 år 11 månader sedan #35105 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sant sant. Bygg bygg bygg! :)

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.145 sekunder
Powered by Kunena Forum