Nya inlägg

    • Jimi Profilbild
    • Oxidering
    • Gammal tråd så det är väl knappast aktuellt för dig längre men någon annan kanske behöver......
    • Willyan Profilbild
    • Fjærhammer
    • Hei Jeg har ein Klafrestrøm No2, ser dere har monteringsritning og info om Klafrestrøm. Jeg finner...

Fler ämnen »

Topic-icon Härdbart rör?

  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
6 år 3 månader sedan - 6 år 3 månader sedan #36348 av Stefan
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej alla smidestokiga.
Jag behöver nått typ av rör med ca: 2mm godstjocklek som ska gå att använda till att stämpla ner ett runt mönster i metallen.
Har lessnat på att behöva tillverka ny för vart 5:e gång jag använder det, så min fråga är om det finns nått typ av rör som är härdbart?
MVH Stefan
Last edit: 6 år 3 månader sedan by Stefan.
Mer
6 år 3 månader sedan #36350 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Känns som om det skulle vara både enklare, billigare och hållbarare att svarva en sån stämpel ur en bit rundstång i något härdbart material...

//Olof Nilsson
Mer
6 år 3 månader sedan #36426 av Peter_H
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du kan ju kola upp röret du använder med blodlutsalt (finns på apoteket) då stiger kolhalten så ditt järnrör kan härdas, det är det enklaste jag kan komma på.
Ett annat alternativ skulle vara att använda stålrör som används i hydrauliska mojänger, de håller tusan så bra för det mesta ;)
Kolla på din lokala skrot. De ska härdas i 60-gradig olja och sen anlöpas till violett. Lycka till.
Mvh Peter

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
Sidan laddades på: 0.130 sekunder
Powered by Kunena Forum