Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Regin ss 2710

  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #25530 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jo jag smider många av mina mejslar och dornar i Regin ss 2710. Det är ett jättehårt stål som lufthärdar och spricker om man kyler det oförsiktigt. Långa smala dornar som riskerar att ta upp värme av det ma slår ner dom i passar jättebra för regin. Eftersom stålet är så otroligt hårt på alla sätt kan det bli lika varmt som ämnet man slår ner det i men ändå vara hårdare. Det kan därtill anlöpas upp till 600 grader har jag för mig.

Lite joxigt att härda men om man värmer upp det långsamt, kyler i vatten och anlöper rejält så brukar det gå.

Regin eller ss 2710 som det kallar innehåller: C 0,53 %
Si 1,10 %
Cr 1,3%
Mo 0,30%
W 2,5%
V 0,20%
Mer
12 år 1 månad sedan #25531 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
2710 är ju egentligen främst framtaget för kallberabetning, tex stenmejslar,saxskär etc.
Jag skulle föreslå att du använder 2242 eller 2550 som är lufthärdande och därför inte så sprickänsligt vid härdning.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.064 sekunder
Powered by Kunena Forum