Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Söker tips kring silvergjutning

  • finamazarina
  • finamazarina Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #37122 av finamazarina
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Vi har prövat gjuta silver i sk vakum trycklufts gjutapparat / Combilabor, men totalt misslyckats.
Det har bara blivit smulor av silvret.

Inbäddning i Speedmassa för ädla och oädla legeringar, Urbränning i 700 C och sedan 800C, Gjutaapparaten intälld på 925 C första försöket och 1000 C andra försöket.
Det blev knappt något inne i formen och bara små smulor kvar av silvret. Skall man vara tydlig så gick första försöket ngt bättre dvs det blev mera silver kvar och en liten del flöt ut i formen.
Vid andra försöket tillsattes borax.

Någon som har tips på temperaturer eller tillvägagångssätt ?
Mer
3 år 4 månader sedan #37130 av valands
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej vi gjuter silver och guld med modifierad Combilabour ni kan få gå en kurs i gjutprocess, kontakta oss på tel:
Lasse 07346770327
Sidan laddades på: 0.107 sekunder
Powered by Kunena Forum