Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Lost wax casting.

  • SimonSaysBaka
  • SimonSaysBaka Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 3 månader sedan #31955 av SimonSaysBaka
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, jag har försökt ett antal ggr nu att gjuta med denna metod, det har dock delvis lyckats, men gipset spricker när jag bränner ur den, ibland bara på insidan, men också rakt igenom. Nu är min fråga vad orsakar detta, kan det vara gips blandningen, eller låter jag det inte torka nog länge. Lite tråkigt när man förlorar ett smycke som man arbetat med i 50 timmar.

Om någon vet något så uppskattar jag det.

Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".
Mer
9 år 3 månader sedan #31956 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad är det för metall du gjuter och vad har du för gips?
Flaskan skall härda ordentligt och sen brännas ur försiktigt för att undvika sprickor. Det finns scheman för tid/temp under urbränningen, följer du schemat för ditt gips?

//Olof Nilsson
  • SimonSaysBaka
  • SimonSaysBaka Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 3 månader sedan #31959 av SimonSaysBaka
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag gjuter bara i tenn för tillfället, 10% koppar och 90% tenn tror jag blandningen var som jag köpte och använder. Jag använder vanligt billigt gips, vet inte vad det är för märke för jag köpte det i omärkta 20kg säckar på en bygg firma. Jag bränner ur vaxet i en vanlig ugn på 200c, så nå schema vet jag inget om.

Jag är väldigt ny när det gäller lost wax, så jag vet ingenting, men det du nämnde kan vara värt att kolla up.

Tack för svar.

Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".
Mer
9 år 3 månader sedan #31960 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Låter som du stoppar in blött gips i ugnen. Vänta längre innan du bränner ur vaxet, kanske till dagen efter ?? Du kan även prova att stoppa in gipset/vaxet/flaskan i kall ugn och låta den följa med upp i temp, kanske även vänta en stund på 100 gr innan du ökar till 200. Lite så man gör med "proffs gips"

Med det gips jag använder så skall metallen hällas i flaskan när den är varm. Vill minnas att den skall vara kring 500 grader när man gjuter mässing/alu. Häller du tenn i kall eller varm flaska? Prova med varm (kanske 100-125 grader när du kör med tenn??)

Har du inget data på gipset så kan det ovan vara värt ett försök.

Har du slagit din lärling idag ??
  • SimonSaysBaka
  • SimonSaysBaka Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 3 månader sedan #32015 av SimonSaysBaka
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för svar, Jag har gjort några prover nu ska låta gipset torka en vecka sen bränna ur dem, får se om det kanske hjälper. Hur länge brukar ni låta gipset torka?

Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".
Sidan laddades på: 0.135 sekunder
Powered by Kunena Forum