Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Början på min gjutar bana

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #26168 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har fått för mig att prova på att gjuta. Tänkte det ska bli lite mässing, brons och aluminium (utöver tenngjutning med ungarna).

Tillverkade deglar enligt bild idag. Den lilla är för tenn och gjord att ett 2" bevattningsrör. Den provade jag idag då jag gjöt lite tenn med barnen (gjöt av ett batteri så inget avancerat men bra för att prova banka sand å göra inloppet (va de nu hette...))

Den stora är ännu oprövad men jag hoppas den skall gå till aluminium. Den är byggd av 5" foderrör som används vid bl a brunnsborrning. Tänkte sätta den uppe på ässjan och blåsa på (som att koka kaffe i skogen ;D ). När man sedan hantera den lyfter man med en krok framme vid bägaren (kror ala enarmad bergssprängare). Kanske ska ha en krok från taket å häkta i den även när man skall fylla gjutformen. Ska smälta max 1l (3 kg) aluminium. behållaren rymmer ca 2,5l om man fyller till kanten (den blir således halvfull som mest).

Tror ni det blir problem att få aluminium att smälta bara genom att ställa den på ässjan ??? Någon som ser andra problem med detta sätt. Jag ska iofs bygga en gasol smältugn när jag börjar med mässing & brons med jag tyckte det verkade enkelt att bara smälta uppe på ässjan.

Även en bild på träformen jag ska ha till aluminium gjutningen. Ska gjuta några varpor så man kan kasta varpa med gubbarna.

Är uttjänta aluminiumfälgar nåt att gjuta med ?? Körde på sten med båten för 4 dgr sedan så jag har oxså ett underhus (drev) jag kan smälta ner >:( .

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 2 veckor sedan #26169 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
:) Hehe

Det här blir spännande att följa.....

//admin

Johan Sangberg
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #26173 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här är en länk till en farbror som gjuter varpor där man kan se lite miljöbilder.

http://www.gothem.nu/ovrigt/Sture_Stenstrom.html

(PS admin, det tar en jäkla tid för mig att få upp "forum_ads_footer.html", får sitta å titta/scrolla i 1/10 av skärmen flera minuter.....fel hos mig eller på servern ? )

Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #26177 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gjorde ett provskott å smälte aluminium idag. Tog ett avslaget steg från en alu-stege samt en alu-list som jag sågade några bitar från. Det var svårt att få värmen att "greppa" om alu-bitarna. Jag la i lite tenn och tänkte att det kan få värmen att bita.

Hur som helst var man tvungen att blåsa på rätt bra med ässjan, gärna "gräva ner" den lite så man fick värme även på sidorna nertill. Ska nog göra ett lock så avkylningen uppifrån blir mindre.

Det blir en massa "ludd" som flyter ovanpå aluminiumet. Antar att det är någon legeringsmetall med högre smältpunkt eller oxid. Nån som vet?

Hämtade lite borrkax från en brunnsborrare och siktade detta till ca 2mm. Håller på att torka sanden. Ska slå i lite rapsolja sedan och se om den verkar "klibba" som formsand. Tror iofs att det behövs lite mer 0-fraktion typ bentonit eller pimpsten eller liknande.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
11 år 2 veckor sedan #26185 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag brukar hämta min formsand i ett grustag som ligger några hundra meter från där jag bor. Brukar välja sand med mycket liten korngrovhet. Sedan tillsätter jag bara vatten innan jag formar. Ett litet trix som jag använder är att lägga en "gladpackfolie" mellan flaskhalvorna innan jag formar överflaskan. Det är då ingen risk att sandformarna "klabbar ihop" i skarven. Såg att du hade tillverkat en snygg formflaska i björkträ. De spåren du hade gjort i sidorna tycker jag att du skall förstora. Jag kör dessa spår med en radiefräs, (ca 10 mm). Det blir då fina greppytor för sanden att fästa i, och man kan vända flaskhalvorna utan risk för att sanden rasar ur.

Keep the blues alive
Mer
11 år 2 veckor sedan #26186 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Såg på en site om en som körde alufälgar i vedklyven innnan han gjöt med dem...

/Patrik
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #26195 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu är nästan hela drevet nersmält. Dels provade jag att smälta lite mer och dels gjorde jag alu-tackor så jag fick lite bättre form på materialet. Fick ihop 2,5 kg

Man fick värma på som bara fn (länge) för att få det att smälta. Trots att biten stod i smält alu så tog det bra med tid innan det smälte. Man kunde tom känna att det låg osmälta bitar och simmade i smältan. Är detta en egenskap som aluminium har (att inte vilja smälta)?

Provade min nya gjutsand och den verkar OK. Tog siktad borrkax och satte till ca 20% siktad lera. Kör med vatten. Tycker dock att den klibbar lite dåligt. Svårt att ta ut modellen utan att sanden "chippar" upptill. Är väl iofs oxså en fråga om modellens form, hade paralella kanter upptill å de är väl inge bra. Har en mindre mängd köpt gjutmassa (röd/oljebunden) och den klibbar mycket bättre och chippar inte lika lätt

Märkte oxså när jag göt tackor att vattnet ångar bort och gör att aluminiumet bubblar (bubblorna passerar aluminiumet). Det borde inte vara bra för att få fin passning mot formen ??? Är det för att jag använder kastrull med tät botten? Om jag haft en ram (öppet i botten) skulle ångan gått ut genom sanden undertill då?

Får en känsla att om jag gjutit med tät form (över- och underdel) och bara haft ett hål att hälla i (inga extra lufthål från kaviteten) så skulle det lätt kunna spruta upp smält alu när ångan trycker på ???

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 veckor sedan #26199 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Så där ja, då var första gjutningen & första varpan klar. Gick som på räls. Hade lite ont om kol så jag förvärmde alu-tackorna i elugnen till 500 gr. Märkte att man inte behöver blåsa på så hiskeligt utan mer låta det ta sin lilla tid att smälta bitarna.

Gjorde mallen till varpan i frigolit (den rosa extruderade som är lite tätare än den vita) va jäkla fint å lätt att bearbeta. Lossnade enkelt ur formsanden.

Fick lite ojämn ytan på undersidan (den som är upp när man gjuter), tror det blev luft kvar. Skulle ha lutat formen eller gjort insläppet annorlunda. men bra blev det i alla fall ;D

Använde köpt formsand till detta.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 1 vecka sedan #26204 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sådär ja, då va smältugnen nästan klar. Saknas bara någon form av enkelt lock. Gjord av ett 100l oljefat. Har ett 50x50mm fyrkantsrör som "spridare" där det övergår till 2st 1" rör (brännare). Varje brännare har ett lock i änden med 4st 4mm hål (började med 3mm men det vart för lite flås).

Har provkört den men ej provsmält, blir väl imorgon med lite tur.

Ska mecka iordning någon tång oxså så man har nåt att lyfta degeln med.

Kan nämna att det det blev helt tätt när jag svetsade. Fn så mycke bättre med skyddsgas än med rörtråd.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
11 år 1 vecka sedan #26208 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jättesnygg ugn och ett jätteintressant projekt! ;D

//Olof Nilsson
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 1 vecka sedan - 11 år 1 vecka sedan #26211 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lite mer klar smältugn. 2 videos där man ser/hör ugnen. På den med locket på ser/hör man hur jag ökar mängden gas så att den blir mer reducerande (det börjar brinna utanför ugnen.

Locket blev inge bra men det får jag ändra senare. Skulle kanske va bra med en eldfast skiva av nåt slag.

En länk till ett program som konverterar .mp4 (som det blir när man filmar med en nokia mobil).

http://www.mp4-converter.biz/download.htm

http://www.youtube.com/watch?v=cyXWwd3To1c
[youtube:qxwnu1vv]cyXWwd3To1c[/youtube:qxwnu1vv]
http://www.youtube.com/watch?v=OTUmSuO433Y
[youtube:qxwnu1vv]OTUmSuO433Y[/youtube:qxwnu1vv]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Last edit: 11 år 1 vecka sedan by Johan Sangberg. Orsak: youtubelänkar
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 1 vecka sedan #26214 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Idag göts det mässing. Smälte ner 670 gram mässing på 12 minuter från kall ugn och kall mässing.

Göt av en bult i brist på annat bara för att testa (den är blästrad på bilden).

Nytt lock med lösa handtag av rör_i_rör modell. Dels är inte handtagen i vägen då de sticker ut och dels är de inte varma då man skall lyfta.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
9 år 6 månader sedan #30878 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm... Tråden är ett par år gammal, men jag är nyfiken MrPerisident. Hur har det funkat med smältugnen igentligen? Den är ju fantastiskt enkel! Är det bara isolerfilt typ Kawool? Vad har du i botten? Vad gjorde du locket av? Vilken värme kommer du upp i?

Ska bygga ugn själv har jag tänkt mig, fast en oljeeldad. För 60kg degel (min kompis har en 40-kilos, så jag måste ju vara värre!!! >:D )

Har införskaffat material för att göra skalgjutningar och väntar på trettio kilo vax nu. Nu jäklar skall det gjutas!
Testade furansand idag och det gick si sådär. Var nog för snål med hartsen och slarvig med packningen (trodde det skulle härda fortare än det gjorde). Har även införskaffat vattenglas... Någon med erfarenheter?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 6 månader sedan #30885 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Den går som en klocka. Har bara inte ägnat mig så mycke åt gjutning. Först gjorde jag ett lock av plåt men det blir så jäkla varmt så det är inget att ha. Vidare strålar den värme som fn uppåt med plåt. Nu har jag en skiva av sånt där eldfast tegel av den tunga/hårda sorten. Isoleringen är något motsv. Kawool men köpt från Beijer industrier (tog den som tål 1800 gr vill jag minnas. I alla fall den som tålda högsta temp va det nu var).

Ser fram emot att följa dina byggen och experiment.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 6 månader sedan #30894 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Låter bra! Men vad har du i botten? Jag funderar på om jag kanske kan ha sån där vermikulit på säck som man kan köpa på blomaffären, och ett lager filt att hålla det på plats. Kostar ju nästan ingenting...

Har fått tag på deglar i alla fall, men de är på uppåt 80-90 kilo!!! Hoppas det räcker med en vanlig villabrännare... Men tricket verkar vara god isolering snarare än kraftig värme. Jag har värmt mycket material (kanske 50kg) i min osmundugn som är på bara 6,5kW och el dessutom, men det tar ju lite längre tid. Någon som skulle kunna göra en kvalificerad gissning på hur lång tid det skulle ta för en 80-kilos smälta med villabrännare? Skulle jag kunna gjuta järn oxå? Kallsmen kanske kan gissa?

Deglarna väger ca tio kilo. Sedan blir det tången som oxå kommer väga en det, Jag får nog räkna med sådär 120kg att bära på två man vid full smälta! Tungt, men det borde gå... Alternativet blir att ha en tippbar ugn och hälla upp i skänkel eller direkt i flaska med rännor. Eller fixa en bättre, elektrisk travers. Så är frågan om takhöjden på 3,5m räcker för värmen. Det blir ett långtidsprojekt skulle jag tro, så ni får ha tålamod om ni vill följa med här på forumet.

Men... Det ser ut som jag har ett jobb på gång som innebär två sälar i naturlig storlek i brons (Det var uppe för ett par år sedan och blivit aktuellt igen). Offerten är antagen, men sedan skall det göras oxå. Någon som känner till uppstoppade Vikare som jag skulle kunna få låna hem att stå modell? Försäker få tag på länsmuseet, men det är visst mycket upptagna människor (eller så har de en böjelse för telefonväxlar o dataröster...)

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Sidan laddades på: 0.205 sekunder
Powered by Kunena Forum