Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Behover rad, gjutning av kanon i brons.

  • aTobin
  • aTobin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 5 månader sedan #34226 av aTobin
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Sitter i malaysia darfor har jag inte bokstaverna aao tyvar :)
Fick far nagon vecka sen ett ryck och bestamde mig for ett nytt projekt: Att gjuta en kanon i brons. Jag ar helt novis inom gjutning och smide det enda jag har ar vissa baskunskaper plus det jag last i nagra bronsgjutningstradar har pa forumet.
Jag har iaf kopt en liten souvenirkanon som jag har tankt att anvanda som originalmodel, en stalmodel pa 30-40cm med pipa pa ca 2.5cm. Jag forsoker tanka igenom projektet exakt hur jag ska genomfora det osv for att forsoka hitta och losa alla problem pa tankestadiet.
Nu har jag nagra saker som jag undrar over och skulle behova rad om, almanna tips och rad uppskattas mycket, jag ar som sagt helt novis.

Forst och framst, jag har tankt anvanda mig av forlorat vax metoden och forsta steget blir da att ifran min stalmodel skaffa en form som jag sedan kan anvanda for att gjuta en vaxkopia av originalstalmodellen. Hur skulle ni rekommendera att jag gor detta. En tanke ar att gjuta in stalmodellen i silicon eller naghot liknande som jag sedan kan skara i 2 halvor med kniv for att fa ut originalmodellen. Asikter och problem med detta?

Sedan tanker jag mig att man kan anvanda gips till den slutliga gjutfromen. Finns det gips som gar att anvanda till gjutningar vid de temperaturer som brons kraver, om inte gips, vilka bra allternativ finns?

Kan det bli problem med att bronskanonen efter att den har svalnat kroker sig eller krymper for mycket nar den svallnar och hur motverkar man isf detta?

Tack pa forhand
Mer
7 år 5 månader sedan #34240 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mina tips är:
Gjut den i oljesand i stället, det är mycket enklare! Det finns recept att hitta här på forumet, men det finns oxå att köpa s k rödsand färdig. En flaska kan du göra av t ex plywood med några styrningar och fästen för sanden på insidan (typ limma dit små lister eller fräs några spår). Loppet måste du sedan borra med en långhålsborr, och svarva utsidan till en fin yta. Att gjuta loppet med en kärna kan bli problematiskt då den blir så tunn och lätt går sönder, och det krävs annan utrustning för att göra bra kärnor. Det hade ändå inte varit någon bra ide att använda en kärna om du gjutit den i gips eller skal, så borra loppet kommer du nog inte ifrån hur som helst.

Gör en rejäl sjunkkropp vid ingjötet längst fram på pipan och gjut den lutad kanske 45 grader så bubblor kan flyta upp men det inte blir så starka virvlar när du häller i smältan. När du sedan kapar av sjunkkroppen får du ett hum om hur bra godset blivit (är det bubblor i eller andra föroreningar finns risk för pipsprängning).

Om du inte köper kanonbrons färdigt så se till att använda material från samma ämne och inte koka ihop olika bronser, det blir sällan bra.

Lycka till och låt oss veta hur det går!

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • aTobin
  • aTobin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 5 månader sedan #34262 av aTobin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack for svaret.

Under gjutningen, vilken temperatur ar lamplig att ta bronset till, hur paverkar det godsets kvalite om jag tex gjuter bronset vid 1300 grader istallet for 1100?

Kan man likt betong knacka pa formens sida efter man tomt i bronset for att vibrera ut luftbublor ur gjutningen?

Det dar med karnan blir ett problem, jag ser inte att jag har nagon mojlighet att kunna borra en 2 cm brett hal rakt ner i pipan. Daremot har jag en fete bormaskin och borr sa jag skulle kunna borra ett hal med den forutsatt att jag redan har nagon form av mindre pipa i kanonen som kan "styra" borret rakt ner om du forstar vad jag menar.
Har du ideer om hur jag kan losa problemet, eller om det finns nagon hyfsat enkel metod som jag kan anvanda for att anda gjuta med pipa, pipan behover ju som sagt inte bli skit bra under gjutningen (bara en grov pipa med lika tjocka vaggar runt om!) bara jag kan ta borrmaskinen och gora slutfinishen sa att saga!

Sa att gora en form av silikon ifran originalmodellen ar ett bra val, hur gar man lattast tillvaga for att dela silikonformen, skara den i 2 bitar med kniv efter silikonblocket har stelnat eller lagga modellen till halften i silikon for att sedan tex olja in ena halvan och sedan gora andra delen som ska tacka ovansidan av kanonen for att pa sa satt slippa behova skara isar silikonblocket i efterhand?

Vilket blandningsforhallande pa bronset ar optimalt for hallfasthet pa en kanon.

Tack!
Sidan laddades på: 0.088 sekunder
Powered by Kunena Forum