Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Kyddsgas

  • hornbora
  • hornbora Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #20119 av hornbora
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Någon som kan olika skyddsgasers egenskaper. Det finns ju en uppsjö. Frågar eftersom jag skall gjuta i legeringar som kan innehålla alu och annat som oxiderar lätt. Jag har en liten elugn som egentligen inte är förberedd för skyddsgasgjutning, men man kan ju försöka....
Hornbora

"Kör så länge det ryker"

Kör så länge det ryker
Mer
12 år 1 månad sedan #20121 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om ugnen inte är gjord för att användas med skyddsgas så kan den ta skada av det.
Vanlig elementtråd typ Kanthal eller NiCr behöver en oxiderande atmosfär för att inte brännas av, kör du din ugn med en reducerade atmosfär kommer elementtrådens skyddande oxidskikt att försvinna och tråden bränns så småningom av.
Altså, använd inte Co2 som skyddsgas i din ugn om den har omantlade elementtrådar.

//Olof Nilsson
Mer
12 år 1 månad sedan #20142 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Inte för att jag är någon expert, men...
Varför behöver du skyddsgas vid brons/aluminium gjutning? Aluminium går aldeles utmärkt att gjuta som det är. Skopa av skummet om du inte har något medel för att lösa upp det. Oxidskiktet blir som en mycket tunn hinna som du i vilket fall får när du häller i formen. Aluminiumbrons däremot är svårt då det sjunker ihop så mycket. Ska du gjuta det i vanlig sandform måste du lägga ner mycket omsorg på formen om det överhuvud taget går med det du ska gjuta... Men skyddsgas vet jag inte om det hjälper, eller?
Ska du gjuta ren koppar däremot, eller mycket stora bronsdetaljer som kräver het smälta kan det vara bra med skyddsgas. Har jag missförstått något?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • hornbora
  • hornbora Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #20147 av hornbora
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man tackar!
Mycket bra info, "som jag inte tänkte på". :-[
Det jag skall gjuta kommer att vara smådetaljer (smycken) och gjutningen sker i "vacuum" eller i alla fall i undertryck. Var mest orolig att t.ex alubronser bildar tjocka oxidskikt som inte rinner in i formarna.
Finns det någon form av annat skyddsmedel "att lägga på"?

"Nu ryker det, så då kör vi" 8)

Kör så länge det ryker
Mer
12 år 1 månad sedan #20148 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har något som liknar en puck av pressat granulat av något slag som jag bryter av och stoppar i smältan. Tror det är vanlig borax faktiskt... Men jag märker just ingen skillnad när jag använder det. Jag har gjutit i alu-brons och behövde inget fluss. Bara att vara försiktig när man häller och skrapa av smältan ordentligt. Gör en "fälla" i ingötet. Men om du vakuumgjuter häller du väl inte alls, så då är det ju inga problem! Oxiden ligger ju bara på ytan. Ren koppar tar åt sig väte däremot och behöver skydd från luftens "väta"... He he... fyndigt värre

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
12 år 1 månad sedan #20155 av argentum
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det skulle vara intressant att se bilder på din utrustning. Hur går det till att gjuta med vacuum och hur smälter du metallen? Hur ser dina gjutflaskor ut? Hur får du vacuum? Jag vet att det finns någon sorts ventil som "vänder" övertryck till undertryck i dentalgjutmaskiner. Vacuumpump? Jag suktar efter mer info.
Går det att bygga något själv?
Argentum.
Mer
12 år 1 månad sedan #20226 av argentum
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Argentum undrar fortfarande hur det går till att gjuta med vacuum. Jag har forskat lite och kommit fram till att du antagligen inte suger in metallen underifrån då den tekniken är rätt omfattande och dyr. På Konrad så säljer dom en kombinerad maskin för att suga luften ur inbäddningsmassan och att gjuta med. Är det så du gjuter? Kan man göra något själv? Hur får du vacuum? Vilka metaller är lämpliga att gjuta med vacuum? Hur smälter du?
Vore tacksam för någon form av svar.
Argentum
  • hornbora
  • hornbora Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #20289 av hornbora
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har varit lite upptagen (och är så nu med) så jag har inte hunnit lägga upp bilder på min utrustning. Bara helgen gått kommer det en del bilder (om allt går som beräknat)
Kan nämna att jag använder ungefär den utrustning som Konrad säljer, bara av ett annat fabrikat.
Smälter i liten elugn, som liknar en vattenkokare, metallen hälles sen i formen, som sitter i en kammare, där en vacuumpump evakuerar luften. Jag gjuter i silver, brons/mässing, har också provat guld. Funkar BRA.
Ha en härlig midsommar (här regnar)

"Kör så länge det ryker" ;D

Kör så länge det ryker
Mer
11 år 11 månader sedan #20987 av argentum
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja hur gick det med bilderna på din utrustning? Var hos en silversmed som köpt en vacuumgjutmaskin hos Konrad W. 8500:- +moms. Får just nu en liten kurs i lost wax casting av honom. Den är av fabrikat Pepe men enl uppgift så är det tidigare Romanoffs maskin. Har fått tag i en vacuumpump och skall låta tillverka en enklare kopia av maskinen. En bild på din gjutmaskin kan kanske få till fler ideér. En urbränningsugn från Neucraft eller en äldre keramikugn med styrning får bli nästa steg. Det verkar inte finnas allt för mycket genvägar om man vill gjuta i lost wax. Höll på att glömma anledningen till att jag valt att gå via vacuumgjutning. Det går att gjuta större grejor helt enkelt. Att det sen går att gjuta många små prylar i samma teknik är ju bara en bonus.
Kunskap är makt.
Argentum..
Sidan laddades på: 0.112 sekunder
Powered by Kunena Forum