Nya inlägg

    • Valum Profilbild
    • Oxidering
    • Jag undrar var man kan köpa svavellever nuförtiden, inte ens de som levererat till mig tidigare...
    • JohanLa Profilbild
    • Ta bort profil?
    • Hej, Eftersom jag inte använder min profil på Antracit.se vill jag ta bort den, jag hittar dock...

Fler ämnen »

Topic-icon Maskinhammare

  • Timmer
  • Timmer Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
6 år 4 veckor sedan #36342 av Timmer
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej allesammans







I vintras byggde jag en hammare.Till verktygen använde jag något slags härdbart stål som jag bestämde mig för att inte härda då jag är rädd för splitter.Men dom slits mycket och nu skulle jag vilja härda dom. Jag har aldrig härdat och undrar hur jag Ska gå till väga?
Bilagor:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #36357 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Det står en del om detta med härdning i Handboken...Kika lite där på Härdning och Anlöpning :whistle:

www.antracit.se/index.php?option=com_kun...tid=14&Itemid=101327

Snygg "Tirehammer"

//johan

Johan Sangberg
Last edit: 6 år 3 veckor sedan by Johan Sangberg.
  • Timmer
  • Timmer Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
6 år 3 veckor sedan #36359 av Timmer
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man tackar! Den går riktigt bra och underlättar mycket.

Jag har kollat i handboken men får inte riktigt grepp om det.

Först och främst vill jag inte att det blir för hårt(sprickor och flisor)

Ska jag normalisera först hur varmt ska det vara då?

Bör man härda i olja eller vatten?

Anllöpningen känns det som det är lätt att hamna fel med tänker jag rätt med 300' hur gör man rent praktiskt om man ska anlöpa på eftervärmen .Kyla i härdbadet så att man får en värmetopp till rätt anlöpningstemp låter helt omöjligt.

Det är väl bara och sluta fega och prova sig fram.

Ps det finns inga tempratur angivelser vid färgtabellerna
Bilagor:
Mer
6 år 3 veckor sedan #36374 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det viktiga är att anlöpa. Om du inte vet vilket stål du har så är det lite svårare, det är nog bara att testa. Härda i olja så blir det lite försiktigare, använd varm olja, men inte så du bränner dig på den.

Om du har en bit över så kan du härda den och anlöpa till 300 grader, sedan testar du med en fil om det glider, då vet du att det är hårt. Sedan slår du med en hammare och ser om det splittras lätt. Då anlöper du lite högre tills du känner dig bekväm. :)

Emil Schönning
  • Timmer
  • Timmer Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
6 år 3 veckor sedan #36382 av Timmer
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för tipsen Melchior.

Jag har inte en aning om vad det är för stål så är det ju när man bygger av skrot.Jag har en bit som jag får pröva mig fram på.


Med vänlig hälsning, timmer
Sidan laddades på: 0.138 sekunder
Powered by Kunena Forum