Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Mer eller mindre onödigt vetande om BAHCO hammare...

  • EeWe
  • EeWe Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 10 månader sedan - 17 år 8 månader sedan #13082 av EeWe
Här kommer ytterligare en tråd på temat BAHCO hammare...

Aktiebolaget
BrödernA Hjort CO
Tillverkar som bekant det mesta, tidigare även en mindre uppsjö olika modeller av utmärkta fjäderhammare.

Denna tråd kommer huvudsakligen (men inte enbart) att handla om modellerna 801, 802, samt 803 serien.


Modell 801-803 (finnes fler i denna modell?) är alltså i stort sett exakt samma hammare, men utförd i olika viktklasser, 801 är altså en mycket liten hammare, 802 mellan, samt 803 litet större.
Denna serie har haft ett par föregångare, samt ett antal "sidomodeller", någonting som vi kanske får anledning att återkomma till vid senare tillfälle.

Men, först några bilder:
(Tryck på bilderna för större bild!)

Fil bilaga:

(801)

Fil bilaga:

(Bahco Vulcanus modell 802)

Fil bilaga:

(803)

Fil bilaga:

(803)

Fil bilaga:

(803)

Fil bilaga:

(803)

BAHCOs ekonomi modell på samma tema:
Fil bilaga:

(Vet ej korrekt beteckning på denna, men 612 står det på den)



Info:
(mer kommer här!)

Jag vet ej om det framgår av bilderna, men, den som har sett en BAHCO hammare av detta utförande har kanske lagt märket till slagmekanismen, inte helt enkelt att se, men själva grund principen är förhållandevis enkel och okomplicerad, med ett frihjul, på samma axel som drivhjulet, helt befriad från krånglande lameller, koner, etc! inställning av slaghöjd sker medelst "ploghakarna" på sidan,, samt en 90 graders "knäled" i botten av de två bågarna som håller fjäderpaketet, enkelt men effektivt!
Anmärkningsvis fungerar detta "enkla" arrangemang mycket bättre än de flesta andra (tillkrånglade)lösningar med skivor, lameller, extra svänghjul, etc, etc.
Dessutom kan man enkelt ställa slaghastigheten genom att vrida runt ratten på sidan (varvid hela arrangemanget med excenter axeln förflyttas i sidled, denna funktion synes dock saknas på 612 an, som även har ett kraftigt förenklat inställning av slaghöjd (en hylsa och en stång, samt låsbult direkt på stången, opraktiskt men tycks tydligen fungera))



Några vanliga Kända fel/Felsökning:

Det går "sjögång" i hammaren (hammarhuvudet är svårt att kontrollera, och fortsätter att slå efter att trycket på "gasen" upphört. Hammaren känns "slapp"

Orsak: Troligen är excenterlagret utslitet, vilket även lätt inträffar om det torrkörs, samtliga lager (och gejdrar, mm) måste alltid hållas mycket väl inoljade!
(En vanlig missuppfattning är att detta beror på fjädern, vilket altså inte är fallet.)


(Om direktkopplad Elmotor användes:) Motorns axellager slits onormalt fort

Orsak: Detta beror på remdriften, motorns lager belastas ojämnt då remmen far fram och tillbaka vid driften (vilket den ju måste göra, då drivhjulet även fungerar som ett slags "koppling")

Åtgärd: Svårt att åtgärda, men en anordning påminnande om en liten remdrift mellan motorn och hammarens drivrem avlastar motorn. Nackdelen är att detta arrangemang tar upp en del plats
(En vanlig remmgång fungerar naturligtvis lika bra, om man har mycket plats över)
(Har man inte plats är detta tyverr ett problem man får leva med)

Gjutjärns underredet till städet (kabben) har gått i bitar! Ena halvan av fästet till insatserna skall sitta har gått av.

Orsak: Delvis kan det bero på materialfel, men mer troligt har hammaren misshandlats med "torrslag" och för kallt material, använd inte hammaren på för kallt material, helst minst 7-800 grader (för 1312,)!! (gäller alla hammare som inte är särskillt avsedda för detta)

Går att fixa, men svårt att få riktigt bra utan förstärkningar.


Brott på gejderstyrningens fäste

Troligen beror detta på ojämn kvalitet på gjutgodset, går att laga med en kraftig järnförstärkning.
Lämna över till någon som kan, eller till en verkstad, om du inte mäktar med att fixa detta själv, undvik halvdana lagningar, det brukar straffa sig förr eller senare i allafall


Att tänka på:

Smörj lager och gejdrar ofta, och hamra aldrig för kallt så undviker du en hel del problem.


* Allmän anmärkning: Oljebronslager fungerar på så vis att en tunn olje/fettfilm ligger mellan axeln och själva lagret, finns inte denna kommer axeln istället att ligga an direkt mot själva lagret, med våldsam värmestegring som följd. Förutom onormal förslitning (vilket i sig är tillräckligt för att orsaka allvarliga skador på lagret) Kan värmen så småning om bli så hög att lagret spricker sönder i bitar, och ibland tom börjar smälta.

Även gejdrar, mm slits mycket och kommer på sikt att förstöras om de inte hålls konstant inoljade.

Så, vikten av regelbunden smörjning kan inte nog poängteras; det finns således en orsak till varför många äldre maskiner är försedda med separat oljepump enkom för detta ändamål'













(Samla gärna ihop länkar till andra inlägg om BAHCO hammare, samt annat relevant om dessa här, om du är intresserad!)
Last edit: 17 år 8 månader sedan by EeWe.
Mer
17 år 10 månader sedan #13088 av Ingemar
Tack till E W.s föräldrar som gjort detta möjligt!! ;D ;D
ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • EeWe
  • EeWe Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 10 månader sedan - 17 år 8 månader sedan #13090 av EeWe
Joo, men alla dedär hör inte till min verkstad... Ha ha
Last edit: 17 år 8 månader sedan by EeWe.
Sidan laddades på: 0.065 sekunder
Powered by Kunena Forum