Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon fråga om Anyang och el o lite till

Mer
11 år 8 månader sedan #25089 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man ska nog vara lite försiktig med att balansera lite som man tror.
Man bör nog räkna ut balansfaktorn ganska noga tycker jag om man ska balansera över huvudtaget.

Den ska ju inte balanseras som en vanlig mopedmotor med balansfaktor på ca 65-70% då blir det helt galet. >:D

Tror nog det är motorfel i alla fall :P

Kallsme´n
Mer
11 år 8 månader sedan #25090 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du skriver att motorn är för D-koppling 380V. Du skriver också att du funderar på att koppla in en Y/D-start. Har du kopplat den i Y-läge eller i D-läge? Kan berätta att jag har en gammal tröskverksmotor på min lufthammare. Det är en Y/D-motor men omkopplaren har brunnit upp. Eftersom det aldrig tycks bli tid över för att fixa en annan Y/D-omkopplare kör jag sedan flera år igång den direkt i D-läget. Det blir ju ett himla tjut när plattremmen slirar innan hammaren kommer upp i rätt varvtal. Jag kan inte märka att det blinkar i lamporna.

Keep the blues alive
Mer
11 år 8 månader sedan #25091 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag lägger min röst på långa och klena matarkablar. iom att det inte blinkar när motorn går på "tomgång" har jag svårt att tro att det har med elmotorn att göra.

Har du slagit din lärling idag ??
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25092 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var alltså motorn jag tänkte sätta svänghjul på, inte för att balansera något, utan för att lagra energi coh därmed utjämna efektuttaget. Motorn är faktiskt bara märkt 380Vm och D. Den var D kopplad från början, tre paralella beck. Mina tankar på y-d start var altså utifall jag satte svänghjul på motoraxeln, tror att det kan bli väl häftigt utan någon form av mjukstart. Men jag gissar mest, kan egentligen inte sånt här.
Kopplar jag in 6kw kommer det blinka, inte för att jag provat, men för att jag nästan vet. tror sällan jag upplevt så styv matning att det inte märks när man kastar in 6kw. Att det blinkar till vid start är helt ok för mig, då drar ju motorn helt andra strömmar än den sen gör igång.
Vad kan det vara för fel på motorn? Skulle den kunna driva hammaren på två faser? Jag har i alla fall skaffat tångampermeter, så till helgen vet jag.
Motorn sitter på sidan av fundamentet, givetvis med kopplingslådan nedåt, mycket svårt att komma åt, jag får ta med spegel.
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan #25093 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja det var inte så enkelt att bedöma motorn om den är så dåligt märkt. Är det en kinamotor som följt med hammaren?. En lite mer normal motor brukar vara märkt med både spänningar och strömmar för respektive Y och D koppling. Det finns ju två sorters trefasmotorer. De allra vanligast förekommande är D/Y-motorerna och de är avsedda för 220V fasspänning i D-läget och 380V fasspänning i Y-läget. Sedan finns ju Y/D-motorerna som matas med 380V fasspänning, först i Y-läget och efter en stund, när motorn kommit upp i varv, kopplas den om till D-läge. Det blir alltså en form av "mjukstart". När du kommer till din smedja nästa gång tycker jag att du skall ta med kameran och ta några närbilder på motorn och märkskylten. Kolla även vad motorskyddet är inställt på.

Keep the blues alive
Mer
11 år 8 månader sedan #25094 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gick just å dubbelkollade. När jag kopplar in en 9kw värmefläkt blinkar det inte. Jag har lysrörsarmatur och det gick inte att se en tillstymmelse till blink.

Med risk för att slå in öppna dörrar....en elmotor som går obelastad drar mindre ström än när den belastas (det bildas en motström i motorn som håller tillbaks strömmen). Så i takt med att elmotorn belastas (man försöker sänka varvtalet s.a.s) kommer oxså stömmen att variera. Om blinkningen håller svänghjulstakt (vilket jag vill minnas att du skrev tidigare) så är det altså inget märkligt med att strömvariationen håller svänghjulstakt. Om blinkningen hade hållit elmotortakt ( t ex. 1 blink per varv) så hade det varit en annan sak.

Om ditt nät blinkar för små laster (i samma storlek som elmotorn) så har jag svårt att se att det skulle vara elmotorn det är fel på.

EDIT - var försiktigmed med att dra slutsatser av tångamperemätaren. Inte säkert att den är snabb nog att registrera "pulser" på ett korrekt sätt.

Har du slagit din lärling idag ??
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25097 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Riktigt så dåligt märkt var den inte, det står ström också, runt 9A, jag nämnde bara inte det. Det jag menade var att det inte stod något om Y koppling. Rimligtvis borde det stå 400V/690V D/Y. Men kanske att kinesmotorn inte har isolering som duger för 690V, så de struntade i att märka så. Jag alltid har gissat att Y/D kopplingen går till så att man kopplar en "för liten" spänning i Y formation, vilket ger en snällare start. Jag kan ha fel.
Grattis presidenten till ditt styva nät :) Inte heller hos mig blinkar dock lysrören, de verkar mindre känsliga än glödlamporna. Och ja, dörarna är öppna ;D
Med tångampermetern tänkte jag främst mäta att alla faser beter sig lika dant.
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan #25100 av Ludwigo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Helt klart verkar det väl som om motorn drar lite väl mycket kräm i takt med något? Frågan är ju varför, är själva hammaren väldigt trög att snurra runt även när alla ventiler och sånt står öppna? (om det nu går att ställa upp dem, är ju ingen hejare på sånt här..)

Kan något ha blivit snett i leveransen, den verkade ju lite våldsam, som gör att den går trögare än tänkt? ???

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
Mer
11 år 8 månader sedan #25102 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kom att tänka på en idé.

Om det "enda" problemet är att det blinkar men att allt fungerar i övrigt så skulle kanske en skyddstransformator vara en lösning. Nu används väl vanligen en sådan för att skydda lasten från spikar på nätet men jag har för mig att de även används för det omvända (skydda nätet från lasten).

Minns ett projekt jag höll på med där vi köpte järnkärne-transformatorer (tror de hette så), de gjorde väl jobbet, men de brummade rätt irriterande (e väl inget stort problem i en smedja dock). Det var nåt snack om att en transformator skall gå väldigt nära sin maxlast för att fungera rätt (man ska inte ha en som e 10 ggr för stor t ex.)

Knappast något man bara går på stan å köper en sprillans ny, men med lite tur kan du få tag i någon begagnad transformator.

En idé i alla fall.....

Edit - glömde nämna att jag provade klicka på/av med min 9kw värmefläkt nu när det var mörkt för att se hur mina vanliga glödtrådslampor reagerade (utomhus belysning). De blinkade nära nog ingenting. Kunde väl möjligen se en tendens till "dip" men så lite så det nästan inte märktes.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #25121 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det skulle vara elmotorfel så följ denna länk,
finns lite uppgifter om det mesta i motorväg, http://www.busck.se/

Kallsme´n
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25170 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen.
Har varit o "lekt" lite med hammaren, men det blev inte så mycket som tänkt. I stället har jag mest bilat betonggolv och grävt efter trasiga betongavloppsrör, inte alls lika kul.
Har mätt lite späning o ström. Motorn drar 5A bortkopplad från hammaren, i tome så att säga. Med hammaren ansluten drar den mellan 8 och 10A beroende på vad jag gör, den drar klart mer innan den blivit varm. Spänningen I smedjan sjunker ca 12V när hammaren är igång från ca 397 till 385, när hammaren inte är igång är spänningen nära ingångsspäningen på gården. Spänningen är i princip lika mellan alla faser på någon volt när, och strömen skiljer ngn halv A. Där strömmen kommer in på gården sjunker inte spänningen märkbart när hammaren är igång. Det är fyra proppskåp på vägen till hammaren, ingenstans blir det mer än ngn grad över omgivningsteperaturen.
Blir ni klokare av detta, det blir inte jag.
Jag har inte hunnit prova med svänghjul på motorn, och jag vet inte riktigt vad den elektriska motsvarigheten skulle kunna vara, uppslag någon?
På annan plats på nätet hittade jag ett examensjobb om flimmer, det räcker tydligen med ett fåtal volts variation för att vi skall uppleva flimmer.
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan #25175 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det finns ju något som heter spänningsstabilisator på bilar, finns inte det till sån här el åxå????

Kallsme´n
Mer
11 år 8 månader sedan #25178 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var synd att du inte har lite mer uppgifter om vad som står på motorskylten. Om motorn drar uppemot tio ampere så betyder det att den är på nästan sju kW vilket motsvarar mellan nio och tio hästkrafter. Det verkar vara väldigt mycket för en hammare med ett hammarhuvud på 40 kg. Läste någonstans i ett tidigare inlägg att någon hade en likadan hammare och hans motor var på ca 5,5 hästkrafter vilket verkar vara mera rimligt. Att du får ett ganska häftigt spänningsfall i smedjan när du kör med hammaren beror nog på att du tar ut en hög ström samtidigt som du har en lång matarledning. Mitt förslag är att du skall Y-koppla motorn och först kolla att den orkar dra hammaren. Om det verkar fungera får du göra nya mätningar av spänningar och strömmar. Det kan nämligen finnas en chans att du har fått en "norgemotor" levererad med din hammare. I Norge är det vanligt med trefasnät som håller 230V mellan faserna och dessa motorer brukar vara kopplade i D-läge. Om det är en sådan motor och du matar den med 400V i D-läge skulle det kunna förklara att du får så stora strömmar.

Keep the blues alive
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25182 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nä, några inlägg högre upp skriver jag att det står runt 9A på skylten, nu vet jag att det står 9,4. Motorn Drar med andra ord ungefär det den ska. Kan inte formeln i huvudet, men det blir nog 4kW, som det också står på skylten.
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan #25188 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Effektformeln för trefas växelström är: U x I x roten ur 3 x cosinus fi. U är spänningen mellan faserna. I är strömmen i faserna. Roten ur 3 är ungefär 1,73 och cosinus fi är ett mått på den fasförskjutning mellan spänning och ström som motorn skapar. Storleken på cosinus fi står alltid på märkskylten och den brukar ligga runt 0,9. Om du kör en trefasmotor på 400V mellan faserna och strömmen i varje fas är 9,4A får du enligt ovanstående:
400 x 9,4 x 1,73 x 0,9 = 5854W. Om du delar detta med 736 får du antalet hästkrafter vilket blir ungefär 8.

Keep the blues alive
Sidan laddades på: 0.210 sekunder
Powered by Kunena Forum