Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon fråga om Anyang och el o lite till

Mer
11 år 9 månader sedan #24893 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
>:( trist när man skrivit ett långt inlägg å så trycker man på "spara" istf skicka >:(

Folkabos inlägg låter intressant.

Tidigare när jag frågade om du kunde vrida runt svänghjulet för hand fick jag uppfattningen att våra hammare var lika. Kom dock att tänka på att du nämnde att du inte får städet att resa sig. Jag gjorde inte detta särskilt många gånger men jag snurrade runt svänghjulet och det gick trögt, men inte så man blev blå i ansiktet. Varje gång lyfta städet någon/några cm. Om din hammare beter sig annorlund kan det ju vara en indikering på ventilproblem ala Folkabo/Kallsmen.

Ventilfunktionerna finns jämförelsevis ganska bra beskrivna (jämfört men hur lite det står i övrigt). Ska se om jag kan scanna in det vid tillfälle.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 9 månader sedan #24905 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här är bilder på anyangs ventilkonstruktion.

Har du slagit din lärling idag ??
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #24914 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Folkabo verkar ju vara något på spåren, jag skall kolla upp ventilerna nogrant och även backventilen. jag tror ju att jag fått ihop delarna så att allt sitter som det gjorde i orginal, men det var ju som sagt inte helt när det kom fram. Hur noga på graden är det med ventlilerna? Hoppas backventilen kärvar, det vore enklast.
Vad fint att du scanade presidenten, men visst är det svårbegripligt, man ser ju inte riktigt vilken som är vilken ventil och inte heller vilket tvärsnitt i ventilen som avses. Jag skall klura lite mer.
Magnetstartern som jag skrev om finns nog inte, det är svengelska, med lite kinesiskt touch. Nollspänningsbrytare heter det på svenska, ursäkta.
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #24918 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lite bilder på ventilerna, på sidobilden ser man lite av transportskadorna.
Fil bilaga:


Fil bilaga:


Fil bilaga:
Mer
11 år 8 månader sedan #24921 av snickarn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Det låter troligt att det är ventilproblem.
Backventilen har jag för mig om är en ventil som släpper ut övertrycket på tomgång när reglerventilerna är stängda. Då borde inte det blinka när hammaren arbetar.
Vad som talar för ett fel på den är att det verkar gå tungt att starta maskinen.
Hörs det ett klickljud om den på tomgång, då sitter den inte fast.

ReglerVentilerna måste sitta rätt i förhållande till varandra, men det borde inverka på slaget/gången, verkar det normalt är det troligen det oxå.

Godstjockleken på svänghjulet verkar mysko. Har Mr President samma? På min 15kg är det jämntjockt iallafall.

Lycka till /Snickarn
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25049 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, har haft en dag i smedjan igen och försökt diagnosticera hammaren. Diagnosticerandet har gått hyfsat, men tyvärr inte i den riktning jag önskat.
För att undersöka om det var ventilfel tog jag helt enkelt ut ventilena ur hammaren så att luften kan blåsa fritt, det blinkade fortfarande, om än mindre. Jag skruvade då av topplocket på komressionscylindern, det blinkade fortfarande, om än mindre. Suck, inte ventilfel i alla fall.
Nu, med topplocket av upplevde jag att hammaren fortfarande var tung att dra runt, det är tungt, men inte jättetungt att lyfta luftkolven. Jag har ju misstänkt obalanserat svänghjul som orsak till blinkandet, så jag hängde då på ca 7-8kg på den "lätta" sidan av svänghjulet. Det blev klart lättare att dra runt, men det blinkade fortfarande med hammaren igång. Jag balanserade inte upp hjulet helt, så att det gick runt med jämn belastning, utan bara så att jag tror att själva hjulet är i balans. Kanske kan jag hänga på mer vikter, men det blir ju liksom fel att balansera på hjulet för att motverka kolv och vevstaksvikten då de inte är i samma plan, kan tänka mig att lagren blir ledsna.
Jag har nu accepterat att jag måste göra något åt strömförsörjningen, det är inget större fel på hammaren.
Har ni någon koll på el, vad är enklast, billigast? Jag tänkte börja med att gå runt till alla elskåp o känna om något är varmt, då borde jag hitta eventuella glappkontakter.
Ska jag dra om strömen rör det sig om 200m kabel och minst hundra meter grävande, det står jag helst över, vet inte om det räcker med 2,5mm2 när det är så långt.
Ett alternativ är dieselverk, det billigast jag hittat kostar 5000kr på rusta, känns som en lite dyr lösning, och helst köper man ju inget från rusta.
Känner ni till några andra elektriska/elektroniska sätt att stabilisera spänningen?
Jag har funderat om på om man kan koppla en annan asynkronmotror parallelt med hammaren, hänga på ett svänghjul och lite kondensatorer och låta den gå som generator, men jag tror inte riktigt på det, motorn skulle ju aldrig komma upp i synkrona varvtalet och då genererar den väl inte ström, eller? Kan inte riktigt sånt.
Ett annat alternativ vore ju att kontakta kraftleverantören och fråga dem. Vad kan man ställa för krav på levererad spänning? Jag tror spänningen sjunker 10-15 volt i smedjan när motorn är igång, låter det normalt? Jag har inte kunnat mäta strömmen än, måste man inte mäta fasvinkeln också? När de stora 25A värmefläktarna gick minns jag attt det var rejält mycket mörkare på gården. Egentligen vill man ju inte ta dit kraftbolaget, jag tror inte särskillt mycket el på gården är gjort av behörig personal, inget i smedjan i alla fall, men den är inkopplad med handske och byggskåp, så det är väl nästan ok.
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan #25055 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Borde man inte kunna driva hammaren direkt med t.ex en dieselmotor med lämplig remskiva och lagom vartal? Då slipper man inte bara allt elektriskt utan även alla effektförluster som du får om du först skall driva en bensin/dieselmotor som driver en generator för att sen omvandla den genererade elenergin tillbaka till rörelseenergi i elmotorn igen...
Då kan du ju dessutom smida när det är strömavbrott!! ;D

//Olof Nilsson
Mer
11 år 8 månader sedan #25056 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Håller med SCB. Onödigt att gå via el om du huvudsakligen skall driva hammaren.

Här har du en 5,5 hk honda bensinmotor för 4000:- + moms. Sälj elmotorn så får du väl en slant att lägga på en bensinmotor.

Kanske får ordna med en remspännare så man startar motorn med remmarna slacka. När man sen vill köra hammaren drar man i en "spak" så remmarna spänns.

http://www.nimaab.se (sök på honda)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #25057 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det är så att det inte är något fel på ventilen eller hammaren är det läge för en intressant felsökning på strömförsörjningen. I ditt första inlägg i denna tråd skrev du: "Något som talar för att det ändå är elfel är att jag inte får magnetstartern att fungera som den skall, den bara bbbrrrrrar när man trycker på knappen, den orkar inte dra kontakten utan lite hjälp från en skruvmejsel." Vad menar du med "magnetstart"? Jag tror inte att det hjälper med att byta matarkabel till smedjan eftersom du skriver att det blinkar på gården när du kör hammaren. Elmätaren sitter väl på gården? Angående nätspänningen så brukar leverantören garantera nominell spänning +/- 10%. Är nominella spänningen mellan fas och nollan 220V kan spänningen variera mellan 242V och 198V.
Först får du kolla så att det inte är varmgång eller felkoppling någonstans. Sedan får du kontrollera spänningen med en voltmeter, både på gården och i smedjan. Du skall mäta mellan faserna, (380V), och mellan faserna och nollan, (220V). Nästa steg blir att kontrollera spänningen på båda ställena när hammaren är igång. Efter dessa mätningar tror jag att det går att ställa en ny diagnos.

Keep the blues alive
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25063 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Som jag skrev tidigare så tar jag tillbaka ordet magnetstarter, det är kinesisk-engelska för nollspänningsbrytare. Startburken är tillslag, motorskydd och nollspänningsbrytare i ett. Jag har dessutom fått den burken att fungera. Problemet var nog bara den kinesiska precisionen, jag bockade till ett bläck lite så att både en stömkrets sluts sammtidigt som kontakten får en liten knuff, då funkar allt.
Jag skall gå en runda på gården och kolla alla elskåp med voltmeter och IR-temometer, kan väl vara så enkelt.
Tror inte att jag vill ha en motor inne i smedjan, det är trångt som det är. ett elverk kan jag gömma i jordkällaren under smedjan!
Mer
11 år 8 månader sedan #25064 av klausevert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det är ca 200 m Kabel så är 2,5mm² mycket för små. Det borde vara 6 eller bättre 10 mm², och där skulle det funkar. Mäta bara spänningen när Hammeren är i drift. Det ska vara 230 resp 400 V.
Mer
11 år 8 månader sedan #25085 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kan det tänkas var ett motorfel?

Om du har någon annan motor så prova med den.

Kallsme´n
Mer
11 år 8 månader sedan #25086 av Kindbo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Det kan inte vara en elmotor som är anpassad till USA?
Ber om ursäkt om du redan kollat.
Dom har väl 110 volt mellan faserna?

Vad står det på motorskylten?
Och hur ser det ut i kopplingslådan på motorn? Y eller D koppling?
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #25087 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Motorn är det nog inget fel på den går snällt utanblink när jag kopplar bort hammarn, motorn är för 380 d-koppling 50Hz. Jag kör min klafre 1:a utan blink i samma smedja, men den har bara 1,5 kw motor, och fjäderhammare har ju riktig frikoppling.
Jag kommer inte iväg till smedjan förän till helgen, men då skal jag mäta mer.
Jag funderar på att montera en 10kg skivstångsvikt tillfälligt på motorn och se om det hjälper. Lagren blir nog ledsna i längden och antagligen behövs nog y-d start, men man kan ju prova.
Det kommer ta ett bra tag innan Hammarn har sparat in arbetstid så att det täcker för instalationstiden :D
Robin
Mer
11 år 8 månader sedan - 11 år 8 månader sedan #25088 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har du provat att koppla in en anna last typ värmefläkt. Om det blinkar för en 6 Kw värmefläkt vid på/av så lär balanseringen inte ha någon effekt vad gäller blink. Om det blinkar för en värmefläkt (eller motsvarande) så är det väl tydligt att det har med el-matningen att göra ?!

EDIT - 10 kg vikten är för att få större massa i svänghjulet och jämna ut lasten va !? Inte balansering, kom att tänka på det efteråt. Ett tungt svänghjul lär väl iofs jämna ut belastningen på motorn. Lurig ide, ska bli kul å höra vad det ger.

Har du slagit din lärling idag ??
Last edit: 11 år 8 månader sedan by mr_president.
Sidan laddades på: 0.250 sekunder
Powered by Kunena Forum