Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon fråga om Anyang och el o lite till

  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #24840 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag gör ett nytt försök efter att mitt förra så olyckligt blev raderat.

Jag har nyligen blivit med Anyang 40kg. Hammaren var ganska transportskadad när den kom fram.
Den hade någon gång under resan hamnat på sida, givetvis på ventilsidan. Detta hade gjort att bägge ventilaxlarna var böjda och reglagearmarna till ventilerna var knäckta och spruckna. Det har löst sig med transportbolag o försäkringar o så, jag kommer få nya delar och reduktion på priset, allt väl så långt.
Nu är jag ingen tålmodig själ, utan har redan fixat allt, och hammaren går som den ska.
Tror jag! Ett problem har tillstött. När jag kör hammaren, även på tomgång, blinkar ljuset på hela gården. Jag kunde nog leva med lite epilepsi i smedjan, men far och hans fru kommer att bli galna, alltså måste något göras.

Som jag ser det kan det vara på tre sätt: antingen är det något elfel, något mekaniskt fel eller inget fel alls. Om vi börjar med elen så har jag kopplat in hammaren själv och jag är inte elektriker. Men hur fel kan det vara, motorn startar och går utan protester och den snurrar åt rätt håll. Något som talar för att det ändå är elfel är att jag inte får magnetstartern att fungera som den skall, den bara bbbrrrrrar när man trycker på knappen, den orkar inte dra kontakten utan lite hjälp från en skruvmejsel. Men på nätet är kritiken mot starten unison, så jag tror mer att den är kass än felkopplad. Smedjan ligger på en jordbruksfastighet, så det borde vara hyfsat grova ledningar fram.

Mekaniskt tycks allt funka bra, jag har provsmitt en snutt 40mm rund, det gick som en dröm. Men visuellt har jag reagerat på att svänghjulet ser mycket obalanserat ut, godstjockleken i periferin är mycket ojämn, det skiljer uppskattningsvis 2cm från tunnast till tjockaste. Hur viktigt är ett balanserat svänghjul? Och hur skall det vara balanserat, skall hjulet i sig vara i balans eller skall hjul+vevstake+kompressorkolv vara i balans? Som det är nu är det tjockaste på svänghjulet nedåt samtidigt som kompressorkolven är i botten läget. Kan detta ge tillräckligt ojämn belastning för att få ljuset att blinka?
Något annat jag reagerat på är att man bara känner kompressionsmotstånd när kolven är på uppåtgående, borde det inte vara lika både uppåt och nedåt?

Det kan ju också vara så att allt är som det ska och elnätet helt enkelt är för mjukt, återstår då endast att köpa ett dieselverk? Eller kan man bygga någon mekanisk eller elektrisk nätstabiliserare?

All hjälp tas tacksamt emot, ni som eventuellt redan hade hunnit svara innan mitt inlägg försvann, får gärna göra ett nytt försök, jag han inte läsa.

Robin
Mer
11 år 5 månader sedan #24858 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjena Robin,

Jag har en 40kg anyang sedan ca 6 mån. Jag har inte dina symptom vad gäller el. Jag kopplade in elmotorn enligt den dåliga beskrivningen med den medföljande kontaktorn/motorskyddet (start/stopp dosan).

Vad jag hade var dock att hammaren stannade vid olika tillfällen men det visade sig vara den där finjusteringen av motorskyddet (en liten ställskruv under locket). Sedan jag vred upp den har jag inte haft något tokigt med elen.

Min hammare sitter på en egen 16A 3-fas grupp som i sin tur sitter direkt på inkommande el.

Jag har ingen riktigt bra gissning vad gäller elen men själv skulle jag kolla följande,

- Vilken takt håller blinkningen ? Är det svänghjulets/städets takt eller elmotorns?
- Kan du snurra svänghjulet för hand så du vet om det går "fritt"? Vill minnas att jag kunde det på min för jag lyfte städet på det viset.
- Vad händer om du kör elmotorn fri från hammaren (utan kilremmar)? blinkar det ?
- blinkar hela gården eller bara en viss grupp

Om blinkningen håller svänghjulstakt skulle jag gissa på överbelastad grupp eller i alla fall en överbelastad fas i gruppen (om inte hela gården blinkar för då vete fn).

Har du mer information så kan jag jämföra med min å komma med mer fina gissningar och spådomar ;)

Har du slagit din lärling idag ??
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #24861 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen.
Det blinkar i takt med hammaren, inte med motorn. Motor utan hammare blinkar inte. Hela gården blinkar, men mindre om man går uppströms, så att säga. Jag har inte tänkt på om alla faser blinkar.
Hammarens hjul går att dra runt för hand, men det är ordentlig kompresion på vägen upp, man får ta i. Har svårt att tro att jag skulle kunna dra hjulet snabbt nog för att lyfta hammaren på det viset, den har inte rört sig uppåt överhuvudtaget när jag vridit.
Det skulle väl kunna vara så att ventilerna inte står riktigt som de ska, men jag tror inte det, hammaren smider som sagt mycket bra.
Jag har åtta mil till smedjan så jag kommer ju inte dit varge dag, men idag var jag där o meckade och letade möjliga fel, hittade inget . Men jag vred städ och hammarstång 90grader, innan var jag osäker om det var möjligt. Det var inget problem, man kan vrida som man vill i 45 graders steg. Vridningen var för att passa min möblering bättre och för att min andra hammare är sådan. Det var väldigt mycket olja i hammarcylindern, blev väldigt halt.
Mer
11 år 5 månader sedan #24862 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vet inte vad som har hänt. Svarade på ditt inlägg strax efter att du skrivit det men fick då reda på att någon moderator först skulle godkänna mitt svar!!! Vi får väl se om det dyker upp.

Keep the blues alive
Mer
11 år 5 månader sedan #24863 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

folkabo skrev: Vet inte vad som har hänt. Svarade på ditt inlägg strax efter att du skrivit det men fick då reda på att någon moderator först skulle godkänna mitt svar!!! Vi får väl se om det dyker upp.


Hej Folkabo. Vi godkänner så fort vi ser inläggen men ditt inlägg i denna tråd kan jag inte hitta...
Skriv gärna skriva in ditt svar igen.

//Olof Nilsson
Mer
11 år 5 månader sedan #24865 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
En annan fundering men det är ett långskott är att du har väldigt långa och klena kablar som matar "det som blinkar". Då skulle inte säkringen lösa ut men du skulle ändå få spänningsfall. För att detta skall hända så har väl någon stoppat i större proppar än vad markkabeln tillåter.

Om du har någon annan mackapär som är på 5,5 hp (det är väl det anyangen är på) så skulle du kunna köra den från samma plats som hammaren och se om det ger samma blinkande effekt (du måste dock belasta mackapären inte bara köra den på tomgång). En ide skulle vara en värmefläkt på 9 kW som du kopplar in/ur och ser om det blinkar.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 5 månader sedan #24871 av Ludwigo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm, jag är ingen elektriker, men jag skulle mäta upp strömförbrukningen per fas med tångamperemeter framme vid motorn under gång för att se vad den faktiskt tar i ström. Skulle även kolla så att belastningen är jämn över faserna. Om nu strömförbrukningen pulsvis är väldigt hög så borde det kunna förklara blinkningarna hos farsgubben.

Förresten, sitter matningen till hammaren i samma central (eller efter) som bostadshuset eller går de direkt till skåpet och tar så att säga kraft direkt från nätet?

Vad sedan den höga strömförbrukningen ( om det nu är det) beror på får man nog klura på lite till.

Lycka till! :)

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
Mer
11 år 5 månader sedan #24874 av Micke M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har haft Anyang i 1,5 år nu och använder den åtmistonde 3-4 ggr/vecka och har aldrig haft elproblem. Jag tog in en elektriker som kopplade in det hela och han tyckte väl precis som tidigare nämnts att instruktionen inte var den bästa och att kvalitén på elprylarna inte heller var av senaste snitt men att det ändå skulle funka, vilket det gjort. Elen svajar inte och jag kör med 16A 3fas. Men vad jag vill minnas när han kopplade in hammaren var att det fanns alternativ på hur den kopplades i motorn för att starta. Men ditt problem verkar ju vara när den går. Hmmmm. Jag är nog bättre på att böja järn än ge råd om svajig el tyvärr. men jag har i alla fall inte de problem du har.

MM
Mer
11 år 5 månader sedan #24875 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
På motsatt sida av hammaren där reglerspaken sitter så är det väl ett par lock över reglersliden?

Lossa på dessa lock, och titta så ska du se att det finns ( borde finnas ) märkningar på hur
reglersliden skall sitta i förhållande till hur pedalen rör sej, Full gas å Tomgång

Om den kan ha hamnat fel nån gång, ( åxå ett långskott )

Kallsme´n
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #24876 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tror egentligen inte den drar för mycket ström, då skulle ju motorskydet lösa ut, tror det står på 9A nu. Grejen är att det är som om inte sväghjulet fungerade, ingen som tror på obalans? Hjulet är väl inte bara remskiva, det ska ju jämna ut belastningen. Elen kommer in i lagårn, går till hönshuset, där delar det upp sig med en arm till bostadshuset o en till vedbod och smedja.
Det var hussvamp i huset förut, när den skulle torkas ut stod där fyra gigantofläktar, som tillsammans drog 25A, men den belastningen är ju helt jämn, det lyste bara lite svagare, inte helt jämförbart. Jag får väl skaffa tångampermeter o kolla förbrukningen, men jag tror inte den hinner med att mätta pulserna, det blir nog bara en snitt ström. Men det kan vara intressant att se om alla faser drar lika. motorn är på 4kw.
Beträffande reglersliderna, så har jag redan haft dem ute, eftersom det var regleringen av dem som var sönderbrutna. det finns inga markeringar, men det går nog att se hur det skall vara, jag skall kolla igen. Något som slår en när man tar isär ventilerna är hur fantastiskt mycket mer komplicerat de är jämfört med typ Patrick Pelgroms' förklaring på nätet.
Robin
  • robin
  • robin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #24877 av robin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fel på reglerventilerna borde väl mer yttra sig vid smidet än i elförbrukningen?
Mer
11 år 5 månader sedan #24880 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Då behöver du bara en 4 kw värmefläkt. Om det blinkar när den kopplas in/ur har det inget med anyangen att göra. Lätt sätt att utesluta hammaren. Om det inte blinkar för fläkten får man ge sig på hammaren.

Vet inte vilka avstånd du har på gården. Men du skulle oxså kunna ringla gummikabel till nåt annat uttag om det finns (nära elskåpet) å se vad som händer.

Där elen delar sig (t ex. hönshus) sitter det en elcentral där eller är det bara en kopplingsdosa (inga säkringar)?

Om du har kunnat koppla 25A så finns det rimligen fler grupper än den hammaren sitter på. Kan vara värt att byta grupp (vart det nu görs i dit fall).

Tror för egen del att det har med klena markkablar att göra och att det gäller att fördela om lasten. Finns det någon praktisk/rimlig möjlighet att dra en ny 2,5 mm2 kabel till smedjan direkt från första elcentralen (ladugården?). 25m kostar nåt i stil med 400:- på clas olson.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 5 månader sedan #24881 av Ludwigo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

robin skrev: Jag tror egentligen inte den drar för mycket ström, då skulle ju motorskydet lösa ut, tror det står på 9A nu.


Hmm skumt, en liten beräkning av märkströmmen (vid 4kw) ger ju precis 10 A vid 400V, eller hur? Förresten, är det 9A märkström på motorn.. bara så att motorskyddet är rätt inställt och ej för högt?

Motorskyddet löser ju inte ut direkt, det är ju lite "trögt" i och med uppvärmningen av bimetallen så jag tror att högströmspulserna passerar obemärkt (ett tag). Funkar motorskyddet?

Om strömmen blinkar så suger den ju för mycket ström (relativt vad matningen orkar med) av någon anledning och det borde yttra sig så som du beskriver? Jag håller med mr_president om försöket med ringlad kabel direkt från skåpet, klart värt ett försök! En större (uppsäkrad) grupp borde ta hand om problemet. Har ni kört 25A fläktar så är det ju inte mindre huvudsäkring än 25A i inkommande skåp.

Finns det tångamperemetrar med nål? En sådan skulle kanske underlätta pulsmätningen? Hittade min tångamperemeter, utan nål, på kjell & co billigt, såna mätare är ju rätt dyra annars.. Har du lång kabel att koppla direkt i inkommande skåp så skulle jag börja med det. O0

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
Mer
11 år 5 månader sedan #24883 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gör ett nytt försök att besvara ditt bekymmer med hammaren. Det mesta tyder på att det är ett ventilfel. När det blir ventilfel i kompressorer får man samma fenomen, d.v.s. att lamporna blinkar. När din hammarkolv går upp komprimerar den luften mot en ventil som är mer eller mindre stängd. Detta medför att när kolven går ner hjälper den komprimerade luften till att accelerera kolven och motorn så att den troligen överskriden det nominella varvtalet och motorn övergår då, en liten stund, från att vara motor till att vara en asynkrongenerator som kör ut en liten puls på nätet. Alltså blir kontentan av detta att en stund går det för tungt och nästa stund går det för lätt och lamporna blinkar i takt med dessa intervall. Du skriver också om en "magnetstart" som du måste trycka in med en skruvmejsel. Vad är detta för en apparat? Har aldrig ens hört talas om en sådan. Ta gärna en bild och lägg in här på forumet. Du kan ju ha ett elfel som gör att du måste hjälpa till.

Keep the blues alive
Mer
11 år 5 månader sedan #24884 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kan du lägga in en närbild på hur hammaren ser ut på båda sidor vid reglerslidarna.??
Vore intressant att se hur det ser ut, är det dubbla slidar eller är det en enkelslid.
Kan ju vara så att backventilen inne i reglersliden har kärvat fast, då kan detta fenomen uppstå, skulle jag tro.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.170 sekunder
Powered by Kunena Forum