Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Smörjolja i en lufthammare

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #21909 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej igen,

Har börjat banka med hammaren och upptäcker då att det blir en del oljedimma i lokalen. Framför allt när hammaren går på "tomgång" släpper den ifrån sig oljedimma.

Har ni något tips på vilken typ av olja man skall använda som dels ger mindre dimma men framför allt är minst giftig?

Själv är man ju närmare graven än vaggan men det känns olustigt att ungarna är där och andas in det. Känner idag att man är lite harklig efter att ha smitt igår.

Kolla smehalvorna, de tyckte det var roligast att bryta sönder träkol och slängs det på ässjan så det blev gnistor... march pannkaka rakt i badet.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
12 år 1 månad sedan - 12 år 1 månad sedan #21910 av Cegga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!!
skitiga barn är friska barn

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Last edit: 12 år 1 månad sedan by Cegga.
Mer
12 år 1 månad sedan #21913 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag kör oxå men 10/30, Odals Turbo Kombi. Men framför allt har jag dragit ett spirorör från utblåset på hammaren och ut genom väggen. Där rök den dimman

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 1 månad sedan #21915 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej alla skitiga smeder och barn !

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
12 år 1 månad sedan #21919 av Cegga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det man får tänka på om man gör som Marberg menar är att även ljudet av hammaren hänger med röret så har man en gnällig granne så rikta den mot han

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #21920 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för tipsen. Har läst på lite på Preems & OKQ8s hemsidor och det finns tydligen hyrauloljor som är framtagna för dels inomhus-maskiner men även för livsmedelsproduktion.

Denna ska vara bra för livsmedel och pneumatiska system (kan man ju ta sig en slurk om det kurrar i magen å man inte har en snickers tillhands

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
12 år 1 månad sedan #21923 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

cegga skrev: Det man får tänka på om man gör som Marberg menar är att även ljudet av hammaren hänger med röret...

Det är sant, fast inte allt ljud tyvärr. Men det låter riktigt läckert utanför, som en tändkulemotor model större. Som att stå för länge sedan i Smögens hamn när räktrålarna låg där och puffade. Jag har inga sura grannar, tack o lov. Men vad bättre är, oljedimman som bildas i smedjan kommer tack vare Newton förr eller senare att dala och lägga sig som ett osynligt "något" over allting. Efter många dagars smidande är det inte ett osynligt "något" längre utan en fet kladdig hinna. Tycker det är gôtt å slippa den.
/Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 1 månad sedan #21925 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man ska ha mineralolja, punkt slut, he he

Har jobbat i smedja med såna här maskiner i snart 30år å ja å ja å ja åja åja har har ahra inte inte inet tagit nånå nån ska ska skada av det, ;D ;D ;D ;D

Det ska vara lite dimmigt i en smedja. ;D ;D

Det finns speciell cylinderolja som man kan använd, den är åxå mineralbaserad, men kommer inte ihåg vad den heter.
Men jag har använt lantmännens Turbo Combi olja 10/30, å den funkar kanon.

Kallsme´n
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #21926 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Marberg du skriver "utloppet på hammaren är röret på toppen". Vad är "utloppet" för någe ?? Tror inte jag har något "utlopp" på min. Luften i hammaren är väl nästan konstant då den byts från höger <-> vänster cylinder

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
12 år 1 månad sedan #21929 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Såg hammaren på Marbergs bild men kan inte fatta vad det är för ett avlopp eller skorsten som det ryker smörjoljedimma ur. Vad är det för typ av hammare som är konstruerad på detta sätt? Eller är det så att det är något fel på den. Har själv en liten lufthammare, en tysk Hartmann, med en hammarkolv på 50 kg. Den smörjer jag med vanlig motorolja i smörjapparaten och jag har aldrig märkt att det ryker ut oljedimma någonstans. Meningen måste väl vara att oljan skall ju fara runt inne i systemet, d.v.s. mellan kolvarna och genom ventilen, och inte blåsa ut i lokalen.

Keep the blues alive
Mer
12 år 1 månad sedan #21930 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

folkabo skrev: Såg hammaren på Marbergs bild men kan inte fatta vad det är för ett avlopp eller skorsten som det ryker smörjoljedimma ur.


Det är en konstig hammare Beche kallas den modelnamn Herman med en hammar vikt på 150kg. Inte helt ovanlig dock, tror jag.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 1 månad sedan #21931 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jo då, så klart att det finns utblås på hammaren, om den så heter Beche´, Hartmann,Anyang, eller något annat märke, annars skulle det inte funka.
Annars skulle man få ett vakum i hammaren å den skulle stanna till slut.

Att det rinner lite runt stången är helt naturligt, då vet man att smörjan hamnar på rätt ställe.
Ojedimma måste det bli för det är ju en droppe som blandas med komprimerad luft och sedan släpps ut.

När man trycker ner pedale i botten så flyttas luften emellan kolv och stång, när man sedan släpper upp pedalen så går lite luft ut i avgasröret,( som finns nånstans på hammaren)och lite luft in i hammare.
När pedalen släpps upp helt, så är det en backventil som sköter om luftflödet så det bara kommer underifrån på slagkolven och överflödig luft ut genom avgasröret.

Kan ju vara så att på en del hammare så går luften ut i vevhuset, där av inget hål på toppen av hammaren.

Ta gärna en bild av hammaren uppifrån, skulle va kul att se hur det ser ut.

Folkabo, om det inte kommer någon oljedimma, så kanske den är för snålt innställd eller åxå kanske den inte funkar??
Men mynnar avgasröret ut i vevhuset så kan man ju förstå att det inte blir någon direkt dimma som man inte ser.

Kallsme´n
Mer
12 år 1 månad sedan #21932 av Jernbolaget
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo det är nog så som du säger Roger att "avgaserna" mynnar ut i vevhuset på en del, min Kuhn-hammare är konstruerad på det viset, men där finns även ett membran som gör att hammaren "andas" och drar in luften till cylindrarna.
Och som sagt tidigare så ska det rinna olja på stången det är ett bra tecken och jag skulle tro att den där dimman som du skriver om på kinahammaren, presidenten, blir tíll droppar som rinner när den gått ett bra antal timmar och slitit till sig en smula.

Tom på Jernbolaget

Jernbolaget
Mer
12 år 1 månad sedan #21933 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Motorolja tål ju högre temperatur innan den mister sin smörjförmåga.

Kallsme´n
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #21936 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack å tack. Kul att det är sån fart på forumet.

Här kommer bilder på hammaren uppifrån. Har även läst på i den kines/engelska bruksanvisningen. Så vitt jag kan bedöma så sker "andningen" till vevhuset. Det står att hammaren kompenserar förlorad luft genom att utbyta luft ala "connects with the atmosphere". På bilderna ser det dock ut som att detta sker till/från vevhus. Dock sker kompensation inte på cylindern som slår utan på den andra (det är dock på den som slår som det kommer oljedimma).

På ena bilden ser ni långt nere en liten kran med rött handtag. Där skall tydligen överskjutande olja dräneras ut. På den amerikanska sidan som Kallsem'n postade länk till (China hammare) finns beskrivet hur de sätter en plastbehållare där för att ta upp oljan. Det framgår dock inte att denna kran/ventil skall vara öppen under drift

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.216 sekunder
Powered by Kunena Forum