Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Mjukglödgning och efterarbete av silver

  • en_annan_anna
  • en_annan_anna Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #35019 av en_annan_anna
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Är det nödvändigt att lägga silverstycken i betbad och kratsa efter glödgning, om de är plana bitar som sen ska formas till t.ex. ringar? Kan oxidskiktet som uppstår vid glödgningen på nått sätt gå djupare in i ytan så att efterarbetet blir större då? Jag sågar ämnen i silverplåt (vanligen 1,2-1,8 mm) och har gjort allt så som jag lärt mig av en expert (hälsar till dig här ;) ) men nån sa att man kan böja och bända i silverplåten utan att den är bearbetad, alltså så snart den svalnat efter glödgningen...

Önskar inga genvägar som blir senvägar :D men är oerhört tacksam för svar, kommentarer och idéer..

Trevlig helg på er alla!
  • Fredrik_Lundberg
  • Fredrik_Lundberg Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Guld- och silversmed
Mer
7 år 1 månad sedan #35107 av Fredrik_Lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!

klart du kan jobba med den utan att lägga den i betbadet, men går du på med hammare och bearbetar den så säger de lärda att man kan slå in oxiden
i silvret.

Varför inte beta av silvret innan du börjar jobba med den? Det tar ju bara några minuter.

Sen när du betat av den måste du iallafall fila/skava kanterna på ändarna innan du böjer ihop ringämnet så du får bort ev. finsilveryta där du ska löda.
Betar du inte av den måste du iallafall fila/skava kanterna för att få bort ev. oxid som bildats där.

Mvh/ Fredrik Lundberg
Sidan laddades på: 0.995 sekunder
Powered by Kunena Forum