Nya inlägg

    • Valum Profilbild
    • Oxidering
    • Jag undrar var man kan köpa svavellever nuförtiden, inte ens de som levererat till mig tidigare...
    • JohanLa Profilbild
    • Ta bort profil?
    • Hej, Eftersom jag inte använder min profil på Antracit.se vill jag ta bort den, jag hittar dock...

Fler ämnen »

Topic-icon Silversked som ska bli ring

  • Maggan
  • Maggan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #32935 av Maggan
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej

Jag har provat på att göra ringar av silverskedar. Jag har gjort så här, värmt skedbladet med en butanvärmare, så den blir riktigt varm, sen har jag tagit hammaren och slagit ut den så den blivit platt.
Men, det är med blandat resultat, ibland har det blivit bra, men det händer även att de har blivit förstörda.
Hur ska jag göra för att det ska bli snyggt.

Om skaftena är för mönstade, brukar de gå av, jag vet inte om jag värmer för lite, men, de brukar vara riktigt röda, så varma tror jag nog att det är.
Är er evigt tacksam om jag får veta hur jag ska göra.
Har några skedar som jag inte har vågat mej på ännu...

Tack
/Maggan
Mer
8 år 5 månader sedan #32936 av TobbeÅh
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tycker det låter som att du värmer på för mycket... jag är dock ingen expert på ämnet.
Mer
8 år 5 månader sedan #32937 av petersjogren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag är inte heller någon expert i ämnet :-\
, men har lite funderingar ändå.
Det är ju lite svårt att säga något utan att veta vad som blir förstört, eller hur det ser ut efter en behandling av hammaren.
Men jag tänker att om du ska platta ut själva skeden bara med några hammarslag så måste ju kanten på skeden tunnas ut väldigt mycket innan botten på skeden når städet, och det är väl kanterna på skeden som kallnar först så de spricker väl lättare då.
Fast då kommer vi till det som jag är osäker på, smider man silver när det är varmt eller kallt ?
Annars borde man väl driva ihop botten på skeden så att den blir lite tjockare där eller om kanterna på skeden har tillräcklig materialtjocklek så att du kan driva ut dem så att skeden till slut blir platt.
Fast det finns ju "proffs" här på forumet som säkert har mer exakta svar, men ett par bilder skulle underlätta.

//Peter

Peter Sjögren
Mer
8 år 5 månader sedan #32942 av RikardA
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
I vanliga skedar så är det ju oftast verksilver som är hårdare än t.ex sterling silver eftersom det innehåller mindre mängd rent silver i sin legering. Därför får man vara mer försiktig när man bearbetar det. När du börjar platta ut skeden så börja i kanten på skedböjen och smid det kallt, slå inte i mitten, då är det stor risk att det spricker. när du har fått till lite kant så värm stycket till precis glödvärme för att få bort spänningarna i materialet som kan göra att det spricker. Sedan fortsätter du och slår lite längre in och utökar kanten, och värmer igen. Fortsätt så tills skeden är platt. Viktigt att du värmer ganska ofta! Prova dig fram hur ofta.

Detsamma gäller när du smider ut bakstycket på skeden. Det går bra att smida kallt, men du måste glödga för att bli av med spänningar i materialet :)
Mer
8 år 5 månader sedan #32943 av petersjogren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Läste att silverbestick brukar vara gjorda i verksilver, som har en en smälttemperatur på 830 grader, tänk på att glödga ur "försiktigt".
Hittade någon gång en bild här i forumet, där man kunde se färgen på järn vid olika temperaturer, jag tycker nog att de färgerna stämmer bra på andra metaller också, bara att de svalnar olika fort när man slutar värma.
Men nu kan jag inte hitta bilden...men den finns där någonstans ::)

Mönstren i skeden kan bli sprickanvisningar.

Här kan man läsa mer:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=123 ">viewforum.php?f=123<!-- l -->

eller ladda hem PDF-filen:
http://www.antracit.se/index.php/sv/dow ... =component

/Peter

Peter Sjögren
Mer
8 år 5 månader sedan #32946 av Cederqvist
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
det kan också spela in var och när skeden är gjord, man har på olika platser och i olika tider blandat in lite allt möjligt i verksilvret (som också kallas fatsilver i äldre litteratur).
  • Maggan
  • Maggan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #32953 av Maggan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för alla svaren.

Jag har gjort någotsånär rätt, jag har värmt skedbladet, hammrat ut det, så det ska bli platt. Men, för att få det platt har jag värmt det många gånger.
Sen, för att få den rund har jag hållit i skeden, där skedbladet börjar, med en plattång, sen har jag rullat skedpladet med en rundtång, hela tiden har jag värmt.
Det som sen blir, är att bladet kan få märken, och att det blivit utfällningar, som ett vitt "pulver" och det har jag inte kunnat putsa bort.
Jag försår att det är olika blandningar i silvret, för någon sked har gått hur lätt som helst att arbeta med, och en del har gått sönder.

Jag har försökt att hitta någonstans jag kan läsa om hur jag ska gå till väga för att putsa det blankt, men ej hittat.

Tack alla, ska läsa igenom allt noga, alla de tipps jag har fått.
/Maggan
Mer
8 år 5 månader sedan #32959 av Cederqvist
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
leta rätt på en lärobok från de gamla yrkesskolorna, jag tror t.o.m gamla teknos innehåller nåt om putsning av silver.
Annars finns det flera gamla tyska läroböcker i silversmide som tar upp det. Leta på antikvariat, dom brukar (om man har tur) gå för nån hundring.
Mer
8 år 5 månader sedan #32963 av Kenth
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
För något år sedan fick Antracit en Handbok i Silversmide som finns här på Antracit och du kan ladda hem den genom att klicka på länken nedan. Vet inte om den är till hjälp men om den inte hjälper i just det som diskuteras här kanske den kan hjälpa i något annat sammanhang.

http://www.antracit.se/index.php/sv/download/doc_details/129-handbok-i-silversmide.html

mvh/kenth

Maggan skrev: Tack för alla svaren.

Jag har gjort någotsånär rätt, jag har värmt skedbladet, hammrat ut det, så det ska bli platt. Men, för att få det platt har jag värmt det många gånger.
Sen, för att få den rund har jag hållit i skeden, där skedbladet börjar, med en plattång, sen har jag rullat skedpladet med en rundtång, hela tiden har jag värmt.
Det som sen blir, är att bladet kan få märken, och att det blivit utfällningar, som ett vitt "pulver" och det har jag inte kunnat putsa bort.
Jag försår att det är olika blandningar i silvret, för någon sked har gått hur lätt som helst att arbeta med, och en del har gått sönder.

Jag har försökt att hitta någonstans jag kan läsa om hur jag ska gå till väga för att putsa det blankt, men ej hittat.

Tack alla, ska läsa igenom allt noga, alla de tipps jag har fått.
/Maggan

  • Maggan
  • Maggan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #32964 av Maggan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ooops, då måste jag lära mej tyska först, svårt, med alla fackord.
Nej, jag tror säkert att jag hittar något på forumet, det tar bara lite längre tid för mej, som har hittat hit först nu, och det har skrivits massor här, det är bara svårt att hitta..., men, jag går igenom lite i taget, när tid ges.

Tack för ett kul och spännande forum
/Maggan
  • Maggan
  • Maggan Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #32965 av Maggan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack Kenth

Jag skrev mitt förra inlägg, samtidigt som du skrev, Tack, jag ska skriva ut det.
/Maggan
Mer
8 år 5 månader sedan #32967 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Är ingen "silversmed" men skall försöka komma med en förklaring/tips...om du t.ex. köper en påse med "ouppblåsta" ballonger så är alla säkert väldigt platta och fina, men om du blåser upp en av dom till max så är den alldeles säker rätt skrynklig - om du släpper ut luften ???
Det är likadant med metall, t.ex. en metallsked, som i ditt fall, kanske är formad med hjälp utav ett stort tryck eller ett enträget hantverksmässigt bearbetande - så kan den ju inte återskapa sej själv även om den skulle vilja och inte ens om du vill det ::)
I den uttänjda delen av metallstycket så blir ju materialet tunnare - lätt att åstadkomma men svårare att ångra.
Det mesta kan man nog inte lösa med våld, men ett litet skedblad kan du nog få ganska platt om du vill genom att "klappar till" med en ordentlig hammare (och vältränade triceps) i ett ganska snabbt skede ;D
Slå till // Martin

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Sidan laddades på: 0.141 sekunder
Powered by Kunena Forum