Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Bubblor i silver

  • smk517
  • smk517 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 10 månader sedan #32750 av smk517
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hejsan,
Jag började precis med silversmide och jag har ett litet problem...
När jag löder bildas det bubblor i silvret. Värmer jag för mycket eller tar jag för mycket lod? Värmer jag för mycket efter att lodet har smält?
Finns det någon som har haft samma problem?
Tack på förhand,

saori
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
8 år 10 månader sedan #32751 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Välkommen!!

Utan att se någon bild på resultatet gissar jag på för hög temperatur, du menar väl bubblor i lodet och inte silvret i sig? Viss "orenhet" ger ju gaser som resulterar i bubblor vilket kan handla om "fel" lod dessutom, observera att orenheterna är skräp och annat material som fett och liknande. Men först och främst, bubblor är resultat av gaser som uppstår av värmen. 8) 8) Vi har flera "silverexperter" i forumet och de kan säkert fylla på med mer kunskap.....

O0

//johan

Johan Sangberg
Mer
8 år 10 månader sedan #32752 av RikardA
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad har du för flussmedel? Jag använder lödvatten och för att få en bra lödning så filar jag båda ytorna som jag ska löda ihop och försöker att inte peta så mycket på ytorna, sen penslar jag på lödvatten på skarven, och skaver lodet, samt penslar på lödvatten även på lodet. Sen värmer jag materialet och penslar sedan på ytterligare en omgång innan jag värmer till lödtemperatur. Renhet är #1 vid lödning!

Mvh Rikard
Mer
8 år 10 månader sedan #32753 av petersjogren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tippar också på att det är överhettning, i varje fall inte för mycket lod, och om du håller lodet smält väldigt länge.
Silver är en av de metaller som har lite större benägenhet att innesluta gaser efter att den stelnar och gasporositeter ökar med ökad temperatur, (de andra metallerna är bla. koppar och palladium).
Man kan lära sig att se när det är "lagom" temperatur om man inte har direkt belysning på lödobjekten, då är det lättare att se "rätt" färg på dem, med andra ord öva och öva.
Sen kan ju utformningen av lödytorna påverka tiden som man behöver lägga ner på lödningen, man ska alltså försöka gör lödytan så att det smälta lodet bara "sugs in" och sen släcka värmekällan.

Peter Sjögren
Mer
8 år 10 månader sedan #32756 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!
och jag passar också på att säga: Välkommen till ädelmetallsdelen på Antracit!

Många bra svar!

Det är ju en fråga som är lite svår att svara på utan att se en bild, då många saker kan gå snett när man löder.

Men som de andra säger så är det säkert en överhettning, det brukar vara ett av de vanligaste "felen" man gör som nybörjare.

Dvs. att man är så koncentrerad på själva lödytan att man glömmer att man måste värma upp hela smycket för att löda på något på den.
Du kan alltså inte punktlöda silver, eftersom silvret transporterar bort värmen om du försöker dig på att punktlöda, vilket får till följd att du måste vräka på så pass
mycket värme på punktlödningen att du överhettar flusset, lodet eller silvret istället, antagligen alla tre.

Fluss har du för att skydda silvret från att oxidera på lödytan och om man punktvärmer så är risken stor att man överhettar den, man bränner flusset, vilket innebär att den blir verkningslöst
och lodet flyter upp som en liten kula istället för att flyta ut i lodskarven.

överhettar du lodet och silvret så finns risken att lodet "äter sig in" i silvret och bildar håligheter, ser ut som om det frätt in i silvret.

Men om du lägger upp en bild på det så är det lättare att komma med mer kvalificerade gissningar ; )

mer corpus till folket!!!
  • smk517
  • smk517 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 10 månader sedan #32766 av smk517
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack så jätte mycket att ni svarade så bra!
Det var precis det här problemet. Precis som ni svarade så hade silvret hål. Jag trodde att man skulle värma mycket så att lödning blir bra.
Jag måste lära mig och öva på hur mycket man ska värma lodet.
Jag be om ursäkt om det är svårt att förstå men jag lär mig svenska.

Tack så mycket igen :D .

Saori
Mer
8 år 10 månader sedan #32767 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tänkt på att du måste värma upp hela smycket när du löder i silver så ska det nog gå bra.

Lycka till!

mer corpus till folket!!!
Mer
7 år 9 månader sedan #34330 av Jim
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag brukar klippa en bit lod som jag lägger mitt över skarven som ska lödas. flussa rikligt och värm jätte försiktigt tills flusset har kokat färdigt (Lodet flyttar sig lätt om det kokar för häftigt).
Sen är det bara att värma jämnt över hela stycket tills lodet smälter och några sekunder till för att det ska flyta ut ordentligt.
Sidan laddades på: 0.136 sekunder
Powered by Kunena Forum