Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Blev en kniv :P

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #6851 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hade börjat på en bit damaskus förut som jag kasserade för jag tyckte den såg ut att falla isär ... men idag tänkte jag .. varför inte försöka igen ... så fortsatte på den ... blev några små skavanker som gick åt skogen men all in all tyckte jag de blev riktig tbra! :>

Vad tycker ni ? :>

Blev 12 lager + vridning och vikning en gång till ... hade inte nog med bränsle för mer :> smidde sista biten i de små kolbitarna som ligger kvar i askan runt om själva "hjärtat" :>
Bilagor:
Mer
14 år 6 månader sedan #6854 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Snyggt!
Jag tycker att den passar bra med få lager, stämmer bra med bladets profil på något vis..

//Olof Nilsson
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan - 14 år 6 månader sedan #6858 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Btw, är inte nöjd med sättet detta etsar på . .blir en matt yta över hela .. visst mönstret syns väl men den där matta ytan gör mig galen.. Någon som har några tips på vanliga stål som man kan använda, detta bladet är gjort av en gammal sparkmed och en bit kallvalsat plattjärn.

Det jag vet jag kan få tap å är Arne om inte helje köpt slut på det hos forsman :P Om jag inte hälsar på helje och han kanske har något men lär våga göra det också, han bits säkert :( (
Last edit: 14 år 6 månader sedan by kerk.
Mer
14 år 6 månader sedan #6880 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fint blad, jag vill oxå kunna göra damask
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #6881 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag kan itne ... jag gör endå för att lära mig :>
Mer
14 år 6 månader sedan #6882 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag kunde inte heller, visste inte att det var så svårt, så jag gjorde en mönstervälld kniv... Nästa gång är jag säker på att jag misslyckas. :)

/E

Emil Schönning
Mer
14 år 6 månader sedan #6883 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Pent nok det, kerk!
Jeg er igang igjen med damask, men synes ikke jeg får god nok "ildmørje" i essa (bruker vanlig smides-kol) - jeg skal prøve igjen med trekull-briketter og mindre luft ...

Det blir forresten et jädrans griseri i essa (slagg) av boraxen! OK - jeg legger på borax og sveiser flere ganger ...

Spørsmål: Hva er beste rekkefølge - Smi, slipe, pusse, etse og polere til sist? Er det bra?

Jeg har et stykke i gang nå, bløttjern, stål fra sagklinge og kulelagerstål som skal inn i midten for å få en hard egg ... skal prøve å supplere med noen bilder senere ...

:-) jens-erik


PS.: melchior: jeg er sikker på at du lykkes neste gang!
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #6885 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Damask föresten, om det är det du tänker göra en del säger ju att det blir olika kolhalter osv och man lär få stål i äggen å grejjer, vad jag kan säga och vad jag läst så är detta en ren och skär lögn .. kolet migrerar över så det blir jämnt i hela bladet men legeringarna stannar, t.ex nickel å sånt.

Väldans svårt att läsa vad du skriver :/ ...

Men bricketter .. vet inte hur bra det är mer än för att skapa gigantiska högar med aska? :>
Vanligt träkol man köper i affären "sprätter" så mycket att det är oanvändbart, kastar kol vilt omkring sig i början :>

men som sagt, mycket jag inte förstår ur ditt inlägg, kan du ta det på engelska kanske? :>

Melchinor:
Vet inte om man kan säga att det är svårt .. vällningarna går fint bara det att jag inte lyckas eliminera alla fickor i stålet ... bara man ser till att hålla ytorna riktigt rena, jag slipar av med vinkelslip mellan det att jag viker så det blir en riktig metall yta :>
Mer
14 år 6 månader sedan #6887 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Om det är mycket gran i träkolet så sprätter det.

Bäst att kola själv om man vill undvika sprättet från kolet.

Kallsme´n
  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #6889 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, som sagt .. det man köper är oftast det .. men då menar jag i affär ... om man köper från kända källor så ska man ju helt klart satsa på björk kol :> kan spruta lite gnistor om det men sprätter icke :>
Mer
14 år 6 månader sedan #6895 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

jenlangs skrev: Det blir forresten et jädrans griseri i essa (slagg) av boraxen! OK - jeg legger på borax og sveiser flere ganger ...


Nästa gång du går igenom köket så plocka med dig en kryddburk med lagom stora hål i (ca. 5mm). Töm ut kryddan och häll i borax. Nu kan du enkelt ströa borax. Värm biten till rödvarmt ta ut den ur ässjan och ströa på tunt med borax, inga snödrivor. Ströa så det kommer in mellan lagren, över och undersida behöver du inte bry dig om. Gör du så här skulle jag tro att din boraxförbrukning minska betydligt och det blir inget "jädrans griseri i essa;) , jag lovar.

Lycka till
Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Sidan laddades på: 0.126 sekunder
Powered by Kunena Forum