Nya inlägg

    • Valum Profilbild
    • Oxidering
    • Jag undrar var man kan köpa svavellever nuförtiden, inte ens de som levererat till mig tidigare...
    • JohanLa Profilbild
    • Ta bort profil?
    • Hej, Eftersom jag inte använder min profil på Antracit.se vill jag ta bort den, jag hittar dock...

Fler ämnen »

Topic-icon Mönstervällning 101

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 8 månader sedan #35585 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
I söndags packade jag bilen full och drog iväg till ingarö för en mönstervällningssession.

Det blev släggning av ämnet som var 8 lager (25x24x120 mm), man saknar fjäderhammaren ordentligt... :)

Vi hann med två vikningar så totalt 32 lager på ämnet.

Här är lite bilder från sessionen:














Emil Schönning
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 8 månader sedan #35586 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skumt, ser bara ut som 16 lager på bilden. :) Vet inte riktigt vad som hände.

Emil Schönning
Mer
6 år 8 månader sedan #35587 av TobbeÅh
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kul. O motion fick ni också :) Du, jag funderar över hur ni svetsade paketet från början. Om man lägger en svets som ni gjort på mitten, är det inte en risk att detta kommer att "förorena" ämnet då? Svetsar man bara i ändarna så hamnar ju all svets bara vid en ände vid första viket. Eller tänker jag fel? Kanske inte spelar någon roll alls?
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 8 månader sedan #35588 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jodu, träningsvärk på köpet. :)

Svetsarna är ju beroende på vilket mönster man vill göra. Skall man vrida och ha sig eller köra "W" mönstret så gäller det att undvika svetsarna på mitten. Då kommer man att välla in svetsen.

Nu körde vi vanlig rak damask och så kommer man slipa bort en bit på kanterna när ämnet är klart. Svetsen kommer ju inte då att vikas in i ämnet.

Anledningen till svetsen på långsidan är ju att de översta två lagren kommer att bågna iväg när man hettar upp ämnet ungefär som en brödrost. Så jag vill undvik att det blir glödskal i början när de yttersta lagren blir tokvarma först.
Antar att man skulle kunna unvika detta genom att värma riktigt sakta i början. Köra korta sessioner i ässjan och låta den jämna ut sig i fria luften.

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 8 månader sedan #35589 av lewisite
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det behövs ingen fjäderhammare när Melchior står med släggan! ;D

Det var riktigt kul och lärorikt och du ska ha stort tack för allt E. Mycket att ta in på några timmar och jag hoppas vi kan fortsätta snart. Jag tänkte bearbeta stålet i kommande dagar och förbereda för slipning. Jag lägger gärna upp bilder på hur det går. Det ska vara 32 lager om inte vi båda har drömt till oss ett vik av stålet, så vad som hänt med 16st lager är ett mysterium som syran får lösa :P
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 8 månader sedan #35590 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Härligt att du tyckte det var bra.
Jag hjälper gärna till mer så du kommer i mål.

Vi får se när mönstret börjar träda fram om vi fått till några lager. :)

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 4 månader sedan #36049 av lewisite
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här är en uppdatering från vällningen efter att jag slipade ner till 1000 korn, etsat i 30% saltsyra (3 minuter), sköljt av i vatten och polerat för hand med lite autosol. Bra släggat E!

16 lager fast vi trodde på 32. Vi var dock ganska trötta vid slutet :P

[attachment=1:2enfzchk]<!-- ia1 -->Photo1.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2enfzchk]


Jämn vällning som jag gjorde en enkel ladder på med bänkslipen.

[attachment=0:2enfzchk]<!-- ia0 -->Photo1 (2).jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2enfzchk]


Nu får man klura på en bra form på bladet och jag siktar på en heltånge. Kanske anses som slös på material men den får en fin rygg ;D


MVH

Peter
Bilagor:
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 4 månader sedan #36051 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ser kanon ut, verkar vara fint och jämt mönster. Men lite surt med bara 16 lager. :) Vi borde ha gjort 32.

Kör en hög slipfas på kniven så kommer det bli supersnyggt.

/E

Emil Schönning
Mer
6 år 4 månader sedan #36052 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Snyggt !!

Tror det är mest vi som håller på med mönstervällning som gillar många lager. Frågar man nån "okunnig" så säger de att färre lager är snyggare än fler är min erfarenhet.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 3 månader sedan #36170 av lewisite
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Då är kniven klar, och min andra i ordnigen. En mindre fulltånge med stabbad sälgrot som jag fick av Melchior, svart vulkanfiber och hemmagjorda pins. Jag gav mig på filework för första gången och gjorde an ranka.

Hoppas du är nöjd med resultatet och hoppas vi kan träffas snard och pröva vällning med nya pressen!

[attachment=0:3203ivx5]<!-- ia0 -->IMG_5156.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3203ivx5]

[attachment=1:3203ivx5]<!-- ia1 -->IMG_5155.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:3203ivx5]

[attachment=2:3203ivx5]<!-- ia2 -->IMG_5152.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:3203ivx5]


MVH

Peter
Bilagor:
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
6 år 3 månader sedan #36173 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Halelulea vilken kniv!

Den blev ju helt underbar! Speciellt med vinrankefileworken!
Läderarbetet ser suveränt ut också!

Snart, snart, så ska vi smida igen. :)

Emil Schönning
Mer
6 år 3 månader sedan #36175 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Riktigt snyggt !!

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 3 månader sedan #36183 av lewisite
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar! Det var ett riktigt lärorikt projekt och härnäst kommer jag försöka välla lite fler lager.

MVH
Peter
Sidan laddades på: 0.158 sekunder
Powered by Kunena Forum