Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Vattenskärning

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 1 vecka sedan #35514

Hade en ide att man skulle hitta dels en stålleverantör och dels en vattenskärningsleverantör i Kina. Nu har jag hittat dessa. Iden är att man som "liten" ska kunna köpa mindre mängd stål och få detta framskuret med 5 axlig vattenskärmaskin utan att det kostar skjortan. I Sverige får man ju ge hela budgeten bara för att få fram ritningen, så när det är dax att skära är pengarna redan slut... :'(

Det verkar som de amerikanska stålsorterna (benämningarna) är mest gångbara och de säljer mindre kvantiteter de har ATS34, 1050, 1080, 440 osv. Detta är så vitt jag förstår stål från kinesiska stålverk men enligt "spec" för respektive stålsort. Tror nog kineserna förmår göra bra stål nu för tiden (köper väl bla järn från LKAB).

Vad jag skulle vilja är att göra ett "experiment" och på prov beställa stål resp. vattenskärning utifrån mall (elektronisk eller ritning). Kommer göras utan profit och jag kommer täcka vissa utgifter (frakt t ex).

Någon som har ett projekt där detta skulle passa. Har själv inte tid att slutföra några projekt av denna typ den närmaste tiden. Var ju en kille som ville göra kockknivar i kolstål för en tid sedan.

Hepp


Har du slagit din lärling idag ??
  • Zochion
  • Zochion Profilbild
  • Besökare
5 år 2 dagar sedan #35529

Jätteintressant projekt men har tyvärr inga pengar för att tillföra även om behovet för blad alltid finns :-) Eller har du några riktlinjer så att jag kan vara med på ett fåtal blad ?!??

Lite inspiration från en amerikan som jag följer på youtube: http://youtu.be/g2zbzvoGres

[youtube][/youtube]

[video:ssx3cbf6][/video:ssx3cbf6]

KOnstiga taggar som inte fungerar.....

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #35696

Träffade en stålfirma igår och de hade lite stål å välja på. Bla D2 rostfritt och 1080 kolstål. De skulle skära med "wire cutting", tror de menar gnistning men det är inte helt klart ännu.

De fick lite "blanks" på knivblad i masonit som de skulle skära efter.

Får se vad det blir och kostar O0


Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
4 år 9 månader sedan #35768

Nu kom blanksen, dock till kontoret i Kina och inte hem. Ser bra ut så här på bild. Blev lite blandat med 440C och D2. Planslipat 3,1 mm.

Ca 200 sek per blad inkl skärning och material (inkl spill).

Ska prova göra nåt av det när det kommer hem.

[attachment=0:dkq3pbyg]<!-- ia0 -->knife blanks 2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:dkq3pbyg]

[attachment=1:dkq3pbyg]<!-- ia1 -->knife blanks 1.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:dkq3pbyg]

Bilagor:

Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
4 år 9 månader sedan #35865

Nu landade blanksen i Sverige.

[attachment=0:22ff3vp2]<!-- ia0 -->IMG_0207.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:22ff3vp2]

Bilagor:

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
4 år 9 månader sedan #35872

Coolt. Kan bli intressant att se vad som blir av det.

/E


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35978

Tusan - jag som sitter med ritning och en kanondesign som jag skulle vilja ha skuret och fräst.
5160 eller motsvarande.

Mitt första inlägg föresten - goddagens allihopa, Robert är mitt namn =)

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35979

Har 5160 någon USA beteckning eller är 5160 den gångbara internationella beteckningen ??


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
4 år 8 månader sedan #35983

mr_president skrev:

Har 5160 någon USA beteckning eller är 5160 den gångbara internationella beteckningen ??



Betäckningar jag hittat för AISI 5160 är:

1.2125
1.7177 (likvärdigt stål)
527A60 (BS)
527H60
52SCB5
52SiCrNi5 (UNI)
60Cr3 (EN)
60Cr3
60CrMnA (GB)
65MnCr4
G51600
SUP9A (likvärdigt stål)


Källa: http://67.222.19.70/knives/steels/steel ... p?snm=5160

MVH

Peter

Mer
4 år 8 månader sedan #35985

mr_president skrev:

Har 5160 någon USA beteckning eller är 5160 den gångbara internationella beteckningen ??

5160 ska vara internationellt namn, den har säkert en svensk ekvivalent. Det är ett fjäderstål från Rånäs, men det verkar finnas att "få tag på".
- "Fjäderstålet är en legering av krom-mangan eller krom-mangan-vanadin. De fjäderstålstyper som används i Rånäs produktion är i platt material SAE 5160 och 50CrV4 dessa följer DIN 4620 och DIN 59145."

51200 skulle också funka, eller typ D2/D3 eller vad dom heter. Verktygstål.

Det är en relativt stor sak som ska skäras ut. Typ semi-huggare-allroundare :D

Senast redigerad: 4 år 8 månader sedan av Stridstrom.
Mer
4 år 8 månader sedan #35986

Jag skulle iofs rent tekniskt sett kunna gå till lokala vattenskärnings-killarna på orten med ett gäng hundringar, men det där med helhetslösning lät vettigt.
Det är egentligen 5-axlig fräs jag vill åt också.

Såg jäkligt fint ut med "blanksen" härovan! =)

Mer
4 år 8 månader sedan #35987

Hur ser skärsnittet ut?
Skar en sats blad med vatten för X antal år sedan och då lutade snittytan. Svårt att säga exakt hur mycket
det var på den korta/tunna plåten 3.5mm, men det var säkert mellan 5-10 grader. Jag trodde ja skulle tjäna lite tid på att
vattenskära för att slippa att slipa den lilla härd zonen som ibland blir vid laserskärning då jag tyckte att det tog lite extra tid
att fixa kanterna på bladen och så gick det nog något extra slipband. Men när jag vatten skar blev ju problemet att jag fick ägna
mer tid att slipa för att få bort vinkeln, vilket medförde att bladen inte riktigt höll måttet på höjden, säkert 2-2,5mm smalare än normalt.
Så jag har inte vattenskurit något sen dess.

Mer
4 år 8 månader sedan #35989

Det lät inte bra.

Och att bygga slip eller hitta slipare (kostar väl skjortan) med precision är väl inte heller en baggis, kanske.

Kina låter som en bra lösning. Man ska som sagt bara hitta någon och förmedla vad man vill ha gjort på ett vettigt sätt =)

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35994

För Vattenskärning bör man ha 5-axligt för att kunna luta strålen och på så vis undvika lutningen. En 4-axlig ger alltid lutning eftersom strålen hinner avverka mer uppe än nere.

Detta gnistas (wire cutting) och jag tycker snittet ser bra ut. I mitt fall fick de en trä-blank vilket är sämre än en riktig ritning. Nu fick Kineserna "scanna" träbiten.

Ja D2 finns det vet jag så vill du skära i det så ska det gå att ordna. 440C är ju ett jäkla fint stål oxså!!

Vilken tjocklek? Hur många ?


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
4 år 8 månader sedan #35996

Jag hade tänkt mig 7mm - så många som ekonomin tillåter =)
(Håller med, 440C är bra grejjer. Bra nog.)

Vi kan ju ta det via PM om du vill?

Sidan laddades på: 0.465 sekunder
Powered by Kunena Forum