Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Härdförsök

  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33431 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
[attachment=0:2j6sgjuz]<!-- ia0 -->5 kniva 004.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:2j6sgjuz] 5 knivblad i 1770 för försökshärdning , första försöket misslyckades då leran sprack och hälften ramlade av , nästa forsök blir med annan lera och denna gång får den torka ordentligt , men ingen "Kompression" av material i klingan.
Bilagor:
Mer
8 år 2 månader sedan #33433 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ta pannkitt och ståltråd

Har du slagit din lärling idag ??
  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33434 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
[attachment=0:l89xrg3x]<!-- ia0 -->Härdning 1 004.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:l89xrg3x]Pannkitt??? Är förstås samma som eldfast- bruk ?? Gissa om jag gissar :) Första forsök var lera för porslinstillverkning tillsatt kol och sand för att få det lite lättare att bre ut på klingan .
Bilagor:
Mer
8 år 2 månader sedan #33435 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Pankitt är pannkitt ;D

[attachment=1:22vqx9xk]<!-- ia1 -->stovex 2.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:22vqx9xk]
[attachment=0:22vqx9xk]<!-- ia0 -->casco pannkitt.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:22vqx9xk]

Syns ingen härdlinje på det bladet ?? lossnade leran? leran skall sitta kvar när den kommer upp ur vattnet. Pannkitt som får "stelna/torka/härda" över natten och sen lindar man ståltråd runt sitter kvar. Eggen får inte vara tunn och färdigslipad utan skall vara ca 2mm tjock för att minska risken för härdsprickor. Vidare bör man lägga sig så lågt som möjligt i härdtemp. Risken är stor att härdlinjen försvinner när man anlöper.

Nu vet jag inte om du är ute efter härdlinje eller bara diffrentierad härdning. Utan härdlinje är lättare men leran måste iofs sitta kvar då oxså.

Finns bra trådar på forumet som beskriver härdning med lera. sök bla på "hammon"

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33436 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Leran lossnade under uppvärmning :( Sen har jag förstått att ryggen måste befrias för lera för att den ska ta härdning och hålla mott . Personligen är jag inne på att komprimerar äggen för härdning , just nu har jag ungefärligt 1,5 mm i äggen , kanske för lite då du säger 2 mm . det är Mono-stål , men ska sen ta itu med laminat när jag får fart på en liten exenterpress.

Ingen antydning av Härdlinja finns :( (
Mer
8 år 2 månader sedan #33437 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sitter inte "leran" kavr blir det ju pannkaka hur som helst, så första hållplatsen är nog att få "leran" att sitta kvar hela processen. Då kommer du absolut se en "härdlinje" i det råa stålet och när du etsar, sen om den blir kvar när du anlöper och polerar vete fn. En hel del pyssel med att få fram en snygg härdlinje på färdigt blad. Har själv inte provat 1770.

Komprimering har jag inte hört något om i detta sammanhang?!

Vilken temp har du vid härdning? Hur kontrollerar du tempen (elugn) eller fingertoppskänsla?

Föutom att ligga lågt i härdtemp ska du inte ha iskallt vatten utan det skall vara typ "fingervarmt", kring en 30-35 gr.

Har du slagit din lärling idag ??
  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33440 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
[attachment=0:2i5sogzn]<!-- ia0 -->anvil 004.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:2i5sogzn]Jag har 4 försök kvar i olika temperatur , och vad jag mest är ute efter är att hitta ett antal HRC som är acceptabel , anlöpning är inte så attraktiv för mig , kanske ett måste , men jag vet det inte behöver vara detta för till synes löser japaner detta problem vid att komprimerar sidostålet , och här gissar jag fritt :) Då mina ämnen är i monostål kan det vara således att jag blandar olika tekniker som inte är möjligt , men nu forsökar jag få fram en härdlinja värd namnet . JA vet om att jag liggar lågt i temp vid den första härdning , men planen är att höja den efterhand och utvärdera vad som vergar bäst .
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.143 sekunder
Powered by Kunena Forum