Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Korrekt anlöpningstemp. för ss 1870 va

  • magnus sundelin
  • magnus sundelin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 10 månader sedan #32289 av magnus sundelin
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!
Har nyss smitt ett laminerat blad till en vän, eggstålet är en bit 1870va. Härdningen blev som den skulle, men jag får inte till anlöpningen. Eggen är fort farande för hård, trots 2 anlöpningstillfällen på spisplatta till mörkt halmgul färg. Slipfasen är förhållandevis spetsig, 22,5gr, då kompisen är älgjägare och lätt vill kunna bryna på skärpan i skogen. Antingen är det slipfasen som bänglar eller så behöver jag anlöpa eggen hårdare. Brukar normalt köra i hushållsugnen, (2258 till svagt lila, ger en hårdhet på mellan 59-60 HRC). 1870VA är en ny kvalitet för mig. Är det någon av er smideskunniga som kan hjälpa mig vidare.

Tack på förhand!

Magnus Sundelin, Stöde
Mer
8 år 10 månader sedan #32290 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Beror ju lite på hur hårt du vill ha det, men 300-400grader så får du en hårdhet på 56-47 HRC

kallsme´n
Mer
8 år 10 månader sedan #32291 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,
1870 eller UHB17VA legerat med vanadin....0.2%, 0.85%C....Prova på 240-245C...så att du får röd-koppar färg på bladet...Det kanske bättre lägga bladet i ugnen istället för spis platta...
Lycka till.

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • magnus sundelin
  • magnus sundelin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 10 månader sedan #32292 av magnus sundelin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag provar med att avspänningsglödga, härda/anlöpa om det.
Sidan laddades på: 0.098 sekunder
Powered by Kunena Forum