Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Smide av damask för första gången.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 10 månader sedan #32419 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Otroliga knivar som vanligt Valle. Ger mig tusan på att få till några som är i närheten. :)

Har slipat idag, svårt som attan eftersom jag inte har slipat på jättelänge. Men det blev tillräckligt bra. :)

Har slipat en av knivarna till 240 korn.

Är redo för att härda den. Ska slipa lite mer bara. Om ni har några tips för slipning så är jag idel öra! Speciellt när man skall slipa efter bandputsen.

Fil bilaga:

Emil Schönning
Mer
8 år 10 månader sedan #32420 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad jag lärt mig som funkar bra på plandel (kör nästan bara plandel för knivar) är följande (vissa saker kanske självklara),

- eggen uppåt så man ser den. Man lägger an bladet med nederdelen först (ryggen) och "tippar" bladet mot bandet. När man kommer till slipfasen känner man att bladet "suger fast". Man drar då bladet RAKT åt sidan och minskar trycket när man närmar sig spetsen. Ett vanligt "misstag" tycks vara att man skall vinkla/svänga/vrida när man närmar sig spetsen, men det skall man inte (enligt den här tekniken), bara dra rakt.

Sen synar man bladet ofta så man ser var man skall trycka hårdare resp lösare för att får slipfasen rätt och lika på båda sidorna. All justering (inom rimliga gränser) görs när bladet har "sugit sig fast" fast man ökar/minskar trycket där man vill ta bort mer material.

Innan härdning kan man ösa på och behöver bara kyla för att inte bränna fingrarna. Efter härdning måste man vara försiktig och kyla efter varje drag och bara köra med skarpa band.

Jag skulle köra längre än till 240, minst till 800 på bandslipen.

När man slipar manuellt så går det bättre än man kan tro att göra på detta lilla vis,

- Man limmar på gummi eller läder på en plan "träpinne" (läder tenderar att torka loss). trä/gummi med samma bredd som man har smärgelband i (ca 40mm). Längden ca 40cm. Sen lägger man en planka över en utslagsho (diskbänk e.d.) som underlag. Plankan bör sitta fast något. Man spänner sedan kniven vid plankan (i tången t ex.) så eggen är just utanför (bortom) plankans långsida. Sen "våt-filar" man bladet med smärgel/träpinne. Blir bra avverkning när man kör med 2 händer och bra tryck. Man kan i början (när man ligger på ca 400-800 korn beroende på pimpsten) använda pimpsten som man doppar det utslitna smärgelbandet i. Pimpsten biter som faaaaaaaaaaan. Man kan även doppa alu oxid eller annat slipmedel. Sen byter man ut smärgelband mot våtslippapper som man skär i remsor upp till 1200 (finns till 2000). Efter det kan man ta polermedel på en ren bomullstrasa (i remsor). Polermedel finns bl a i 6000 & 10000 korn. Sen är det blankt som ollonet på en marskatt :D

För att se hur man fortskrider "filar" man i olika riktiningar så t ex. 800 korn går något åt höger och 1200 korn åt vänster, då ser man när man nått nästa "nivå". Går att slipa klart ett blad som har ca 0,5mm eggtjocklek när man börjar på 1h eller så.

Jag har även en Tormek och en stor våtsten men det blir inge bra så jag använder det mest till köksknivar och yxor, inte till denna typ av slipning.

Fina knivar BTW

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 9 månader sedan #32421 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag kör bara till 120 före härdning , lämna 0.5-1mm på eggen.
Efter härdningen och anlöpningen kör jag upp till 900, efter kör jag sisal och poler trissa.
Större blad slipar jag på hjul - frihand.
Mindre ...upp till 120 mm på jiggen. Plandel.

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #32422 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för en utförlig beskrivning. Men jag undrar om du inte har möjlighet att ta några bilder på momenten när du slipar ett blad från smitt till färdigt. Så jag får se hur det går till. Jag är inte helt nöjd med att skålslipa bladen utan är lite sugen på att få iordning en jigg på något sätt så jag slipper osäkerheten vid frihandsslipning.

/E

Emil Schönning
Mer
8 år 9 månader sedan #32424 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Vad har ni för typ av jigg?
Föstår ang suga fast men har du någon jigg etc för att få grund strukturen, egg vinklen?
Valle (gärna andra) har ni några bilder på era jiggar
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #32428 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag startade en ny tråd för att diskutera slipjiggar...

Hoppas det är okay med er.

/E

Emil Schönning
Mer
8 år 9 månader sedan #32430 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kolla tidigare trådar här eller på svenskkniv...Där har jag lagt bilder på jiggen...annars finns den i Bob Terzuola boken om fällknivar...
Bilderna hur man slipar...Då måste man göra 1000 bilder....Man måste se det ....eller prova sig fram.

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #32431 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var ett bra försök i alla fall! :) Har checkat in de bilderna du har lagt in på Svenskkniv. Ska testa en enklare lösning så snart jag kan.

/E

Emil Schönning
Mer
8 år 9 månader sedan #32565 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har nu köpt 4 bitar UHB15LM och 15N20 från Nordell kniv. Blev dyrt kilo pris.
Satte ihop två paket ett för att prova med . Blev bara 2+2 :( ett 4+4 :) .

Vällde ihop2+2 an. Slipade och välde ighen två gånger. Borde ha 16 lager?
Hamrade ut till 5 mm

Läste sedan att om normalisering så jag har värm den till 850, 825 ,800 med avsvalning imellan.

Hur nu.
Är det bäat att grovslipa och sedan härda föra att sedan finslipa?

Ang härdningen till vilken temperatur ? ELler bara värma till den är o magnetisk?
Behöver den hållas länge vid den temperaturen ( den är ju rätt tunn)
Är det varm olja som gäller. Vilken temperatur?

Någon som vet om man kan fåtag på stål i något annat? Typ kolstål kan man ju få tag i från fjädrar (bladfjädrar, harvar etc). men vad används nickel stål till.

ps har du lämk till var på svenska kniv ds
Mer
8 år 9 månader sedan #32571 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om ämnet är lite "överstort" vilket det brukar vara skulle jag plana det först så man får det rimligt symetriskt. Sen skulle jag etsa det så jag ser hur mönstret ser ut och rita ut hur jag skall placera/slipa bladet. Beroende på mönstret och ev. "fulheter" så kanske man får ändra den ursprungliga planen man hade.

Nu minns jag inte riktigt vilka temperaturer som är de korrekta men vill minnas att jag ställer min ugn på 840gr för de där stålsorterna. Härdning i olja men den får INTE vara varm för då finns risk att avkylningen blir för dålig. Sen kanske den inte skall vara -30 heller men rumstemp är bra. Behövs inte några längre hålltider på härdtemp.

Grovslipa till 120 som Valle nämnde och etsa sedan för att kolla hur mönstret ser ut och om du ser fulheter eller skador så du vet om det är värt att gå vidare.

Härda och anlöp i sekvens, vänta inte med anlöpning och gör inga ingrepp i oanlöpt tillstånd - kolla sprickor och släpp. Anlöpning kan du göra i en köksugn - minns inte vad tabellen säger men 240 gr eller så är inte helt fel. Jag tycker mönstret framträder bättre efter härdning/anlöpning så det man ser när man "test-etsar" i början kan bli bättre senare.

Problemet om du använder "skrot" som lager i kniven är att du inte vet hur det blir om det hamnar i eggen, kanske inte alls blir en bra och hållbar egg. Om du "bara" gör det till sidor etc. och väller in ett eggstål då går det iofs. En bra egg ska ju ha vissa egenskaper och inte bara "bli_som_den_blir".

Rent nickel är för att få de där fina och väldigt kontrastgivande "silver" linjerna etc. Dock kan du inte ha nickel i eggen. Visst nickel gör att stålet ser ljusare ut än det stålet som saknar nickel (kontrast) vid etsning.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 9 månader sedan #32572 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Bra ide med att plana först. Tänte inte på det 8)
Ska planslipa den den är ju bara typ 16 lager bara och dessa är ju som typ laminat alltså plana med kniven så jag antar att det inte blir så mycket mönster.
Då det inte var så mänga bitar är biten bara 4-5 mm tjock och 20 mm bred och 200 mm lång. (5 mm i skaftet för att smalna av ut till 4 mm

Ang stål så är det UHB15LM och 15N20. Inget skräp än ;D
Tänkte bara vad används nickelhaltiga kol stål som 15N20 till ??
Sidan laddades på: 0.219 sekunder
Powered by Kunena Forum