Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Smide av damask för första gången.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 3 veckor sedan #31906 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, idag smäller det. Jag skall smida min första omgång med damask. Jag har fixat en gasolässja, har testat den med mindre bitar och ikväll skall jag smida första paketet.

Efter många tips och läsande av böcker har jag valt att använda UHB15LM och 15N20. Jag har klippt upp plåtarna till 25x110x3. Ska slipa av alla bitarna ordentligt först. Svetsa på ett armeringsjärn sedan blir det åka av.

Funderar lite på hur tjockt paketet skall vara. Antar att det är ett måste att det är minst dubbelt så högt som tjockt för att kunna få ut någon längd på den... eller kanske ännu mer? Dvs ca 15 stycken bitar.

Det blir rak damask först för att få känsla för vällningen. Sedan blir det nog att slipa hack i biten för att få en vågig damask. Sist blir det vriden.

Några tips på vägen?

/E

Emil Schönning
Mer
9 år 3 veckor sedan #31910 av klausevert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
prova bara

hammare inte för hård och smida då o då på högkant.
efter förts utlängning kan du dela stålet och lägga den där bitar i en ny paket. Så blir det mera lager i damaskt.

Var inte snål med borax

lycka till
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31917 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var riktigt kul.

Några reflektioner
- Ganska svårt smide, mycket att få till.
- Fegade med gasen i början, de första två vällningarna gick inte bra. När jag gasade på lite mer så blev det bättre.
- Oj va gas det gick åt, en halv p19 på 3 h. ?!?!
- Är trycket i tuben direkt relaterat mot hur mycket gas som finns i tuben eller är det pga av att den blir kall som trycket sjunker? Dvs 100 bar vid full tub 50 bar vid halv tub? Känns inte riktigt rätt... Känns mer som 100 bar när tuben är 22grader, 50 bar när tuben är 3 grader. Får se nästa gång jag åker dit.
- Borax... hur mycket är lagom. En del säger "the sky is the limit" andra säger pudra lätt över stålet...
- Hur skall man vara säker på att paketet är genomvarmt...
- Måste ha tjockare armeringsjärn, för 8 mm för för klent och vek sig + gick av. Fick svetsa på den igen tre gånger.
- ABNO Hammaren var underbar att ha men den går ojämt när jag kör länge med den. Vet inte riktigt varför.
- ABNO hammaren troligtvis 25 kgs, var lite klen, skulle vara trevligt med en kralligare.
- Osäker på om ventilationen räcker. Vad är det för symptom om det är dåligt?
- Det gick verkligen att rädda en dålig vällning, slipa rent, mer borax och en ny vällning.
- Är 2 bar ett rimligt arbetstryck vid vällning? Hur många kilo per timmer blir det? Hur högt är flödet då? Kg/timme...

Hursom, det resulterade i ett fint rakt damaskerat ämne, hur rakt vet jag inte, hur bra vällt vet jag inte heller. Utan nu är det dags att smida ner ämnet lite till, smida knivar och börja slipa.

Även fast det var riktigt stapplande första steg så är jag nöjd som tusan. Hoppas bara att vällningarna sitter och det inte är allt för mycket instängd smuts och släpp.

Bilder kommer senare i kväll.

/E

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31918 av klausevert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
2 bar är ju ganska mycket, men det beror på brännaren.
Jag vällar med 0,8 bar

Armeringsjärn? Du menar handtag? Det är normalt at den går av då o då

Jag välla first med handhammare och sen bara räcka ut med maskinhammar.
Om man kör för mycket vid början lzckas vällningen inte.

Om borax smälter så skall det täcker hela järnblock, då är det lagom.
När det rinner av har man för mycket, när det täcker inte helt tar lite mer.
Strö boraxen över det varma järn, so at den håller direkt. Jag tar en sked

När borax är hel smält vänta några sekunder och sen snabb till städet.

Det behövs ganska mycket övning, när man tror man kan kommer sämrere tiden.
Men förändra inte för mycket på en gång, så att du vet vad funkar och vad inte.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31919 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fil bilaga:


Hej, här kommer bilderna som jag utlovade:

http://www.antracit.se/cpg/thumbnails.php?album=571

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31920 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjusigt!! ;D
Trycket i gastuben är enbart beroende av temperaturen. Alltså är det samma tryck oavsett om tuben är full eller halvtom så länge temperaturen är konstant.
Dock sjunker temperaturen ganska rejält när man har ett högt gasuttag, och tar man för mycket gas kan tempen sjunka så mycket att tuben fryser och då blir trycket noll.

Men visst är det en härlig känsla när det går bra och vällningarna tar som de ska. 8)

//Olof Nilsson
Mer
9 år 2 veckor sedan #31921 av klausevert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
kul med bildenar

Jag lägga inte så många lager järn, därför vika jag lite oftare och tar tjockare plåt
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31923 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ah, skönt att trycket var som jag misstänkte; beroende av temperaturen. Då kanske den inte drar så fruktansvärt mycket. Det förklarar också att jag behövde drar på lite extra mot slutet.

Jag hoppas verkligen att vällningarna har tagit ordentligt nu. Det var så sjukt kul, vill testa att etsa på en gång nu.. :) Men jag måste flytta först. :(

Nu skall jag bara klura ut hur jag smider kniven för att få damasken att komma fram på rätt sätt.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31932 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Roligt med damask tycker jag oxså. Är så mycket som kan gå fel och antal mönster är "oändligt". Ett vanligt misstag är att man blandar ihop bitarna när man sätter ihop paketet (vid vikningen) så man glömmer vad som är upp/ner/fram/bak.

Att varmvika går fortare men vill man vara säkrare på ett bra resultat ska man låta svalna och slipa av bitarna ordentligt med vinkelslip innan man sätter ihop igen.

En halv p19 på 3h låter rätt mycket. Låter du ässjan gå hela tiden eller stänger du av den när du kör med hammaren? Jag stänger av, den tänder på eftervärmen så det är bara slå på luft/gas så blåser den igång igen. Kör man med för fet blandning är det lätt att öka förbrukningen rejält för man måste ösa på som fn med gas/luft och det tar lång tid att komma upp i välltemp. Kör man med optimerad blanding förbrukas mycket mindre. Har brännarna fläkt eller är det självdrag? Har hört att självdrag drar mycket bränsle/gas !? Hur reglerar du luft mängd resp gas mängd??

Trycket på gasen är inte intressant när man kör med fläktbrännare i alla fall. Då reglerar jag gasmängden med en vanlig nålventil (dock sitter det en regulator före nålventilen, inte direkt mot flasktryck). Man kan ta en sån där 4bars fast regulator och efter den en nålventil. Man måste skruva "hela tiden" när man väller för att ha bästa flås i ugnen, men det är en trevlig syssla när man väntar på att komma upp i välltemp. Utan att ha analyserad det i botten verkar det som om man skall ha lite fetare blanding när ugnen/ämnet är "kallt" (även när ämnet åker in igen efter att man bearbetat det) för att sedan bli tunnare när man närmar sig välltemp, låter man blandningen vara lika hela tiden blir det inget bra flås/temp. Otrloligt liten skillnad på regleringen för att få intensiv vit värme och ljus gul, men stor skillnad när man väller.

Boraxen skall koka/bubbla innan man tar ut ämnet för vällning. Sen när det kommer ut ur ugnen ryker det om boraxen. Inga bubblor, ingen rök -> för kallt.

Det är väldigt lågt tryck i Pxx flaskor. Läste att det bara är kring 3 bar i rumstemp och upp till 8-9 vid 50gr nåt sånt. Ibland har jag satt en kupefläkt mot tuben och ibland i vattenbad

Storleken på paketet styrs rätt mycket av hur stor ugn och hammare du har. Så stort paket som möjligt om man vill få ut mycket material. Blir mycket spill (ändar mm) när man gör små paket. Har man sedan bitar kan man blanda om och sätta ihop nya roliga kombinationer. Där i krokarna av 15 lager är max vad jag har jobbat med (ca 200mm långa och 40mm breda) då har jag 40kg hammare.

Skulle vara kul att se en video av ugnen i drift och höra/se hur den jobbar. Särskilt flamman som kommer ur hålet.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31933 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag filmar nästa gång jag är där. Så man får en uppfattning om hur det låter.

/E

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31937 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vid rumstemp är flasktrycket ca 7 bar.
[attachment=0:2quuwqhf]<!-- ia0 -->propane-vapor-pressure-diagram.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2quuwqhf]


Om ässjan drar för mycket gas så sjunker tempen/flödet och då får man justera ofta.
Ett sätt att undvika att flaskan fryser är att ställa den i ett kar med vatten, det går ju snabbare att överföra den energi som krävs för förångningen via vatten än via luft.
Eller så paralellkopplar man två eller flera flaskor. t.ex så klarar två P11 flaskor av ett högre gasuttag än en P19 eftersom de två små flaskorna har större yta och då kan ta upp mer energi från den omgivande luften än en ensam P19.

Fast två P19 eller en P45 är ju ännu bättre! 8)

//Olof Nilsson
Bilagor:
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31943 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var ett intressant diagram. Då förstår jag bättre vad som händer.

Jag har två P45or som jag kan använda. Kanske inte paralellkoppla dem... de kostar ju ändå ca 2000 att fylla på en flarra. Men det är skönt att ha en stor flaska som inte isar. Kanske jag gör det när jag har använt upp P19.

Är nu mycket laddad på att smida ut knivar från mitt ämne, nästa vecka kan jag nog gå ner och smi lite. Då är flytten gjord och det är bara renovering i hallen som gäller.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31944 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Öööhhhh skrev ett inlägg men måste glömt att trycka "skicka".... hur som helst.

Gasol/LPG är ju en blandning av propan och butan så diagrammet är nästan rätt men om vi ska snö in på det så kommer här 2 till diagram.

[attachment=1:30wpxiac]<!-- ia1 -->trycket-i-gasolflaska.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:30wpxiac]

[attachment=0:30wpxiac]<!-- ia0 -->trykk_temp.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:30wpxiac]

Blandningen ändras i vissa fall sommar/vinter men en vanlig blandning lär vara 60/40 (propan/butan).

Sen är väl "rumstemperatur" bara relevant just när man startar. Tuben/flaskan får ju sin egen temp beroende på uttag mm (kallare än omgivningen). En liten detalj med gasol är väl det faktum att gasen är flytande och trycket konstant under hela tömningen (förutsatt samma temp på gas/flaska), så ingen mening att mäta trycket för att se hur mycket gas som finns kvar (man får väga tuben/flaskan).

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 2 veckor sedan #31945 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kanoninformation.

Synd bara att jag inte vet vad en P19 väger när den är full?! Någon som har koll? För då skulle jag kunna väga den nu och se hur mycket som förbrukats. Eller ännu exaktare att väga den före jag väller och efter jag väller för att få en bra indikation om hur mycket den drar.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
9 år 2 veckor sedan #31948 av klausevert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
P19 väger 22kg, när den är tom och 41 full

se även
http://sarkinen.com/johan/dl/SSD_more/H ... et-LPG.pdf
Sidan laddades på: 0.194 sekunder
Powered by Kunena Forum