Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Misslyckad vällning

  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #20312 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej

Jag gav mig på blankvapensmidet nyligen och har ett litet problem. Förr i tiden smidde svärd och kanske även knivar genom att först välla stålet om och om igen. Problemet är att mitt stål bara inte vill vällas, trots att det glöder vitt och sprutar gnistor (jag använder ss2172).

Min misstanke är att jag helt enkelt inte lyckas få till en genomgående värmning,

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 2 månader sedan #20314 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Varför skall du vika/välla ett stål som redan är homogent?
Vill du ha snygga kontraster så behöver du laminera det med en annan stålsort.
.. Och 2172 till svärd.. ?

Men men..
Det första jag reagerar på är
"trots att det glöder vitt och sprutar gnistor "
Det är aldeles för hett, du bränner bara ditt stål.
Vad använder du för fluss? Vid så höga temperaturer så förångas t.ex borax väldigt fort och sen komemr blästerluftens syre åt att oxidera stålet, eftersom man inte har något fluss kvar så finns det inget som kan transportera bort oxiderna vid vällningen.
En annan sak som inträffar nar man bränner stålet är att man får en enorm korntillväxt samt kraftig oxidation i korngränserna, oxider i korngränserna är riktigt jobbiga då de blir inneslutningar i stålet om man skulle lyckas med vällningen.
Ett tips. Dra av på blästerluften så du får en långsam och jämn uppvärmning, ju mindre överskott av syre i bästern desto mindre oxider blir det för flusset att lösa och transportera bort vid vällningen.
Flussa väl och väll helst innan det börjar komma gnistor.

//Olof Nilsson
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #20315 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Men stålet välls bara inte om det inte är tillräckligt varmt. Jag har då i alla fall inte lyckats med någon vällning då stålet bara var gulvitglödande.

Och 2172 är det väl inget fel på.

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 2 månader sedan #20317 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sökte lite på 2172...

http://www.antracit.se/forum/component/option,com_smf/Itemid,332/topic,1497.0
Denna länk visar att det kanske inte är det bästa för svärd...

http://www.antracit.se/forum/component/option,com_smf/Itemid,332/topic,1645.0
Denna länk visar på att det är ca 0,17% Kol...

Byt du till något mer härdbart...eller använd detta till att öva smidet med och gör ett fint prydnadssvärd..

/Patrik
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #20318 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Enligt verkstadshandboken jag har är det 0,27% kol, och den går att sätthärda efter uppkolning. Men det är inte det viktiga just nu, det är vällningen som inte funkar.

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 2 månader sedan #20321 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Visst är det lättare att välla ju varmare materialet är men det finns gränser. Är det för varmt så bränner och förstör man stålet, vissa fluss slutar fungera och man får tjocka oxidlager som är väldigt bra på att hindra vällningen.
En annan sak som kan göra att man misslyckas är att man slår för hårt, då "studsar" ytorna bara emot varandra.

De är väl ungefär de vanligaste misstagen. Man överhettar så att flusset delvis kokar bort, stålet oxiderar kraftigt och man har inte kvar tillräckligt mycket fluss för att lösa de bildade oxiderna, då blir fluss/oxidlösningen en hård, seg skorpa som är ivägen för ytorna som skall vällas istället för en lättrinnande vätska som enkelt kan pressas ut vid vällningen. Sen vill man gärna slå aldeles för hårt för att få det att fästa.. Jag har gjort så själv.. Många gånger..

//Olof Nilsson
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #20324 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Så en eldriven hammare med ungefär en släggas kraft i slaget duger inte?

SCB skrev: Man överhettar så att flusset delvis kokar bort, stålet oxiderar kraftigt och man har inte kvar tillräckligt mycket fluss för att lösa de bildade oxiderna, då blir fluss/oxidlösningen en hård, seg skorpa som är ivägen för ytorna som skall vällas istället för en lättrinnande vätska som enkelt kan pressas ut vid vällningen.


Ja det är möjligt att det finns ett oxidskikt i vägen som hindrar vällningen från att lyckas. Så vilken färg borde jag ha på glöden innan jag kan välla, och hur kan jag uppnå en jämn uppvärmning i en öppen ässja?
Sen läste jag också i en annan tråd att man bör slipa bort glögdskalet från kontaktytorna, är det verkligen nödvändigt? Kommer det inte tillbaka igen vid första bästa värmning?

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 2 månader sedan #20329 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Haidar skrev: Så en eldriven hammare med ungefär en släggas kraft i slaget duger inte?

Allt duger om det används rätt.

Ja det är möjligt att det finns ett oxidskikt i vägen som hindrar vällningen från att lyckas. Så vilken färg borde jag ha på glöden innan jag kan välla, och hur kan jag uppnå en jämn uppvärmning i en öppen ässja?

Sluta värna innan det görjar gnistra. Det kan vara allt från orange till vitt beroende på hur stark belysning du har i smedjan.
Gör glödbädden djupare så är det inga problem att få en jämn värme, ju längre från utblåset du lägger biten desto mindre överskottssyre finns i blästerluften.

Sen läste jag också i en annan tråd att man bör slipa bort glögdskalet från kontaktytorna, är det verkligen nödvändigt? Kommer det inte tillbaka igen vid första bästa värmning?

Ju mindre glödskal du har innan du lägger på flusset första gången desto lättare blir det ju att lösa alla oxiderna.
Ibland tar jag bort allt glödskal innan jag börjar men oftast får det sitta kvar, stål med mycket Krom i försöker jag alltid att ha så rena som möjligt innan vällningen.

//Olof Nilsson
Mer
12 år 2 månader sedan #20341 av marsknives
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mitt råd när det gäller vällning är:

Var noga med att ståletbitarna du ska välla ihop är väl rengjorda med slipmaskin eller liknande.
Värm stålet sakta tills det det är vitt, då borstar du med stålborste och strör på borax(flussmedel) och in i ässjan igen.
När det är vitt igen tar du ut det snabbt och slår några mycket snabba och lätta slag, på med borax och in igen. Detta upprepar du några ggr tills paketet är ihop.
När det väl är ihop kan du forma till det med hårda slag och( om du har ) med en fjäderhammare.


// Marius
Mer
12 år 2 månader sedan - 12 år 2 månader sedan #20406 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjäna Vallare!


Alle de beste tipsene finnes allerede i tråden ...
.. kan bare legge till at det også er viktig med sleggingen i første fase av vallandet - du skal slå rätt "döda" slag i början - låta hammaren "stanna" på ämnet så - o inte bara rusa på ..

Du kan även göra en "heft-sveis" i början - norra "döda" slag på alsteret, sedan ny hetta, o svetsa på ..

Oavsett vilket fel - det enda som gäller er att öva, öva, öva, öva och derefter öva lite mera -
man säger att det här lär du dej inte av teorin eller av att se nån annan göra det - lära dej får du gjöra sjelv - så e det ..

Borax? Kvartssand er mycket bättre - det alstrar inte sket-slagg alls i härden - upp i hetta, släng på lite sand medans det ligger i härden, hetta på lite till og svetsa.

Häxkonst? Visst, men det går att fixa. Inte första gången, dock ......


::) ::) ::) lycka till!

jens-erik
Last edit: 12 år 2 månader sedan by jenlangs.
Mer
12 år 2 månader sedan #20614 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

jenlangs skrev: Borax? Kvartssand er mycket bättre - det alstrar inte sket-slagg alls i härden - upp i hetta, släng på lite sand medans det ligger i härden, hetta på lite till og svetsa.

jens-erik


Är inte kvartssand väldigt farligt att välla med? Jag trodde man fick stenlunga av det... Han jag lärde mig smida av sa att kvartssand var bättre för vissa ändamål, men han fick näsblod varje gång han använde det till slut.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #20618 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Funderade faktiskt på att göra det idag, verkar som att jag får hejda mig tills någon ger ett svar

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 2 månader sedan #20656 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Grattis Haidar!
Hvad - funderade? Läste först "fungerade" ...........
Valla på vet jag - det e svårt att lära men enkelt när man kann et .. så er det ..

Va då farligt kvartssand? Alls inte farligare en borax, utan av ett skjäl:

Det sprutar värre gnistar ock antänder där det råkar - ha inte nårra trasor eller papper i närleken - eller hur?

Farligt? Farligt er det att gå nedför en trappa också - man kan ramla och
Sidan laddades på: 0.160 sekunder
Powered by Kunena Forum