Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Bensinmotor till maskinhammare

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #25212

Nu har jag funderat igen.. härom natten tog det fyra timmar att somna när jag låg och tänkte på uppfinningar..

Om man som jag bara har 220V och 6A i smedjan är det svårt att lassa på en stor motor till en maskinhammare, men gräsklippare finns det ju gott om och de är ju minst på 2,5hp, vilket man kommer ganska långt på om man är ute efter en mindre hammare.

Vad jag är lite osäker på är varvtalet bara, vad kan en genomsnittlig Briggs & Stratton motor gå på för varv? Jag läste lite på nätet att stigas egna motorer ligger på 2900 RPM, låter det rimligt, vad tror ni?

/Ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 2 månader sedan #25216

Vet inte vad varvtalet ligger på, men du behöver väl en vinkelväxel av någon sort då alla gräsklippare har vertikalaxlad motor. Det finns väl lite starkare horisontalaxlade från 6.5hp och uppåt från åkgräsklippare, snöslungor och paddor och sådant iof.
Kör igång ett projekt så vi får något att läsa om.. :)


Learning by doing; Trial 'n error..
Mer
10 år 2 månader sedan #25218

Jag har oxå gått i tankarna att göra en bensindriven hammare av exempelvis en gräsklipparmotor, men den där vinkelväxeln hade jag inte tänkt på. Det har jag ju faktiskt en hemma hos min mor (sitter på en skrotad höpress). Ser ut som idéerna kan ta skruv igen...
Ska kolla om jag kan hitta en åt dig med Ludwig.
Fast egentligen behöver jag inte köra på bensin eftersom jag har trefas i verkstan, men det kunde vara kul med en grej man kunde ta med sig.

Annars kan man leta efter en motor från en gammal cylindergräsklippare eller vattenpump/elverk, de ha horisontell axel, jag och en kompis satte en sån på en galen cykelkonstruktion när vi var i tolvårsåldern >:D

(Edit:)- man kan nog få problem med vibrationer i hammarn av en gräsklipparmotor, då skulle det kunna bli svårt att hålla ämnet stilla med dålig precision som följd.

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #25223

Jag ska se om jag kan posta en skiss på detta snart, men ungefär såhär har jag tänkt. Jänkarna kom ju på idén med att använda en bakaxel som koppling, där driften kommer in där kardanaxeln satt, och där vevstaken är vid ena sidan om diffen och ett frihjul på andra sidan. För att sedan kicka igång hammaren bromsar man frihjulet, som gärna kan vara bromsskivan från ursprungsbilen med broms och allt.

Bakaxeln är ju oberoende av läge och kan därför fungera som vinkelväxel och koppling i ett. Vibrationerna är nog inte så farliga om man har motorn utanför smedjan med remdrift, vilket nog är nödvändigt med tanke på kolmonoxid och annat otäckt.

Det låter kanske lite diffust detta, men jag ska försöka göra en tydlig skiss och lägga in den snart.

/Ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 2 månader sedan #25241

En motorsågsmotor borde vara nåt. Dels finns en centrufugalkoppling, sen är det tvåtakt så den blir j okänslig för monteringsvinkeln.


*Janne Jörgensen*
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #25283

Nu har jag gjort en illustration för att förtydliga lite. Hoppas den blev tydlig nog.



/ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 2 månader sedan #25293

tänker på att andra sid diferential gå dubbelt snabb när broms fastnar.

Om du vill styra varvtalet med broms, kan det bli väldigt het.

Annars borde det funkar

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #25303

klausevert skrev:

tänker på att andra sid diferential gå dubbelt snabb när broms fastnar.

Om du vill styra varvtalet med broms, kan det bli väldigt het.
Annars borde det funkar

Att diferentialen går dubbelt så snabbt är halva poängen, jag ritade iofs inte med mellanväxeln i min bild för varvtalet måste ner från ungefär 3000Rpm till ca 120Rpm vid intaget på diferentialen. Men enligt vad jag har kommit fram till så kan man reglera hastigheten i ett bredare spann på det här sättet än bara använder en slirkoppling.

Jag har funderat på det och jag tror det borde vara lugnt, diferentialen är ju byggd för en bil och krafterna som blir när man kör varv på varv i en rondell borde bli större än en maskinhammare. Med tanke på att lasterna är relativt små i en 40 kg-hammare tror jag att bromsbeläggen inte borde ryka omedelbart, men ett par bra bromsbackar och en rejäl returfjäder som ser till att bromsen inte låser sig är nog på sin plats.

/Ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 2 månader sedan #25308

Jo, differncial klara det, inget problem. Och broms kan man ju hålla ögon på.

Mer
10 år 2 månader sedan #25312

Bra idee Ludwig att lägga axeln på golvet (ja nästan i alla fall) och inte ha den högst uppe på hammaren som jänkarna har...

/Patrik

Mer
8 år 2 månader sedan #31108

Hej
Funderade på om man skulle bygga en bensindriven. Borde man inte kunna utnyttja typ en jordfräs. Den har ju ofta frikoppling och utväxling inbyggt.....

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #31118

Jordfräsmotorer är ju finnemang, ofta ganska starka och horisontalaxlade. Jag vet inte om nyare jordfräsar har modernare teknik, men vad jag vet så brukar kopplingen på jordfräsar bara vara ett spännhjul som spänner remmen.

Men har man en jorfräs att utgå ifrån så är ju det toppen. Själv har jag en gräsklippare=)
/Ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
8 år 2 månader sedan #31119

Har du byggt med en gräsklippare?
Har du några bilder.

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #31129

Heheh, jag är lessen, men jag snackar mer än jag får gjort. Just nu bor 12 mil från min verkstad och smedja och har inte heller bil, så att hinna med att låna bil, fixa släp och skaffa allt man behöver för en hammare och sen bygga ihop skiten under de vändor jag är i Norrköping hinns helt enkelt inte med. Men om fem år räknar jag med att ha köpt ett hus, om åtta år har jag en verkstad på tomten, om tio år har jag renoverat tillräckligt mycket på huset för att ha tid att vara i verkstan. Så jag ber att få återkomma år 2020 med mer information och då lovar jag bilder och kanske en film till och med ;D

Men om någon är beredd att köra runt mig till olika skrotar i Örebrotrakten och låna ut en verkstad för 100 arbetstimmar under ett halvårs tid så har jag skisser på fem-sex prototyphammare liggandes :D

Nu ska jag dricka kaffe. Mvh/Ludde


Klurgubbe i unga år
Mer
7 år 4 månader sedan #32830

Ursäkta att jag startar upp en gammal tråd. Men detta låter vanskligt, nu vet jag inte hur det är tänkt, men vill bara varna för koloxidförgiftning om man kör en sån motor inomhus!!! Isåfall får man ha ett väldigt tätt avgassystem som leds till utsidan. men det är fortfarande inte värt risken!!! :)

Sidan laddades på: 0.263 sekunder
Powered by Kunena Forum