Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Tillverka sickelstål 64 Rockwell

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #33102 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej allihop, det var länge sen.

Jag kom på mig själv förut med att fundera på att skicka efter ett sickelstål för bortåt 200 spänn från Tyskland... Sen kom jag på att en rund blank pinne härdad till 64 Rockwell borde jag tusan kunna knåpa ihop själv. Men, till frågan då:

Vilket stål ska jag ta och hur ska jag anlöpa det för att få skiten så hårt? Särskillt när jag inte har någon hårdhetsprovare.
/Ludde



Klurgubbe i unga år
Mer
8 år 5 månader sedan #33108 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm. Hur viktigt är 64HRC?
Om du använder 2140 med en härdtemp på 820 grader och anlöper till 175 grader så borde du få ca 63HRC

//Olof Nilsson
Mer
8 år 5 månader sedan #33110 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kostar den 100:- med skaft och allt. Om det är rätt sort är det väl knappt värt att göra själv ur ett rent kostnadsperspektiv i alla fall. Sen finns det ju en massa bra anledningar ATT göra det men inte kostnad kanske.

http://www.anderslindberg.com/verktygss ... gory_id=12

Har du slagit din lärling idag ??
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #33136 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

SCB skrev: Hmm. Hur viktigt är 64HRC?
Om du använder 2140 med en härdtemp på 820 grader och anlöper till 175 grader så borde du få ca 63HRC


64 HRC är nog inte så viktigt egentligen, framför allt så lite som jag kommer använda det. Hur hårt kan man få upp 1770 i egentligen? För 1770 och borstål är det enda som jag har liggandes om jag ska tjäna på att göra det själv.

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Sidan laddades på: 0.100 sekunder
Powered by Kunena Forum