Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon Härdning av stålrör?

  • Polo
  • Polo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32660 av Polo
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!

Jag har bockat stålrör (SS-EN 10305-3 stålsort E220/E235 (DIN 2394)) i dim 18mm med 2mm godstjocklek till en form/figur/konstruktion. Jag har en schysst bockmaskin och kallbockar.
Problemet är att röret efter bockningen blir för mjukt och flexar när man belastar det. Figuren blir för gungig och känns "svag" helt enkelt. Min tanke är alltså om man kan styva upp röret genom härdning? Att bocka i annat "hårdare" stål skulle vara möjligt men vad för stål det skulle vara vet jag inte och att härda vissa böjar för att styva upp känns lättare och roligare.
Tänker så här; Jag hettar upp det till ca 600-700grader (körsbärsrött) med en blåslampa och sedan snabbt kyler av det i vatten eller olja? Om röret sedan skulle bli något skörare spelar ingen roll. Så länge jag slipper flexet och får en konstruktion som är "stum".

Och om det fungerar, går det även att tillämpa på rostfritt?

Nu kanske detta hamnade i fel kategori.. Lyckas dock inte flytta inlägget. Sorry!


Tack på förhand och god fortsättning!
Mer
8 år 11 månader sedan #32662 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tyvärr så är ju inte såna här rör härdbara,eftersom handelsstålet innehåller för lite legeringar för härdning.
Du kan möjligtvis få dom lite lite hårdare men troligtvis marginellt.

Om du har ett rostfritt rör ,så blir det mjukare om du värmer och stoppar i vatten, om du vill ha det
hårdare så låt det kallna bara efter värmning, KYL EJ.

Kallsme´n
  • Polo
  • Polo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32667 av Polo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för svaret!
Jag har ingen superkoll på vilka rör som man allra helst borde använda sig av i mitt fall. Rent kvalitetsmässigt.. Vad är tex skillnaden mellan precisions- och ämnesrör? Kalldragna och varmdragna. Har du något tips? Jag kanske borde använda några andra rör med annat stål?
Rostfritt lockar en del och finns det också möjlighet att lyckas få dom hårdare än dom jag nu använder så blir det nog så. Lite dyrare dock.
Mer
8 år 11 månader sedan #32670 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Måste det vara rör?
Skulle det funka med en bockad konstruktion i rundstång istället, visserligen tyngre men mer "stumt"
Mer
8 år 11 månader sedan #32675 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Finns det inte rör med grövre godstjocklek att få tag på?

Annars så finns det väl Crom-molly rör, det har ju mycket högre hållfasthet än vanliga rör,
typ såna man svetsar skyddsburar i racebilar av och mc ramar.

Kallsme´n
  • Polo
  • Polo Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #32682 av Polo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Rundstång skulle vara perfekt men finns det maskiner som pallar sådant?? Tacksam för tips. Rundstång i 18mm borde ju vara ordentligt tungt att bocka.
Min CBC UNI manual 42 klarar det säkerligen inte. Och rören jag använder har 2mm i godstjocklek och värre än så har jag inte hittat. Hade hoppats på härdning men jag får fundera vidare. Men som sagt, rundstång hade vart perfekt.

Tack och bock!
Mer
8 år 11 månader sedan #32683 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tål maskinen värme?
I så fall vore 18mm rundstång lätt att bocka om du bara värmer till röd eller orange, krävs inte mycket för att göra den mjuk nog att kröka. Annars får du väl kröka den för hand mot ett städ eller nåt. En annan fördel med stången är att den håller sig rundare än röret när man bockar den, rör vill gärna bli lite platta på utsidan av kröken.
Sidan laddades på: 0.165 sekunder
Powered by Kunena Forum