Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Smidesträff Granbergsdal 2012 – Meeting Granbergsdal 2012

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 1 vecka sedan #34458 av Johan Sangberg
PÅ BEGÄRAN ÄR SMIDESTRÄFFEN INSTÄLLD I GRANBERGSDAL

::)

//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Mer
12 år 1 vecka sedan #34459 av Melchior
Bokat. Det ser jag verkligen fram mot!

Emil Schönning
Ämnet är låst.
Mer
12 år 1 vecka sedan #34462 av mr_president
Om det finns intresse skulle jag kunna visa induktionsvärmaren. Dock behöver jag 16 (helst 20) amp och kylvatten (trädgårdsslag går bra).

Kan visa både värmning för smide och smältning för gjutning.

Kanske krockar det med älgjakten men i norr men då kan "någon" hantera maskinen.

Har du slagit din lärling idag ??
Ämnet är låst.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 1 vecka sedan #34463 av Johan Sangberg
Hej

Ja det verkar mycket spännande ;D som vi gärna vill kika närmare på. Det finns massa ampere hos Kallsmen och där kan du nog få lite flytande också... 8) 8)

Du är väldigt välkommen!

//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Mer
11 år 10 månader sedan #34753 av Kallsmén
Hej Johan

vad sägs om att fortsätta på temat, med grenen och löven som Melchior var chef över, för smederna på hyttblecket för ett par år sedan, det ligger i tryggt förvar i mitt förråd

Finns det några frivilliga som kan tänka sej att sätta upp tälten på fredagen eller tidigt på lördagmorgon uppe vid hyttan

Kallsme´n
Ämnet är låst.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 10 månader sedan #34754 av Johan Sangberg
Hej

Ja lövprojektet blev startat av Niclas för två år sedan och borde kunna färdigställas. Det kan bli ett vackert projekt som kan smycka ut en offentlig plats. Då ser många vad vi gör/gjort genom åren. Lite vackert smide förhöjer! Jag talade med Karlskoga kommun för något år sedan om de ville ta emot något för placering synligt någon stans. Ny kontakt kan vara lämpligt.
Jag tror Kenth e på med tälten i år?
;D
//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Mer
11 år 10 månader sedan #34777 av Kenth
Jodå, jag ska komma i år. Ser fram mot att det ska bli något nytt samtidigt som vi tar tillvara det vi hitintills skapat. Tycker det där med karlskoga kommun verkar bra, vi har ju ett projekt med Ramnäs som också är trögt men det skulle kunna vara något liknande. Vore roligt om vi hittade något som vi kan jobba kring. vet att många såsom Tobbe har många bra ideer. Vi borde skapa något som har bestående värde i Granbergsdal.

mvh/kenth

Johan Sangberg skrev: Hej

Ja lövprojektet blev startat av Niclas för två år sedan och borde kunna färdigställas. Det kan bli ett vackert projekt som kan smycka ut en offentlig plats. Då ser många vad vi gör/gjort genom åren. Lite vackert smide förhöjer! Jag talade med Karlskoga kommun för något år sedan om de ville ta emot något för placering synligt någon stans. Ny kontakt kan vara lämpligt.
Jag tror Kenth e på med tälten i år?
;D
//johan

Ämnet är låst.
Mer
11 år 8 månader sedan #35041 av Kallsmén
Hej

Tyvärr så verkar det som om det är väldigt dålig aktivitet på denna tråd ang smidesträffen i Granbergsdal i år,
så pga detta så har jag beslutat att vi håller upp detta år, jag har tyvärr inte ork och tid att lägga ner allt det jobb som
krävs för en bra träff i år, jag trodde det skull bli aktivitet här men, tyvärr den uteblev, så jag kommer att försöka
samla krafter tid och pengar för att detta ska gå att genomföra nästa år istället

Jag tycker det är alldeles för stort jobb för mej själv här nere, med allt vad det innebär, och börjar bli en stor
kostnad tyvärr åxå, men framför allt arbete som krävs

MVH
Kallsme´n
Ämnet är låst.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 8 månader sedan #35043 av Johan Sangberg
Hej

Ja tyvärr verkar intresset ligga lågt i år för en Antracitträff i Granbergsdal om man utgår från aktiviteten här i forumet. :(
Motsvarande grupp på Facebook med 500 medlemmar har lika låg aktivitet kring en Antracitträff i Granbergsdal. ???

Jag har fått några förfrågningar om träffen på mejl och även mött några i Ramnäs som såg fram emot en Antracitträff i Granbergsdal. Jag tror att det är många som helt enkelt tar för givet att det blir en träff, att det är ett stående inslag i SmidesSverige. Det har ju vuxit och blivit en tradition liksom. Det gör att många inte hör av sig eller aktivt driver frågan. Om de "vaknar upp" nu så är det dags med ett inlägg här eller på FB.

Kanske är det dags att tänka om. Träffarna innebär ju en massa arbete kring arrangemanget och flera medlemmar har årligen ställt upp gratis med detta arbete. Varken dessa, jag eller Roger kan ju som konstaterat inte driva detta själva, speciellt inte om det inte aktivt kommer ideer och förslag här i forumet. Det är kanske lämpligare att köra vart annat år. Det är upp till medlemmarna på Antracit att avgöra hur man vill göra framgent. Mötesplatsen finns ju här på Antracit och på Facebooks Antracitgrupp och vill man ses "live" är det ju bara att dra ihop en grupp.

//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Mer
11 år 8 månader sedan #35044 av Kallsmén
Hej Johan

Jag vill att du sprider detta vidare även på FB att smidesfesten inte blir av i år, så att all vet det, även dom som tar det för givet
så får vi försöka att ragga ihop folk och aktiviteter till kanske nästa år istället, eller om två år
då kanske det finns större chans att det kommer folk och försöka koncentrera träffen nere vid smedjan , och kanske vid en bätter tidpunkt på året
för jag tror detta är sista året dom kör kolmilan vid hyttan

Mvh
Roger
Ämnet är låst.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 8 månader sedan #35045 av Johan Sangberg
JA nu är meddelandet spritt på Facebook också och vi får väl räkna med en del reaktioner för som sagt några räknar väl med att det blir av och blir besvikna om det inget blir av. Kanske flera meddelar intresse här och på FB för framtida träffar i Granbergsdal. ;D

//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Mer
11 år 8 månader sedan #35047 av Myring
Trist att det inte blir av i år. Hoppas verkligen att vi kan hitta på nåt till nästa år. Jag hade tänkt dyka upp i år och smida delar till historiska armborst tillsammans med ett par vänner härifrån Örebrotrakten.

Stefan
Ämnet är låst.
Mer
11 år 8 månader sedan #35048 av mr_president
En liten reflektion är att de där fina kollektiva åren är över. Måste vara religöst (läs politiskt..) eller liknande för att kunna fortsätta.

Ett upplägg vore att göra det mer till en "marknad" och då på en plats lämplig för detta. Erbjuda folk att hyra bord och ställa ut och sälja prylar. Kanske ha ett öltält mm. Bara kopiera en framgångsrik marknad och ge den en smides-tvist. Kanske tom ansluta till en befintlig marknad. Bl a bondens marknad och alla marknader som säljer egenodlat och hemlagat går som tåget.

Att handla är "underhållning", ha inte skräck för $$$$$$$.

Har du slagit din lärling idag ??
Ämnet är låst.
Mer
11 år 8 månader sedan #35049 av storjansbo
Va tråkigt :-( har skrivit in Granbergsdal i almanackan, men får väl stryka det nu. Idén från Mr President låter bra tycker jag, med gemensam marknad med andra aktörer:-)

Tommy Kjellén
Ämnet är låst.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 7 månader sedan #35081 av Johan Sangberg

mr_president skrev: En liten reflektion är att de där fina kollektiva åren är över. Måste vara religöst (läs politiskt..) eller liknande för att kunna fortsätta.

Ett upplägg vore att göra det mer till en "marknad" och då på en plats lämplig för detta. Erbjuda folk att hyra bord och ställa ut och sälja prylar. Kanske ha ett öltält mm. Bara kopiera en framgångsrik marknad och ge den en smides-tvist. Kanske tom ansluta till en befintlig marknad. Bl a bondens marknad och alla marknader som säljer egenodlat och hemlagat går som tåget.

Att handla är "underhållning", ha inte skräck för $$$$$$$.


Hej mr_president

Ja det är bra ideer du framför där! 8) ??? Man kan dessutom kanske tänka sig att flytta runt smidesträffen. låta den uppstå på olika platser för att på så vis "minska bördan" på just ett ställe. Intresset kan ju öka och det finns många intressanta platser med smidesanknytning och medlemmarna bor ju i hela landet. Antracit har ju dragit igång en smidesträff i Ramnäs bl.a som är välbesökt och med kommunen Surahammar som medarrangör. Där finns dessutom keramiker, glasblåsare, marknadsknallar osv..Att besöka en stor ort eller stad ger säkert enu en dimension till Antracits Smidesträffar.....

//johan

Johan Sangberg
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.089 sekunder
Powered by Kunena Forum