Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 6 månader sedan #32106 av Johan Sangberg
Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09 skapades av Johan Sangberg
Hej

Startar en tråd för planeringen inför nästa års träff i Granbergsdal. ;D Det skall startas i tid det som krokigt skall bli....

//johan

Johan Sangberg
Mer
13 år 6 månader sedan #32119 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Ja det är ju under lördagen som det kommer folk och det är då vi skall vara på Hyttblecket. Det är kanske så att vi bara skall ägna lördagen åt detta och inte försöka hitta på att vi skall även försöka förlänga med kvällssmide på fredagen och lite spontansmide under söndagen. Fredag och söndag skall vi ha till andra saker?????

Att vi skall hitta en annan infrastruktur till nästa år tycker jag har en ganska hög prioritet. Vore bra om vi kunde ordna något annat sorts skyl istället för partytälten men jag tror då att vi behöver skaffa oss någon sorts sponsor som kan hjälpa oss. Har också funderat över ässjorna och städen som vi lånar, de fungerar men i år blev det problem med handjagade då koksen var svår att hålla vid liv och få eld på, vore önskvärt om vi även här kunde hitta någon skulle kunna sponsra endera för att införskaffa ässjor eller för att tillverka något som kan vara av gemensam karaktär där en eld skulle kunna utnyttjas av flera smeder. Detta ställer också krav på "tälten/regnskydden".

El skall vi också tänka på så att det finns lät tillgängligt för smederna.

Teman för smederna vore kanske en ide som Johan föreslår.

Ta betalt av smederna för att utöka ekonomin, kanske 100-200 kr/smed. Johan har varit inne på detta.

Allt det här för att skapa en infrastruktur som inger förtroende för arrangemanget vilket på sikt skall locka fler och känd smeder att komma till oss.

mvh/kenth
Mer
12 år 10 månader sedan #33395 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Jag tror, att börjar man ta betalt för smeder att komma hit så tror jag vi tappar en kategori smeder faktiskt, men det är min personliga åsikt.

Kallsme´n
Mer
12 år 10 månader sedan #33399 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Att ta en avgift för smederna kan vara lite svårt. Dock att be om ett bidrag tycker jag låter rimligt. Eftersom om man använder lånade grejjer såsom ässjor och el så kan väl ett litet bidrag vara lämpligt?

Jag betalar gärna för att få bättre kvalitet på resurserna, men om någon har det lite tight så kanske det tippar över dem till att inte komma.

När det gäller workshops så kanske en tjuga är lämpligt som avgift? Tänkte jämföra lite med Ludvika där knivgänget träffs. Tror de tar 25 kr per föreläsning.

/E

Emil Schönning
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 9 månader sedan #33402 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
:) Hej

Nej inte är det meningen att det skall kosta en avgift för smederna att fylla Granbergsdal med tillresta besökare :D :D Snarare tänkte väl jag att någon borde hjälpa mig betala tälten jag köpt och som försvann förra året. Allternativt köper Vi in annat skydd som kan användas vid regn osv. Sedan finns det ju en del andra omkostnader vi har som arrangerar det hela men det får lösas på annat sett. Sker det försäljning av något kan ju en procent på detta vara en ideé men jag vet inte hur mycket eller om det ens säljs något? Mat och kolbulle säljs ju och en och annan bok samt kol som andra delat med sig av. Något kanske vi kan komma fram till.....gemensamt? ;D ;D ;D :P :P :P

//johan

Johan Sangberg
Mer
12 år 9 månader sedan #33404 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Jag håller med, dvs att vi hjälps åt att betala det som kostar för att kunna ha tält mm. Trist att tälten försvann förra året, hur kunde det hända?

Man kan också bidra med att lämna in smide till antracitbordet och om det säljs går hela vinsten till antracit?

/E

Emil Schönning
Mer
12 år 9 månader sedan #33406 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Inga tält är försvunna, de ligger nere hos Roger. De är dock så pass slitna att jag tycker inte de skall användas ytterligare. Jag kunde sätta upp hälften av tälten själv förra året men den andra hälften blev jag tvungen att få hjälp och det är dessa som måste ersättas, alltså minst hälften av tälten.

Jag tyckte att det som Tobbe Malm och Joakim Frost m.fl kanske gjorde förra året var ett sätt att bidra till att Antracit får intäkter. De tillverkade en sak under lördagen som sedan gick på auktion. Fler sådana projekt kanske.

En utökning av workshops är ett annat sätt att få in pengar.

mvh/kenth
Mer
12 år 8 månader sedan #33593 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hyttblecket Smidesträff 2011 16-18/09
Hej alla
Har haft mycket att göra, flyttat till ett nytt hem, byggt ett timmerhus och på måndag kommer grävare för att lägga grunden till ytterligare ett timmerhus så jag har inte haft tid till att fixa till program mm. Har nu gjort ett utkast till program i en annan tråd, men jag vet just nu inte vilka som kommer så skicka mig info så för jag in efterhand.

mvh/kenth
Sidan laddades på: 0.078 sekunder
Powered by Kunena Forum