Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Vilken härlig smideshelg

  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 6 månader sedan #29667 av Kenth
Vilken härlig smideshelg skapades av Kenth
Vilken härlig helg vi hade upp i Granbergsdal. Ett helt underbart väder med mycke folk och många smeder. Gick upp på hyttblecket på fredagen när det hade mörknat för att titta på film som Gustav hade producerat och där står unge pojken Asp (Johannes) och smider vilken syn vilket sken, fullt med folk runt omkring honom med lågorna högt och ett härligt ljud från städet, det tyckte jag var fint gjort av Johannes, det ska vi köra nästa år men då ska vi alla som kommit smida. Tittade på filmen hos Gustav och gick sedan ner till Roger som hade gjort upp en stor brasa där alla samlades för lite grillning och snack. Sen var det dags för bingen.
Lördag morgon vi runt 08.00 var jag uppe på Hyttblecket igen, satte upp det sista tältet som Olof hjälpte mig med. Dimman låg tungt på morgonen men till slut lättade den men då låg röken från alla ässjor i luften istället, nu står det ca 40 smeder och smider för fullt, en gemensam uppgift hade alla att smida ett löv som skall sättas upp på en trädgren. Nu är det fullt med folk som nyfiket går omkring och frågar. Smederna går också omkring för att snacka med varandra, stämningen är på topp. Tog en promenad ner till Roger för att se på vad de höll på med där nere, Jesse smidde sina ansikten med handhållna lufthammare, verkligen något att se mycket speciellt samt att se både Roger och Conrad i maskinhamrarna, härligt. Långt in på eftermiddagen startar den sk ärofyllda smideshappeningen Stukning, Räckning och Penning, det var 40 st som deltog och bäst gick det för Mattias Helje som visade på en bra teknik.
Nu var det dags för att byta om till kvällsmundering och ta med sig det medhavda och promenera ner till Roger och festen, vilken härlig stämning det var där, mycke god mat och musik som lockade många upp på dansgolvet. Sen natt blev det för många men på Hyttblecket fanns det smeder på söndag morgon men inte alla och så var det sagt. Nu är det inte så mycke folk men det ger å andra sidan möjlighet till andra aktiviteter på Hyttblecket där Torbjörn Malm undervisar tjejerna i dansens ädla konst. Framåt 15.00 har jag plockat ihop alla tälten och börjar min resa hem. Tack alla för en oförglömlig helg och tack Johan för att du uppmärksammade mig och tack alla ni andra och ett stort tack till alla som smidde.

mvh/kenth
Mer
14 år 6 månader sedan #29668 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Vilken härlig smideshelg
kent ..du e för go O0

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
14 år 6 månader sedan #29672 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Vilken härlig smideshelg
Tack själv.
Det var helt suveränt! Underbara alster, maffiga teknikuppvisningar, härligt folk och underbar stämning!

Ser redan fram emot nästa år! :)

/Emil "Melchior" Schönning

Emil Schönning
Mer
14 år 6 månader sedan #29675 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vilken härlig smideshelg
Kan bara instämma i allt ovan :) :) :) :) :)

Å framför allt att se så många nya ansikten att göra sej trevlig bekantskap med,
och eventuellt lite samarbete framöver:)

Några glömde tyvärr sina inropare alster från auktionen.
Någon som veta att han ropade in en ispik och en ljustake gjord av Stefan Asp, kan ju höra av sej å komma och hämta eller at tvi skickar med posten

Väl mött nästa år igen.

Kallsme´n
Mer
14 år 6 månader sedan #29677 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Vilken härlig smideshelg
Ispicken var Melchior som ropade in...

Vill också tacka för helgen, tack alla som hjälper till att driva detta vidare!!

/Patrik
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 6 månader sedan #29680 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Vilken härlig smideshelg
Hej


Jag stämmer in i kören och vill därmed tacka Alla som deltar i detta häftiga evenemang som bara blir bättre och bättre. Tack vara alla er som hjälper till med idéer och massor av arbete under och innan dagarna. Massor av människor och smeder förtjänar uppmärksamheten och utan alla som deltar och de som bidrar skulle detta inte bli verklighet. Medvetet undviker jag att nämna några namn då risken är stor att jag glömmer någon. Jag ser verkligen fram emot nästa år och att de spännande projekt som startades av olika grupper färdigställs under nästa träff 2010! Jag länkar in några bilder från dessa projekt nedan. År 2010 kommer vi dessutom att fira Antracits tioårsjubileum med kanske ett helt nytt uppdrag kring smide!

Tack alla!

(Klicka för förstoring)

Familjen (Becheprojektet)
Fil bilaga:


Grenen (Hyttblecksprojektet med Niklas)
Fil bilaga:


Släggning dagen efter
Fil bilaga:


Första Antracitaren jernmalm med frosten (Torbjörn Malm)
Fil bilaga:


Trappa på!
Fil bilaga:

Johan Sangberg
Mer
14 år 6 månader sedan #29682 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Vilken härlig smideshelg
Darn, jag glömde ispiken, måste ha varit lite lurig där på kvällskvisten.
Vi får ta den nästa år eller om någon har vägarna förbi? ;)

/E

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.082 sekunder
Powered by Kunena Forum