Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hammarsmedjan Lördag 19/9-2009

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 9 månader sedan #29200 av Johan Sangberg
Hammarsmedjan Lördag 19/9-2009 skapades av Johan Sangberg
Hej

Smidesträffen innehåller ju olika "stationer" och moment. En huvudatraktion är ju Kallsméns välutrustade Hammarsmedja. Som tidigare år är den igång under dagen för "prova på smide" i Beché.

Är det något speciellt vi vill se eller lära tycker jag det är på plats att vi genomför en "workshop" i Hammarsmedjan.

Finns det något som vi vill se eller lära oss speciellt kan vi ju se om det går att genomföra. Låt era ideer och önskningar komma till tals i denna tråd eller starta en ny vet ja.... :D

//admin

Johan Sangberg
Mer
14 år 9 månader sedan #29205 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Lördag 19/9-2009
Vilken bra ide. Jag tycker det kan vara flera olika stationer och ett pass på fm och ett på em. Om det blir ett bra intresse kanske vi kan låna smedjan även under söndagen och ha ett pass på fm.

Jag föreslår följande:
Damastsmide, här blir vällning en naturlig del.
Förbindningstekniker, vilken teknik är bäst att använda till vad?
Yx- och knivsmide.
Verktygstillverkning.
Maskinhammarsmide, lite grunder för den som inte har jobbat med en maskinhammare förut.
Maskinhammarsmide, avancerad för de som jobbat med maskinhammare några år.

Ja det blev förslag på några stationer. Nu hoppas vi på att vi kan få bra instruktörer som leder en del av workshopen. Skulle man inte kunna tänka sig att dessa workshops är starten på olika utbildningar som fortsätter på distans till vi träffas nästa gång? Vi har ju här en alldeles utmärkt plattform för att kunna diskutera med varandra och skicka bilder/videos på det man gjort som instruktören får bedöma och komma med synpunkter på. Men det här med utbildning som en följd av workshop under Granbergsdal kanske kräver en egen tråd så vi kanske skall hålla oss till vad en workshop skall innehålla.

kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 9 månader sedan #29207 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hammarsmedjan Lördag 19/9-2009
Hej

Ja vi håller oss tll Lördagen i denna tråden eftersom det är dagen för Antracits smidesträff. Söndagen får stratas i ny tråd om det kommer önskemål och ideer om vad som kan göras då?

//johan

Johan Sangberg
Mer
14 år 7 månader sedan #29359 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Lördag 19/9-2009
Väcker tråden till liv så vi får in förslag på hur vi skall kunna utveckla träffen??

mvh/kenth
Sidan laddades på: 0.155 sekunder
Powered by Kunena Forum