Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Härdning av 1770 som inte funkar

  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #33412 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
[attachment=0:1qwhbuy7]<!-- ia0 -->Härdning 1 004.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1qwhbuy7]Ett misslyckad forsök på härdning.
Bilagor:
Mer
8 år 5 månader sedan #33419 av TobbeÅh
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Surt! Normaliserade du ordentligt innan? 1770 förresten, vad är det för stål?
Mer
8 år 5 månader sedan #33422 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har haft liknande problem med härdning, men har tyvärr inte löst vad som är fel. Mina gissningar är: för varmt, ej normaliserat bladet (spänningar) samt ej tillräckligt aggresiv härdvätska (dvs att bladet härdar ojämt och skapar spänningar i stålet)...

/E

Emil Schönning
Mer
8 år 1 vecka sedan #33903 av sätergläntan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är framförallt formen på bladet som gör det lite knepigt, en tjock rygg o tunn egg ger ofta resultatet att den spricker så där.
Olja är ett säkrare alternativ men om man använder vatten är det noga med temperatur och tiden i vattnet. En variant kanske är att inte kyla ryggen direkt.
1770 är ett fjäderstål.
Sidan laddades på: 0.142 sekunder
Powered by Kunena Forum