Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hur gick Alla Smeders Dag för er?

  • Lidskjalf
  • Lidskjalf Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 10 månader sedan #25836 av Lidskjalf
Hur gick Alla Smeders Dag för er? skapades av Lidskjalf
Hejsan!

Har vart lite lite aktivitet här känns det sedan smidesdagen, hur har det gått i era smedjor? Hu mycket besökare kom? m.m. Admin hade ju skrivit en trevlig liten artikel på startsidan.

Själv kan jag ju säga att det var lite torftigt med besökare, var i Föreningen Vikingaledens smedja tillsamans med min kompis Joar Brattström och den hedniske filosofen Keeron Ögreen var med och smide lite också. Annars hade vi egentligen bara en besökare, Bengt som är ägaren till skroten i Nysäter där jag håller till och bygger min ässja. Så det var bara folk jag kände ganska väl.

Problemet var nog främst annonseringen, fick upp ett par lappar på anslagstavlor vid ett par lokala lanthandlar dagen innan. Gjorde iordning ett par skylltar som visade vägen till "Öppen smedja" väl synliga vid ganska vältraffikerad (för att vara ute i skogen i Värmland) väg men inte en enda tycktes följt dessa. Ja nästa år får det bli lite bättre framförhållning och annonsering från min sida med detta.

//Björn
  • ISSC
  • ISSC Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #25837 av ISSC
Svar från ISSC i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Museumssmejden i Slangerup - DANMARK!

Vi havde en herlig dag - på trods af ringe annoncering og omtale forud, så kom der faktisk 31 mennesker forbi smedjen - og heldigvis ville rigtig mange gerne selv pröve at "betvinge ild & jern"! - Smedjen ligger i et lille turist- & kulturcenter, så turistbureauet havde heldigvis sat en print med dagens logo fra Antracit op ugen inden - og det gav altså resultat.

Näste år er vi helt sikkert også med i arrangementet.

Mvh

Arbejdsholdet
  • ISSC
  • ISSC Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #25838 av ISSC
Svar från ISSC i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Jordhöj Smedje, Slangerup - DANMARK

Min smedje var IKKE med officielt i arrangementet, da jeg ikke mente at være helt klar til "invationen" af gäster, der også gerne sulle have noget godt ud af et besög. Alligevel var der 5, der havde fundet min smedje via Antracit, og de havde et par särdeles fornöjelige timer - og de blev meget, meget beskidte; men også klogere på smedehåndvärket.

Selvfölgelig er jeg med - åbent hus osv. i 2009!

Mvh
Stig Colbjörn Nielsen
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 10 månader sedan #25839 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?

ISSC skrev: Jordhöj Smedje, Slangerup - DANMARK

Min smedje var IKKE med officielt i arrangementet, da jeg ikke mente at være helt klar til "invationen" af gäster, der også gerne sulle have noget godt ud af et besög. Alligevel var der 5, der havde fundet min smedje via Antracit, og de havde et par särdeles fornöjelige timer - og de blev meget, meget beskidte; men også klogere på smedehåndvärket.

Selvfölgelig er jeg med - åbent hus osv. i 2009!

Mvh
Stig Colbjörn Nielsen


Hej Stig

Hehe, ja det e risken man får ta om man e medlem på Antracit, man kan få besök av andra medlemmar helt plötsligt....Kul

Bara att ladda för nästa år då.... ;D ;D

//admin

Johan Sangberg
Mer
15 år 10 månader sedan #25841 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Ja personligen blev jag sjuk men Steneby hade ju öppet hus så här var det en rejäl massa människor på alla smeders dag.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 10 månader sedan #25842 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?

gustav_metal skrev: Ja personligen blev jag sjuk men Steneby hade ju öppet hus så här var det en rejäl massa människor på alla smeders dag.


Hej Gustav

Ja det va ju tråkigt, Själv led jag av bihåleinflamation och fick penicilin idag av läkaren (krya på dig gustav!). Här kommer några bilder jag tog på besökare i smedjan....mer senare...


[attachment=1:2wfkqtbx]<!-- ia1 -->face.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2wfkqtbx]Var e han?



[attachment=0:2wfkqtbx]<!-- ia0 -->fullt.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2wfkqtbx]Intresserade Danskar!

//admin

Johan Sangberg
Bilagor:
Mer
15 år 10 månader sedan #25844 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Det var i alla fall fint väder men så många besökare kom inte, fyra stycken för att vara exakt. Hade förutsatt mig att göra fyra ljushållare till min nymurade skorsten men inte hanns det med, de som kom var riktigt sjuka på å prata och som ni vet funkar det inte att smida och prata samtidigt, då brinner ämnet bara upp, man glömmer så lätt vad man håller på med. En av besökarna ville i alla fall prova på och smida vilket han naturligtvis fick göra och det visade sig vara en kille med kunskaper.

Nästa år har jag i alla fall smedjan klar så då blir det lite mer annonser å lappar, jag hade en lite annons i lokalblaskan men det hjälpte inte men så ligger stugan där jag höll till riktigt avsides, en by med fem fastboende och fyra sommarboende intill Mälarens strand.

En lite miljöbild på mig den enda bilden som togs. Min blivande smedja i bakgrunden.


mvh/kenth
  • Lidskjalf
  • Lidskjalf Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 10 månader sedan #25845 av Lidskjalf
Svar från Lidskjalf i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Goddag!

Detta har vi inte hört talas om förut Kent, Timmrad smedja, grymt! Vill gärna se mer information och bilder om projektet. Är det en gammal befintlig timmerstomme du monterar upp? Spännande!

//Björn
Mer
15 år 10 månader sedan #25846 av SCB
Svar från SCB i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
På Kulturcentrum Berget i Degerfors hade vi en strålande Alla smeders dag. Under det gångna året har vi rustat upp smedjan och gett den en ordentlig ansiktslyftning och kombinerade därför Alla Smeders Dag med att inviga den nya och ombyggda smedjan. Tyvärr hade inga av våra sponsorer tid att komma men vi lyckades i alla fall locka till oss två tidningar och en del besökare som lät sig väl smaka av smörgåsarna och cidern vi bjöd på dagen till ära.
Nästa år ska vi marknadsföra Alla Smeders Dag lite hårdare med en officiell punkt i föreningsprogrammet och kanske lite tidningsannonsering.
Men på det hela taget var det en trevlig dag i smedjan. ;D
http://www.karlskoga-kuriren.se/artikel ... blnLista=1

//Olof Nilsson
Mer
15 år 10 månader sedan #25850 av Kai G
Svar från Kai G i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Inte någon rusning precis. Radioprataren från Radio Berg 107,7 mhz som hade puchat för Alla Smeders Dag vid ett flertal tillfällen, kom, och det var mycket trevligt, för övrigt två grannar, men bra väder, så det blev några krokar och handtag smidda iallafall.[attachment=0:2j2eq70l]<!-- ia0 -->DSC_0025_redigerad-2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2j2eq70l]

Kai G
Bilagor:
Mer
15 år 10 månader sedan #25852 av snickarn
Svar från snickarn i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Här var det mycket folk under dagen. Kristian och jag öppnade Opphems smedja och smidde krokar mm under dagen. Att det var mycket folk berodde på att det var "Opphemsdagen" med mycket aktiviteter förutom oss.

/Snickarn
Bilagor:
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 9 månader sedan - 15 år 9 månader sedan #25853 av Solberga Konstsmide
Svar från Solberga Konstsmide i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
Scouterna kom, men inte så många fler, och jag hade förberett både i smedjan samt fältässjan utanför. :o

Tack vare det vackra vädret så föredrog de alla att vara ute och "prova på smida". :D

Kaffe o frugans bullar fanns dock så att det räckte till alla o de som inte kom
vet inte vad de missat både smidesmässigt o smakmässigt. 8)

Men alla som var där verkade trivas. ;D

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Bilagor:
Last edit: 15 år 9 månader sedan by Solberga Konstsmide.
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 9 månader sedan #25854 av Solberga Konstsmide
Svar från Solberga Konstsmide i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?

Kenth skrev: Nästa år har jag i alla fall smedjan klar så då blir det lite mer annonser å lappar, jag hade en lite annons i lokalblaskan men det hjälpte inte men så ligger stugan där jag höll till riktigt avsides, en by med fem fastboende och fyra sommarboende intill Mälarens strand.

En lite miljöbild på mig den enda bilden som togs. Min blivande smedja i bakgrunden.



mvh/kenth


Hello Kenth...

Ooops, ny smedja...., lite mer info kanske, bider ritningar byggbeskrivning o dyl? ???

Som ledande figur i Antracit förväntar vi oss ett riktigt ingående inlägg om denna, som det verkar, riktigt stiliga smedja.

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 9 månader sedan #25855 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?

Solberga Konstsmide skrev: Scouterna kom, men inte så många fler, och jag hade förberett både i smedjan samt fältässjan utanför. :o

Tack vare det vackra vädret så föredrog de alla att vara ute och "prova på smida". :D

Kaffe o frugans bullar fanns dock så att det räckte till alla o de som inte kom
vet inte vad de missat både smidesmässigt o smakmässigt. 8)

Men alla som var där verkade trivas. ;D


Hehe

Prydlig smedja Solberga!!

Lägger man samman alla som besökte smedjor runt om måste det ju bli en det faktiskt...mer på väg in i forumet.

//admin (fortfarande på penicilin) :'(

Johan Sangberg
Mer
15 år 9 månader sedan #25856 av fredrik lundberg
Svar från fredrik lundberg i ämnet Hur gick Alla Smeders Dag för er?
På leksands fhsk, hade vi öppethus, dock hade vi så grymt mycket att göra veckorna innan så vi glömde helt bort att sätta ut affischer.

Men vi hade öppethus, vi hade det jätte trevligt, dock kom det inga besökare, men nästa år kanske eleverna som går här kommer ihåg att affischera. ; ) Sen avslutade vi dagen med att gå på medeltidsmarknad och hälsa på runsilver vilket blev en trevlig avslutning. (sen när de andra hade gått hem för att se på Eurovisionsfestivalen, passade jag på att smyga tillbaka och bronsgjuta av en kaffemugg, mycket roligare : )

mer corpus till folket!!!
Sidan laddades på: 0.131 sekunder
Powered by Kunena Forum