Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Gesällprovsutställning i Hyttan!

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 8 månader sedan #26247 av Johan Sangberg
Gesällprovsutställning i Hyttan! skapades av Johan Sangberg
Hej

Jag tycker det kan vara på sin plats att idag gå ut med att det kommer att bli en utställning inne i själva hyttan! Ett antal Gesällprov från flera olika tidsepoker kommer att ställas ut inne i den vackra hyttan, dessa är klara men vi vill ha fler!!

Gesällprov i hyttan

Nordiska Gudar, Claes Cajvert 1966
Bollspel, Ingvar Westling 1969
Göteborg, Johan Sangberg 1976
Bordsunderrede, Otto Samuelsson 1991
Mattias Helje
Ljuskrona, Martti Risku 2004
Svärd, Sjur Axel Pehrson 2006 (Norge)
Grindstolpar, Gustav Karlsson 2008

Jag tror att dessa utställare spänner från 1960 till 2000 talet? En viss osäkerhet är om vi kan få fram gesällprov från en fler årtionden. Optimalt vore väl minst ett från varje årtonde sedan säg hundra år tillbaks? Kan detta låta sig göras tro, om inte i år så nästa år. Vet ni några namn eller platser där det finns gesällprov, hemma eller offentligt som skulle kunna vara med på en "samlingsutställning"! Kontakta admin om ni vill delta nu eller senare eller om ni vet om någon som kan vara intresserad. Detta kan ju bli starten på en "vandringsutställning" med Gesällprov?? En idé ::)

Jag lägger in bilder från "ruter" här så ni får en uppfatting om hur det ser ut inne i hyttan!

Fil bilaga:


Fil bilaga:


Fil bilaga:


Fil bilaga:


Fil bilaga:



//admin

Johan Sangberg
Mer
15 år 8 månader sedan #26255 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Gesällprovsutställning i Hyttan!
Åh, va kul det skall bli att titta på! Suverän ide.

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 8 månader sedan #26258 av Ludwigo
Svar från Ludwigo i ämnet Gesällprovsutställning i Hyttan!
Vilken rolig idé, detta ska bli mycket spännande att kika på av flera olika anledningar!

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
Mer
15 år 7 månader sedan #26298 av Träakademien
Svar från Träakademien i ämnet Gesällprovsutställning i Hyttan!
Vilken kanonbra idé!
Jag kommer med killar som precis ska sätta sig och rita på sitt prov som ska utföras under våren. Det här passar ju perfekt!
Men visst vore det himla kul om vi kunde få se prov även från tidigt 1900-tal!! Yrket har ju ändrats en del.

Ulla
Mer
15 år 7 månader sedan #26331 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Gesällprovsutställning i Hyttan!
Jo det vill säga om det finns några sådana... skåväsendets lades ner i hela sverige typ1856 tror jag och gesällprov slutade därför att göras... Men så en dag runt år 1950 vill jag minnas besämde man sig för att återinföra gesällprov utan att låta det begränsas av skråförordningen

så... äldre än på 50-talet blir nog svårt om inte de böcker jag läst har sagt fel

Men jag har pratat med Ingvar Westling, en av veteranerna inom konstsmidet och han kan tänka sig att ställa ut sitt gamla gesällprov... kanske man skulle leta rätt på Granströms och Hasse Winbergs gesäll också...
Sidan laddades på: 0.090 sekunder
Powered by Kunena Forum