Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Ideer och önskemål inför träffen i Granbergsdal 20-21/9

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
16 år 2 månader sedan #24061 av Johan Sangberg
Hej
Det brukar alltid dyka upp önskemål om vad man vill se eller göra på träffen. Här kommer en tråd som kan fyllas på med lite av varje och gärna tankar och ideer om vad man kan önska sig eller bidra med. Vill du se något speciellt, göra något annorlunda och visa andra dina färdigheter så skriv här vet ja :P

//Admin

Johan Sangberg
Mer
16 år 2 månader sedan #24179 av mr_president
Här kommer mina blygsamma önskningar,

- testa att TIG-svetsa rostfritt (och/eller MIG-svetsa rostfritt)
- besöka ett järnverk
- köpa "skrotbitar" av verktygsstål av Kallsmen så billigt att man skäms...
- kolla på när man gör järn av malm (wootz lr va de heter)
- se på när någon driver fram en skäggyxa på maskinhammare
- kolla lite kletslag med Kallsmens grova lufthammare
- se en perfekt fungerande knivslipmaskin byggd på en Arboga slipmaskin (med varvtalsstyrning och plandel inkl. inköpslista och kontaktinformation till leverantörerna (samt priser))
- Se demonstration av en smidespress typ "bladerunner" som Silver å några till har
- se på när någon gör mosaikdamask
- få kvinnlig logik förklarad för mig

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
16 år 1 vecka sedan #25229 av mr_president
Kan lägga till följande till listan på önskemål,

- Bronsgjutning med fast form (eller vad det kan heta) och med förlorad form.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
15 år 10 månader sedan #25951 av Kenth
Det är nu dags att börja tänka på vad vi ska göra i Granbergsdal.

Vi brukar ju ha lite småutbildning under Lördagen och för den delen också under söndagen. Förra året bjöd gustav_metal på Inclustreringsvisning och SCB på lite vällning. Nu är frågan vad vi skall försöka oss på i år så jag efterlyser några förslag.
Jag själv skulle gärna se en yxa bli till, nu tar ju det en stund så den kanske skall delas upp i olika moment där de mest intressanta momentet/momenten ropas ut för att intresserade skall kunna komma och titta.
Vi har både lördag och söndag på oss, vi får plats med två under lördagen och resten under söndagen. Söndagen är ju lite lugnare så där kan vi kanske ta upp flera visningar.

Ja det är fritt fram att tänka och komma med förslag, tänk på att det bör vara moment som går att genomföra på max upp till 10-20 min.

kenth
Mer
15 år 10 månader sedan #25960 av gustav_metal
Jo jag har ett förslag på vad som skulle kunna ske...

Jagg har avlagt gesällprov i Konstsmide och förväntas få mitt gesällbrev utdelat någon gång.

Vad sägs om att ha en sådan ritual kanske innan festmåltiden på kvällen? Det är ju inte varje dag någon tar gesällprov och inte varje smedträff som delar ut yrkesbevis... Och så vore det ju kul att ha det på en Antracitgrej eftersom så många av er engagerat er i mitt gesällarbete.

Jag har en fundering över ifall man kanske skulle ha någon föreläsning om smide på en lite högre nivå, vi har ju sjukt professionell demostration av hammarsmide så varför inte också ha nån grej i det teoretiska på hög nivå? Jag ska snacka med lärarna från HDK Steneby och se ifall någon vill göra nått.

Jag skulle kunna tänka mig att moderera en gruppdiskussion IRL. Det skulle vara kul att göra det som Antracit på många sätt handlar om men utan en dator för en gångs skull, Kanske en paneldebatt eller nått.

Och så vore det ju kul med en sån där opretantiös snabb tävling som alla kan vara med i, bra så att vi alla får en anledning att smida ihop lite. Jag kan arrangera den i år också.



Gustav
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 9 månader sedan #25962 av Johan Sangberg
Hej Gustav

Stort grattis igen till din utämning och ditt gesällprov.

Nu kommer du med spännande idéer och det känns som en ära om vi kunde genomföra denna ceremoni i Granbergsdal och det glädjer mig att du "planterar" iden! Passa dessutom på att läsa lite om bakgrunden till gesällmedlemskap på Antracit och varför det fick just det klubbnamnet... Klicka här för FAQ om det .

Föreläsningar och paneldiskussioner är spännande och kan ge ett fantastiskt tillskott till träffen, verkligen! Vi får tala vidare om detta tycker jag och försöka planera in det till träffen, IRL e alltid roligt!

Dessutom så tackar vi så hjärtligt för att du även i år håller i en tävling så som förra året. Jag förmodar att momenten blir de samma som 2007?

Då kör vi inför septembers träff men innan dess firar vi midsommarafton idag!!

//admin

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.091 sekunder
Powered by Kunena Forum