Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gjutning

  • Silversmén
  • Silversmén Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 8 månader sedan #7827 av Silversmén
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Tjopp!
Finns det några tips för hur man gjuter av spillsilvret? Jag har provat, med blandade resultat. Bl.a. beroende på ytspänningen hos silvret som gärna vill dra ihop silvret till en klump. Bra vore om man kunde gjuta stänger eller andra former som går att bearbeta vidare.
Mer
13 år 8 månader sedan #7832 av lishar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,
Testa den här länken

http://www.rocks4brains.com/~cat/SmeltingAg.pdf

/Lishar
Mer
13 år 6 månader sedan #9278 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har inte läst länken ovan, men har personligen aldrig haft några problem med att gjuta av spillet. Förr smälte jag med gas, och tillsatte då borax, men det var ju inte så lyckat eftersom det blev många bubblor i sakerna av gasen. Vis av erfarenheten smälter jag numera i ugn. Hos Konrad mfl finns det formar att köpa för gjutning av spill till ten, tråd och plåt, som man sedan kan jobba vidare med. Eller starta skrodkonto hos Konrad så slipper du allt tjorv.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 3 månader sedan #12135 av JohanH
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
smält i en degel med hjälp av en gasbrännare. sen finns det formar att köpa. så kan du få vilka former du vill. häll snabbt när ämnet ser ut som en ägggula ungefär. olja gjutformen så flyter det lättare.

men det är ett jävla skit att guta i silver. blir lätt flisor och luftbubblor i ämnet. lättare med guld av någon anledning

obs glöm inte fluss medel samt att beta efteråt

var det inte förbannat svårt så gjorde du fel...
Sidan laddades på: 0.112 sekunder
Powered by Kunena Forum