Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon gjuta smådetaljer i aluminium?

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 8 månader sedan - 8 år 9 månader sedan #5068 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har någon någon erfarenhet i att gjuta smådetaljer i aluminium? Mest tänker jag på kugghjul men där kanske aluminium är ett dåligt val? Vill mest ha det för det är lätt och har väldigt låg smält temp jämnfört med brons och mässing. Tänkte fråga eftersom jag kanske kan få en nästan för iaf mig outömlig källa till "skräp" aluminium :>

tack på förhand iaf! :>
Last edit: 8 år 9 månader sedan by Johan Sangberg. Orsak: Förtydligad rubrik
Mer
14 år 7 månader sedan #5069 av nikaros
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
För att kunna gjuta med aluminium måste du dessvärre komma upp i en temperatur närmare 2000 grader, först då smälter oxiden!
Prova smälta ner några av dina gamla leksaksbilar istället, det funkar bra!
Mer
14 år 7 månader sedan #5070 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
NIkaros:

Neee![xx(]

aluminiums smältpunkt= 660C

metalburg

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
14 år 7 månader sedan #5071 av gadriam
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Yup. Aluminium smälter vid ungefär 700 grader men oxiden tål rätt mycket mer. Å andra sidan är ju inte oxiden mycket att ha. Jag skulle nog köra med leksaksbilarna för kugghjul, eller ny sveametall från Slöjddetaljer.
Mer
14 år 6 månader sedan #5364 av sme
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Dom exakta smälttemperaturerna är 658 grader för ren aluminium, och aluminiumoxiden smälter vid 2050 grader, enl. min "bibel" Teknos handbok från 1949.
Inte så viktigt kanske men kan va kul å veta för en del!
Mer
14 år 6 månader sedan #5368 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
oxidlagrets smältpunkt är väl inget man behöver bry sig om sålänge man inte ska löda?

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
14 år 6 månader sedan #5369 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Oxidens smältpunkt behöver man väl aldrig bry sig om, oxid löser man upp med ett lämpligt flussmedel.

//Olof Nilsson
Mer
14 år 6 månader sedan #5372 av Kindbo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Läste någon gång att det är bra metall att gjuta med i bilförgasare:
Zink?
Mer
14 år 4 månader sedan #5539 av Lädertommy
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Topplock från bilar och tyska ölburkar går utmärkt.

TE
Mer
12 år 7 månader sedan #18268 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
generatorhöljen är lätta att krossa å innehåller tydligen en superb legering

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
9 år 8 månader sedan #30579 av royen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej !

En fundering från mig som är RIKTIG nybörjare , varför använder ni inte "Zamak", det borde väl gå att använda här och med en smälttemp på dryga 400 ºC är det väl lättare att arbeta med ?
Bara man ser till att ventilera ut Zink ångorna (giftiga ) är det väl ok , eller har jag fattat fel?
Zamak är väl hårdare än aluminium men lätt att bearbeta.

en länk : http://en.wikipedia.org/wiki/Zamak

/royen
Sidan laddades på: 0.125 sekunder
Powered by Kunena Forum