Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Tips om gjutform för tenn

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #4325 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jaha...i detta forum snarkas det. Måste ändra på det då.

Jag har börjat lite soft med tenngjutning, vilket de flesta säkert har prövat i sin ungdom, själv gjorde jag aldrig några tennsoldater...de fick jag av nån släkting. (Tyvärr smälte dom när jag lekte invid elden en kväll när jag var 7-8 år).

Vad gjuter jag då?

Bland annat hängsmycken och kylskåpsmagneter som trumlas till fin ytjämnhet.

Vad gjuter jag i?

Har byggt några formar av kopparplåt med vanlig formgips. Gipset tar 5 min att blanda till, innan det stelnar trycker jag i en formkärna, t ex ett kors. Gipset stelnar sedan snabbt och korset kan knackas ur. På så sätt får gjutformen en väldigt fin yta, som är lätt att hälla tennet i.

Om man sedan gör 4-5 avtryck i formen får man massproducering, vilket i kombination med maskintrumling (45-60 min) gör enheterna otroligt fina, högblanka!

Tar gärna emot tips på hur man gör en delbar form på enklaste vis med ovan nämnda material. Vore ju roligt att göra helgjutna föremål.

Min dotter vill ha en tenn-groda i sitt halsband.










Anders Möller
http://www.smide.w3.to
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #4326 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hej

när jag gjöt pilkar till fisket så gjorde jag som du fast sedan lät man
gipset torka ca 1dygn och hällde på ett lager ovanför och lät det torka
sen knackar man lätt på sidan så delar sig formen och sedan skrapade jag till ett ingjöt

mvh

verktygsmakaren
Mer
15 år 1 månad sedan #4327 av Uffe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,

Man kan använda en speciell typ av silikon till tenngjutning, har jag för mig. Undrar om inte t.ex. Slöjddetaljer säljer sån silikon. Då bör det fungera bra med helgjutna detaljer så länge man tänker på släppningen ur formen.

Hälsningar Uffe
  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #4328 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Verktygsmakarn

menar alltså att det nya skiktet gips inte fäster vid det gamla? Men som Uffe skriver, var det inget emellan skikten? Kanske jag kunde stryka lite vax mellan och se om andra skiktet släpper lättare efteråt.

Får testa detta!

tackar och bockar


Anders Möller
http://www.smide.w3.to
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #4329 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
den silikonen Uffe skriver om har jag hemma men inte hunnit pröva
men där måste man nog ha ett släppmedel imellan

men gipsen delar sig bra om man bara låter 1a lagret torka riktigt först

men tänk på att hållla lite släppvinklar så biten inte fastnar när du tar ur den som Uffe påpekade

sedan finns det ett annat sätt det är att göra en modell i vax med ingöt
i samma stycke och sedan värma ur vaxet och sedan gjuta och slå sönder formen
vilket det har skrivits om på forumet

mvh

verktygsmakaren
Mer
15 år 1 månad sedan #4330 av janken_64
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
<i>den silikonen Uffe skriver om har jag hemma men inte hunnit pröva
men där måste man nog ha ett släppmedel imellan </i>

Vanligt vaselin fungerar utmärkt!!!


Själv använder jag en lera som ej är luft-torkande, Plastelina tror
jag att den heter, är ej helt säker!!!

Den fyller jag formen med till halva höjden, sedan trycker jag ner
gjut-mastern i leran till ungefär hälften eller som det passar
bäst för gjutningen!!!

Sedan tar jag lera och fyller ut/tätar kring mastern så att inte
siliconmassan kan rinna under den!!!

Jag brukar även ta ett penselskaft och gjöra ett par strategiska hål
i varje hörn(15mm in), de blir utmärkta för att hålla form-halvorna centrerade mot varandra sedan vid gjutning!

Brukar pensla på lite vaselin på leran(leran släpper mycket bättre då) och även gjut-mastern ifall det är
mycket detaljer eller under-gjutningar, har hänt att siliconet fastnat
i en del under-gjutningar för mig.

Blanda till siliconet med härdaren och pensla(använd en gammal det blir inte någon kul pensel efter denna målning)på och runt mastern för att
vara säker på att siliconet kommer dit det ska och utan luftbubblor!!
Men gör det skyndsamt, beroende på hur mycket härdare som är tillsatt
kan sisliconet bli segt ganska omgående!!!
Häll i resterande silicon!!

När siliconet har härdat, vänd på formen, "pilla" bort leran!!

Det blir garanterat någon liten bit lera kvar som måste tas bort, och
även silicon som har, mot förmodan, kommit igenom leran på fel sida!!

När första formhalvan är ren från lera och oönskad silicon, på med
mera vaselin. Var inte snål med vaselinet ut mot formkanterna, annars
kan det bli ett h-te att få isär formhalvorna sedan!!

Blanda mer silicon, pensla på runt mastern, häll i och låt härda!!

Sedan är det "bara" börja i ett hörn av formen och få isär form-halvorna, ta en bit i taget ifall det gjutit ihop, då får man ta en skalpell
och skära försiktigt!!!

Häpp,två silicongummi formhalvor!!!

Inga påhopp om det var en helt ointressant inlägg!!![:I]

Janne
Sidan laddades på: 0.110 sekunder
Powered by Kunena Forum