Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Skrovlig yta på tenn när jag gjuter i silikonform...

  • Jonne
  • Jonne Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 7 månader sedan #36997 av Jonne
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,
Jag gjuter drag i tenn i en silikonform. Tennet är ändamålsenligt enl. säljaren (Boliden Bergsoe, DK) och silikonformen är gjord utav värmetålig silikon. Allt är frid och fröjd så långt. Dock så blir ytan på tennföremålet mycket skrovlig trots att formen är "barnhudsslät" och jag undrar varför? Tips för åtgärd mottages ytterst tacksamt.
Mer
4 år 7 månader sedan #37002 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Använder du något fluss när du smälter tennet? Prova med paraffin eller bivax..
Har du koll på temperaturen? En smälta som är för kall eller för varm kan ge ytdefekter..

//Olof Nilsson
  • Jonne
  • Jonne Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 7 månader sedan #37003 av Jonne
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fluss? Bivax eller Paraffin? I formen? Utveckla gärna, jag är helt novis. Jag har ingen termometer för dessa temperaturer. vad ska tempen ligga på? Tacksam för all hjälp jag kan få. :blush:
Mer
4 år 6 månader sedan #37008 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
När tennet har smält kan man lägga i en bit bivax för att minska mängden slagg på ytan, tänk på att det kommer att ryka och lukta rejält.

Temperaturen är också viktig.
Prova att laborera lite med olika temperaturer, vanligast är ju att man gjuter alldeles för varmt.
När allt tenn har smält så tar du smältskopan av värmen och låter den stå tills metallen precis börjar stelna, värm på igen tills den är helt flytande och gjut.

//Olof Nilsson
  • Jonne
  • Jonne Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #37009 av Jonne
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Många tack för tipsen :)
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #37017 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
När jag gjöt tennsoldater kollade jag att temperaturen var bra om man stoppade ner änden på en tändsticka (den utan svavel) i. Blev den lätt brun och rök lite var det ok blev den svart var det för varmt och gummiformen kunde bli bränd....
Kanske kan fungera här...
Last edit: 4 år 6 månader sedan by znutt.
Mer
4 år 5 månader sedan #37031 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag undrar vad som menas med tenn. Tennet måste vara legerat med något för att undvika tennpest, dvs. att det faller isär till pulver om det är kallare än +13 grader. Sedan undrar jag hur ytan ser ut, är den skrovlig som sandpapper eller är den blank med bulor. Om ytan är som sandpapper, blir den det även i gipsform? Hur stelnar smältan, är den blank genom hela stelningen eller blir det grå kristaller omgivna av blank smälta? I så fall är det ingen bra legering. Om ytan blir bulig så gasar formen av, värm då formen i stekugn tills bulorna är borta. Till sist, har du tänkt på stilmetall. Den kan finnas på skroten nu när tidningarna går över till offsettryckning.

Hälsningar
Alf Nygren
  • Jonne
  • Jonne Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 5 månader sedan #37036 av Jonne
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Alf,
Med tenn menas en legering av 88% tenn, 8% antimon samt 4% koppar. Enligt Boliden Bergsoe A/S en bra legering att gjuta fiskedrag av. Alldeles för dyr dessutom... Jag har haft en ambition att hålla gjutningen blyfri av miljömässiga skäl. Jag har gjort gjutformarna av silikon avsedd för ändamålet och jag är väl medveten om att slutresultatet blir inte bättre än formens shape. Resultatet är förvisso betydligt bättre nu när jag håller nere temperaturen på tennet men bra kan jag knappast kalla det. Ska jag få snygga gjutningar så kommer jag att få lägga åtskilliga timmar med spackling, slipning och målning och då lägger jag hellre ner. Jag tycker inte att det här borde vara raketforskning precis. :S
Mer
3 år 11 månader sedan #37053 av trebor
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kanske det är bättre om du gjuter vax i silikonformen och får fram t ex tio vaxmodeller som du monterar på en vaxkanal med gjutkopp också i vax. Då får du ett s.k. träd där grenarna utgörs av dina drag. Blanda gips och tegelkross till lättflytande gägga. Häll i ett runt plåtsvep och stoppa ner vaxträdet. Låt
stelna och in med formen i en ugn. Långsamt upp till 400 grader. Färdigt att gjuta
Sidan laddades på: 0.131 sekunder
Powered by Kunena Forum