Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gjuta och bevara ihålighet?

  • Yamabushi
  • Yamabushi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19471 av Yamabushi
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!

har tänkt gjuta en topp till en träslida med mönster på.
och jag har en fråga.
Hur gjuter jag själva ihåligheten?
Alltså jag skall ju gjuta den dära toppen som skall gå in en bit på träslidan.
Men hur gjuter jag den och bevarar så att tomrummet i blir kvar så att man sedan kan trä på den på träslidan?

Jag vet att man kan ju kapa plastkopian jag har gjort längst med och sedan gjuta dom i två delar och sedan svetsa ihop dom igen,
Men problemet är ju då att sågen tar ju bort några millimeter på mönstret och det vill jag ju ej.

Men jag söker en annan metod så man kan gjuta hela formen och behålla alla mönster och inte behöva såga sönder det.

Materialet jag nog kommer att använda är gjutjärn. Men kommer nog i framtiden om jag gör om den att även prova brons och mässing.

Mvh Per.Wiklund

The steel is only as good as the man behind it.
Mer
12 år 3 månader sedan #19477 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har för mej att Folkabo är en hejare på gjutning, han kan säkert hjälpa dej med tipp och vad du ska
anväda för material.

Kallsme´n
Mer
12 år 3 månader sedan #19481 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja det finns ju massor av olika sätt att gjuta på. Många av dom innebär att du gräver ur orginalet innan du gjuter. Man behöver inte såga av och så kan ju alltid borra eller nått.

Annars kan du ju gjuta ett vaxorginal och experimentera lite med det.

Ett vanligt sätt att göra ihåligheter på större föremål är att man häller i gjutmaterialet och innan det svalnat helt häller man ut det. Då har det stelnat i väggarna men inte i kärnan. Lite för oexakt för dig nu men ändå något.
Mer
12 år 3 månader sedan #19483 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag får inte riktigt kläm på vad det är du skall gjuta. Det vore bra om du kunde lägga in ett par bilder.

Keep the blues alive
Mer
12 år 3 månader sedan #19495 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du gör en gjutkärna. Enklaste sättet jag känner till går till ungefär så här:
Försök få tag på vattenglas, och blanda in det i lite grövre ren gjutsand (alltså utan t.ex. lera och olja eller plast iblandat). Jag kan inte proportionerna, men sanden skall vara "fuktad" men ändå släppa igenom kolsyran. Gör en form för kärnan (som har samma form som hålet ska ha plus utstick så den hålls fast i rätt läge i formen), stoppa i sanden och härda den med kolsyra. Dvs blås kolsyra genom sanden, och den blir hård på några sekunder. Är den liten räcker det nog med att du blåser utandningsluft igenom sanden, annars får du använda en kolsyresläckare eller en svetsgas med kolsyra i. Den blir ungefär lika hård som gammalt murbruk. Efter gjutningen slår man bara sönder och kratsar ur kärnan.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Yamabushi
  • Yamabushi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19544 av Yamabushi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kommer det en bild på vad jag menar:



Det är att kunna gjuta båda ändarna på träslidan i mässing eller annan metal, och behålla tomrummet inuti själva metal delarna så jag kan trä över dom på trä slidan.
och då utan att behöva gjuta två halvor och sedan löda ihop dom igen, utan gjuta hela toppen i ett stycke.

Mvh Per.W

The steel is only as good as the man behind it.
Mer
12 år 3 månader sedan #19545 av Lidskjalf
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!

Bronsålderns holkyxor göt man på något sätt så de blev i håliga. Det finns förklaras i en bok som institutet för fortida teknik har gjort.
Man skulle göra en modell i vax som var ihålig precis som den färdiga yxan skulle bli. Sedan tryckte man ner hela vaxmodellen i lera och fyllde sedan upp med lera inuti ihåligheten. Sedan gjorde man två formar för kanalerna där metallen skulle rinna ner i trä och satte fast dem i vaxetfyllde sedan upp med lera på ovansidan där metall kanalerna skulle gå. Tog bort träformarna för kanalerna och sedan brändes vaxet ur.

Man borde kunna göra på ett liknande sätt när man gjuter en doppsko till en kniv till exempel.

//Björn
Mer
12 år 3 månader sedan #19548 av Sofia
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Den teknik som jag tycker verkar närmast till hands är "förlorad form" med vaxorginal.
Det ska tilläggas att jag aldrig har gjutit gjutjärn på detta sätt, men både silver och brons har fungerat bra.
För att få fram ett orginal i vax kan du göra en silikonform på det befintliga orginalet.
Det är lite pilligt, men det är definitivt värt det. Sedan kan du gjuta vaxorginal i silikonformen.

Vaxorginalet sätter du sedan på ett ingjöt i vax som i sin tur monteras på exempelvis en gummiplatta.
Om du inte ska slunggjuta kan det vara bra om du sätter på några vaxtrådar på väl valda ställen som riktas uppåt, dessa kommer sedan att fungera som luftkanaler.
När modellen är monterad och ingjötet är slätt och fint bäddar man in alltihop i christobalite (ett värmetåligt gips).
Vanligast är att du sätter en rörbit i järn kring modellen, en kuvett som fungerar som en kakform.
Se till att det är tätt gentemot gummiplattan, du kan tejpa.
När christobaliten härdat tar du bort gummiplattan och bränner ur vaxet i en ugn. Tid och temperatur är helt beroende på kuvettens storlek och ugnen förstås. När kuvetten börjar bli röd i kanten är det dags att gjuta.

Man kan använda olika typer av slungor, alternativt hälla ned den smälta metallen. Något flussmedel behövs till smältan, exempelvis borax.
Om gaslågan du smälter metallen med är reducerande förhindras oxidering effektivare. Det är lättare att få en bra smälta om metallen är fri från föroreningar och den består av många lika små bitar. Det finns även granalier att köpa, då kan även flusset vara inkluderat. Ha gärna mer metall än bara till modellen, så att ingjötet kan fyllas upp och "trycka på" och därigenom förhindra porer.
För att kuvetten inte ska svalna för mycket, tar man gärna ut den ur ugnen så sent som möjligt.
När smältan "blinkar" är temperaturen idealisk.

Efter gjutningen sänks kuvetten ned i vatten som löser upp christobaliten och ditt gjutgods kommer fram; förhoppningsvis helt perfekt utan skavanker.

Det finns böcker i ämnet och säkert andra trådar som beskriver denna teknik mer pedagogiskt och med bilder.
Jaja, nu har du min beskrivning också.

Lycka till!

/s
  • Yamabushi
  • Yamabushi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #19555 av Yamabushi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tackar tackar ^^

The steel is only as good as the man behind it.
Mer
12 år 2 månader sedan #19560 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Som Sofia skriver så är nog det bästa att gjuta med lost wax metoden men jag tror inte att du kan gjuta gjutjärn då det behövs ca 1400 grader att smälta den. Vet ej med bestämdhet hur hög temperatur "gipset" tål. Silver eller brons är nog det du skall satsa på. Om du vill ha ändarna svarta så finns det svärtningsmedel till silver och brons. Böcker om lost wax finns att köpa på ex Konrad Wahlström. Titlar som rekomenderas är Practical Casting, Centrifugal or lost vax jewelry casting, Basic wax modelling och Practical wax modelling vilka finns hos Konrad. Dessa titlar skall jag själv använda under hösten då jag skall hålla kurser i lost wax gjutning på vuxenskolan här i Tumba. Det behövs visserligen en del utrustning för att kunna gjuta men det går att improvisera rätt mycket om man bara skall gjuta några enstaka föremål. Kolla in ex http://web.comhem.se/vikingbronze/index.htm där man gjuter med med experimentella metoder. En anna sida är http://www.forntidateknik.z.se/  gå till uppsatser och längs ned Metallgjutning med forntida metoder som beskriver en enkel slunggjutning. Annars så kan du kanske göra dina ändar i vax och låta någon som har utrustning gjuta dom åt dig.
mvh Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
12 år 2 månader sedan #19777 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Med lite eftertanke så kanske man kan gjuta järn med lost vax. Man gjuter ju titan med smältpunkt 1668 och Platina 1768 samt Palladium 1555 grader. Gjuttemperatur är en sak och smälttemperatur en annan.

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
12 år 2 månader sedan #19788 av Sofia
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man kan inte få till någon riktig smälta med titan om den finns syre i miljön, oxiderna är så jävliga.
Det krävs en luftfri miljö, vacuumgjutning fungerar därför finfint.
Det är även därför tigsvets fungerar men inte hårdlödning.
Så har jag blivit lärd, har dock inte praktiserad något av det.
Kanske är det likadant med de andra metallerna du nämnde.
Mer
12 år 2 månader sedan #19796 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har en liten rolig bok om gjutning hemma, den är från 50-talet och där pratas det också om gjutkärnor, dock en enklare variant som man kan fixa utan specialgrejor...
Fritt återgivet efter läsningen i går kväll :)

Det är inte svårare än att reda en sås...
Ta mjöl (valfritt finmalet) och blanda i det i vatten, ta gjutsand (köpe eller vanlig fin sand med lite lera i) och blanda i. Det skall bli en grötaktig massa, kletig.
Stjälp ut den på mera gjutsand och knåda runt den tills den blir lagon för att kunna forma och hålla formen.
Forma den till rätt form (Det ska helst finnas luftkanaler i kärnor också)(Han pratade om kärnskelett också, ståltråd som armering).
Baka i ugn så blir den hård och hållbar. Det stod inte så mycket om tider och temperaturer...

Hoppas detta hjälper någon...

/Patrik
Mer
12 år 2 månader sedan #19800 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Intressant... Det måste provas någon gång! Men blir det inte en massa gaser när mjölet brinner upp? Och man får nog "baka" den ordentligt så allt vatten verkligen försvinner. Eller ska den rent av kolas?

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Sidan laddades på: 0.157 sekunder
Powered by Kunena Forum