Nya inlägg

    • Jimi Profilbild
    • Oxidering
    • Gammal tråd så det är väl knappast aktuellt för dig längre men någon annan kanske behöver......
    • Willyan Profilbild
    • Fjærhammer
    • Hei Jeg har ein Klafrestrøm No2, ser dere har monteringsritning og info om Klafrestrøm. Jeg finner...

Fler ämnen »

Topic-icon gummiform till vaxpositiv ??

  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan #17863 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
finns det någon guld eller silversmed som håller på med lost vax som skulle kunna hjälpa mig med en kanonform ?? ( givetvis även andra som håller på med gjutning ) jag behöver lära mig hur man gör gummiformen (negativet)

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Bilagor:
Mer
12 år 9 månader sedan #17866 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
du kan göra formen i t.ex. tvåkomponents-silikon, det finns att köpa i fackhandeln (konrad, nogusra et.c.). då behöver du inga maskiner. jag vet att du ska ha rätt mycket, men det finns nog också billigare varianter, kolla på firmor som säljer material för masktillverkning et.c., eller t.ex. kinn; http://www.kinn.com/ (där har de också en del användarbeskrivningar). det är rätt enkelt i alla fall; du bygger en låda, lika stor som formen ska bli. lägg i modellera et.c. och tryck ner originalet, så att leran kommer upp till halva originalet, inte mer, inte mindre. du måste tänka lite på släpp, alltså bygga formen så att du inte har sönder vaxmodellen när du ska ta ur den ur formen. tänk också på att göra ett ingjöt för vaxet, någonstans där det blir bäst flöde, märks minst och kräver minst efterarbete. fetta gärna in leran och originalet med t.ex. vaselin. blanda till silikonet, häll på det. när det stelnat har du alltså en halv gjutform. ta ur allt ur lådan och ta bort leran. lägg nu den halva silikonformen nederst i lådan, med originalet i, och gör om proceduren; vaselin, blanda, häll på. voila! lycka till! ;)

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan #17867 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
låter attans så enkelt när ett proffs berättar

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
12 år 9 månader sedan #17872 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tja, betongmetoden kan ju funka, det låter ju rimligt. men förmodligen måste du ha helt perfekt släpp eller många delar, och vax rinner ju på ett annat sätt än betong. men testa och rapportera! ;)
sättet du beskriver är ju liknande det som när man gjuter av lera et.c för att få en slutlig produkt i gips (byster, skulpturer et.c.). då börjar man med ett original i lera, som man gipsar en kappa runt i flera lager. sedan delas formen, leran tas ur och formen sätts ihop igen. efter att ha behandlat formen invändigt med såpa+olja, kan man gjuta gips i den, varpå formen mejslas bort och inte kan återanvändas. denna metod kan ju kanske funka till att gjuta dina kanoner i metall, om du alltså har värmetåligt gips i bra tjocklek.
men en mjuk form är ju oftast det bästa för att gjuta vaxförlagorna, om du inte har perfekt släpp. fördelen med en mjuk form är ju att den går att "kränga av" i viss mån, hur pass bra detta går beror ju på hur fina detaljer, och hur sprött eller degigt vax du har. sprött vax kan knäckas, mjukt förvridas. men - när man gör en form i vulkgummi, så gjuter man ofta in originalet helt i gummi, sedan skär man formen i två och tar ut originalet. du kan tänka dig själv att en sådan form inte har perfekt släpp, och därmed är det ju självklart att finns det vax som passar för detta, så finns det nog för alla ändamål.
något som kanske ingen har nämnt, som kanske vore nyttigt för dig att veta, är att en vaxmodell inte måste vara massiv. det går att göra "ihåliga" vaxförlagor, genom att vid gjutningen av dem inte fylla hela formen utan bara hälla i lite, skölja runt så det täcker, låta det stelna, hälla i lite mer... o.s.v. det är svårt att få det jämnt, men bara man har en tjocklek som är tillräcklig för att tåla gipsets tyngd utan att kollapsa, så går det bra. något att tänka på kanske, eftersom du inte vill göra åt så mycket vax.
glömde också att i det förra inlägget skriva att det är bra att göra passmärken så du är helt säker på att formen passar exakt ihop. det kan du göra genom att göra små gropar i modelleran. dessa blir ju sedan del av formen och säkrar passformen. bra särskilt för större föremål.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Sidan laddades på: 0.128 sekunder
Powered by Kunena Forum