Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Koppargjutning

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #3975 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
I materialläran har vi snackat om kopparns betydelse för vår fornhistoriska utveckling, men på ett mer teoretiskt plan. I min verkstad har jag massvis med klippspill (kopparplåt) från div projekt som jag funderar på att smälta ner och göra en figur eller liknande av.

>>JA. Jag vet att man kan sälja skrotet - hur har jag gjort tidigare?

Efter att ha besökt Volvos gjuteri i Skövde nyligen (gråjärnsgjuteri) har dessa tankar blivit mycket aktuella.

Jag funderar på att använda mig av gips till formarna.

<b>Vad</b> för släppmedel är lämpligt att använda sig av mellan smältan och gipset i formen?

<b>Finns</b> det något vax eller liknande (och var i såfall) att använda till formgivningen? Forntida gjuterier gjorde en vaxmodell som de inneslöt i gips, innan t ex bronssmältan fick fylla formen. Vaxet smälte och inte mycket gips fastnade på det gjutna godset. (åtminstone enligt vår hmmm... lärare)

Är brons lättare att gjuta med? Kan jag själv framställa brons genom att blanda tenn i kopparsmältan? Hur påverkas smälttemperaturen efter tillsats av tenn?

Finns det någon annan som pysslar med sånt här efter skolan/jobbet?

Kul om det kunde bli lite intressanta svar och inlägg på detta.

/Anders
Mer
15 år 5 månader sedan #3976 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag skulle nog inte använda vanligt gips till formen/flaskan då detta inte riktigt tycker om höga temperaturer, använd hellre "guldsmedsgips" eller någon lämplig lera/gjutsand så minskar risken att det går åt skogen vid gjutningen.
Vanligt bivax funkar utmärkt att göra mallarna av, släppmedel behövs inte, man slår bara sönder formen efter gjutningen för att få ut gjutgodset.
Innan du gjuter så måste formen förvärmas för att bränna ur vaxet, Stressa inte när du gör detta!! Har man bråttom så blir det bara fel.
Det kan ta flera timmar att få formen till rätt gjuttemperatur.
Överhetta inte metallen för då blir det bara fult och så måste man göra om allt igen!
Koppar tar upp syre från luften så någon form av fluss är att rekomendera, borax brukar funka bra.
Brons (Koppar tenn) har lägre smältpunkt än koppar.
Mässing (Koppar Zink m.m..) har även det lägre smältpunkt än ren Koppar men det är dock lite svårare att hantera då det är väldigt lätt att bränna ur Zinken = stor risk för Zinkfrossa!
Börja ganska smått och med få detaljer så ökar chansen att det går bra!

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
15 år 4 månader sedan #3977 av tino
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Släppmedel används för att man ska kunna öppna formar i mellanstegen (med sandform eller delbar gipsform), inte för att gjutgodset ska släppa (med sand resp. förlorad gips/vax slår man sönder formen efter gjutning). Till sandform används nikt(ersättning), till delbar gipsform kan man nog använda t.ex. motorolja eller annan mineralolja. De flesta hårda vaxer går att använda, men om detaljer är viktiga kanske riktiga gjutmodellvaxer är ett bättre val, finns bl.a hos konradw (får snart begära betalt för PR av dem och några andra firmor [:)] )
Mer
15 år 4 månader sedan #3978 av tino
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
För säkerhets skull kör jag det här också: glöm inte ingöt OCH luftkanaler.
Mer
15 år 4 månader sedan #3979 av aurum80
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">För säkerhets skull kör jag det här också: glöm inte ingöt OCH luftkanaler.

<i><div align="right">Ursprungligen postad av tino - 2004/04/04 :  05:21:04</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">[:P][:P][:P][;)]

Guldsmed
Mer
15 år 3 månader sedan #3980 av tino
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag är ju ingen fullfjädrad metallurg (på något sätt), men blandar du tenn i koppar förmodar jag att smältpunkten sänkts...
Sidan laddades på: 0.120 sekunder
Powered by Kunena Forum