Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Kemikalier till aluminiumgjutning

  • Rubert
  • Rubert Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #34136 av Rubert
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har gjort några gjutningar av svarvämnen i aluminium. Som gjutmetall har jag använt sandgjutna topplock från bilmotorer. Som gjutformar har jag använt vanliga plåtburkar. De gjutna ämnena är porfria i den undre delen men poriga i mitten på den övre delen. Jag antar att det rör sej om gasning från gjutmaterialet. Jag har hittat en leverantör av avgasningsmedel för aluminium (Nitral C19). Tyvärr så är minsta leverans 20kg och kilopriset mer än 100kr/kg. Är det någon på forumet som vet var man kan hitta någon leverantör som säljer i 1-2kg förpackningar.
Andra kemikalier som jag också letar efter i små mängder är flussmedel och kornförfiningsmedel för aluminium.
Rubert
Mer
7 år 6 månader sedan #34141 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Angående avgasningen, har du en svetstub med antingen ren kvävgas utan tillsatt väte eller ren argon så kan du ju använda det för att avgasa smältan. Gör en lans av ett stålrör och bubbla kväve/argon genom smältan en stund, använd ett stål med hög Kromhalt för att inte stålet skall lösa sig alltför mycket i smältan.

En liten argontub kanske är lättare att få tag på än avgasningsmedel..

//Olof Nilsson
  • Rubert
  • Rubert Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #34144 av Rubert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för tipset om att använda kväve/argon. Argon finns redan i verkstaden så det ska jag prova med. Ska prova med att behandla en sats i 3- 4min vid nästa tillfälle så får jag se om det blir någon skillnad. jag gjuter ca 5kg i taget.
Rubert
Mer
7 år 4 månader sedan #34307 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, smälte och använde du topplocket direkt? Smuts ger upptag av väte i form av hydrid som frigörs då metallen kallnar, fukt från gasbrännare tas också upp. Det bästa är att smälta skrotet till rena ämnen i el-ugn, kanske ett par gånger.
Hälsningar
Sixten
Mer
7 år 4 månader sedan #34353 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Frågade just en silver- och guldsmed som var här och han sa att då det gäller gjutning av silver (vilket iofs inte är samma som aluminium) så får man inte gjuta vid för hög temperatur. Silvret eller guldet skall vara som en "lugn sjö" när man vickar degeln, det får inte vibrera eller bete sig.

Kanske gäller samma för aluminium att man skall gjuta vid lägre temp och att man då får mindre problem med gas etc. ??

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
7 år 4 månader sedan #34364 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag läste en gång om att man kan avgasa med hjälp av magnesium. Om jag skall vara noggrann med en gjutning brukar jag ta en bit magnesiumband och linda fast det kring ändan av en ståltråd. Precis innan gjutningen sticker jag ner ändan i degeln och vispar runt. Magnesiumbandet brinner upp nere i smältan och tar med sig en del föroreningar.

Keep the blues alive
  • Rubert
  • Rubert Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #34392 av Rubert
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar för de tips som ni gett mej.
Jag har inte gjort några försök ännu, är inne in fräsa/svarva och svetsa period.
Jag har svetsat ihop en degel som har en diameter på ca 35cm. Den använder både för gjutning och smältning av stora skrotbitar.
Det kanske är läge att gjuta tackor vid skrotsmältningen i fortsättningen samt att fixa någon typ av lock till degeln för att minska inverkan av ungsgasernas på smältan.
Jag hittade en farbror (Myfordboy) på Youtube som lagt ut en massa videoklipp om aluminiumgjutning. I ett klipp så använder han "lite salt" som avgasningsmedel.
Om jag inte misstar mej så är "lite salt" kaliumklorid. Jag har hittat ett mineralsalt på COOP som innehåller >60% Kaliumklorid, resten natriumklorid.
När det gäller temperaturen i smältan så har jag inte mätt den hitills. Jag ska tillverka ett dykrör med termoelement för att kontrollera temperaturen vid nästa gjutning.

Rubert
Mer
7 år 4 månader sedan #34394 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det råkar inte vara borax som är saltet?? Jag brukar ha i lite borax i mässing men har inte tänkt på det för gaser utan mer för att få bättre slaggbildning.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 10 månader sedan #36494 av bastrummis
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Rubert skrev: Tackar för de tips som ni gett mej.
Jag har inte gjort några försök ännu, är inne in fräsa/svarva och svetsa period.
Jag har svetsat ihop en degel som har en diameter på ca 35cm. Den använder både för gjutning och smältning av stora skrotbitar.
Det kanske är läge att gjuta tackor vid skrotsmältningen i fortsättningen samt att fixa någon typ av lock till degeln för att minska inverkan av ungsgasernas på smältan.
Jag hittade en farbror (Myfordboy) på Youtube som lagt ut en massa videoklipp om aluminiumgjutning. I ett klipp så använder han "lite salt" som avgasningsmedel.
Om jag inte misstar mej så är "lite salt" kaliumklorid. Jag har hittat ett mineralsalt på COOP som innehåller >60% Kaliumklorid, resten natriumklorid.
När det gäller temperaturen i smältan så har jag inte mätt den hitills. Jag ska tillverka ett dykrör med termoelement för att kontrollera temperaturen vid nästa gjutning.

Rubert


Jag kollade på "Myfordboy" igår och det verkade som att han slängde in en näve NaCl (vanligt salt) som flussmedel och bikarbonat (bakpulver) för de-gassing. Jag vet inte om det stämde, men han gjuter ju rätt komplicerade detaljer...

/Mattias
Sidan laddades på: 0.123 sekunder
Powered by Kunena Forum