Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Skumgips

  • Sixten
  • Sixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
7 år 7 månader sedan #33968 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Gjutning med skumgips.
Foamed gypsum, bronze casting, core, inserts

Vid bronsgjutning med kanaler och håligheter är de största problemen att för det första att forma kärnan och för det andra att ta bort den efter gjutningen. En metod jag använt är att göra en slilicongummiform till kärnan som sedan fylls med skummad gips. Skumgipset gör jag genom att ta 50 g vatten och tillsätta gips (primodur 48) under omrörning med en elvisp, då så mycket gips är tillsatt att omrörningen börjar gå tungt tillsätter jag några ml diskmedel eller hårschampo. Omrörningen går nu lätt igen och resten av gipset tillsättes, totalt 160 g. Vispa nu tills konsistensen är ”slät” och volymen är ca 500 ml. Vispa inte alltför kraftigt för det är lätt gjort, tillsatsen av detergent gör att gipset stelnar långsamt vilket ger tid att injicera skummet i formen. Att jag blandar i det mesta av gipset innan detergenten tillsättes beror på att det ger jämnstora luftblåsor i skummet.

Eftersom materialet blir skört och innehåller mycket luft är det bäst att armera längre sektioner med piprensare som också ger luftkanaler. Eftersom gipset stelnar långsamt och är extremt skört får det ligga i formen ett dygn innan det tas ur. Efter torkning bränns gipset vid upp till 500 C, ventilera ordentligt för det stinker. Om man tycker att gipset verkar skört impregnerar man det med en linoljelösning som efter torkning härdas vid 200C. Kärnan kan nu endera sättas i sandform eller nålas-sys fast i en silicongummiform för att gjutas in i vax. Tänk på att inte gå över 500C då vaxet smälts ut ur skalformen. Efter gjutning är det bara att spola ur gipset, det största problemet är faktiskt att få bort eventuella knappnålar som sticker in i håligheten. En sak att tänka på är att tänka på är den enorma lyftkraft det smälta bronset ger.

Här är en bild på modellen av ett hjul med några ekerhålsmarkörer av epoxy.

Den här bikakan försökte jag med massor av gånger ceramic shell metoden men utan framgång men med skumgips fungerade det första gången då jag använde det som insats i en sandgjutning.








Här är en bild på en del till min fontän
Mer
7 år 7 månader sedan #33971 av Svarte Petter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det här lät spännande! Tack för informationen!
Det låter ju riktigt trevligt att det är så lätt att få bort efter gjutningen. Vad använder du för casting shell? Den jag använder måste sintras vid 900 grader, men det tål ju inte gipset eller hur? Då blir det ju riktigt bökigt med en kärna!
Hur blir ytan? Tänkte på porer från bubblorna...
Får du inte problem med gaser när du härdar en kärna med linolja?

Bilderna kan jag inte se...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Sixten
  • Sixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
7 år 7 månader sedan #33973 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag är så amatörmässig att jag inte lyckats få med bilderna men det kanske går utan. Skalet är beskrivet här på antracit under rubriken "Bronze casting with you can find at your home". Det är gjort av mineralull och lera. Bubblorna är så små att de inte märks. Dessutom är ytan nästan porfri. Problemet när man härdar linoljan är att det ryker men det problemet tas upp i stycket med skalet.
Hälsningar Sixten
Sidan laddades på: 0.084 sekunder
Powered by Kunena Forum