Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gjuta mässing i järnformar

  • fernet
  • fernet Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 3 månader sedan #25127 av fernet
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej på er. Nykomling här.

Jag har läst en del här och på andra ställen men inte hitta svaret på en fråga jag har om gjutning. Jag ber väldigt mycket om ursäkt om jag missat ett ställe där det tas upp.

Det är så att jag vill gjuta mässing eller brons i en återanvändningsbar tvådelad form. Formen ska gärna hålla för tusentals gjutningar. Jag hoppas nu på att det ska gå bra att använda en järnform eller någon slags stål till detta. Jag förmodar såklart att det inte går eftersom jag inte lyckats hitta det men vill ända försäkra mig. Formen ska likna denna och är tänkt för att tillverka fiskeprylar.



Formen på bilden består av aluminium och är avsedd för bly.

Frågorna är alltså om det skulle fungera, vilket material som är bäst lämpat samt vilka alternativ det kan finnas. Och så en fråga till när jag är igång. Jag läste någonstans att stålet i fiskekroken blir skört om den kommer i kontakt med varma prylar. Kan det stämma?

Mvh Anders
Mer
11 år 3 månader sedan #25136 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
mässing har en tendens att fastna vid järn, brukar de inte använda det för att löda järn? mässingslod.. testa dig lite fram, ta en plåt och slå lite smält mässing på den t.ex och se om det fastnar?
Testade förut när jag skulle göra en mässing tacka att slå den i en plåtform, slutade med att jag fick banka sönder hela formen för att få ut den.

Du gav mig dock en ide med mina aluminium gjutningar nu, har för mig det inte fäster på järn nå bra så kanske kan göra mina gjutningar i återanvändingsbara järn formar :) .. yey :)
Mer
11 år 3 månader sedan #25138 av Richard
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Till fiskedrag naturligtvis inte fel med koppar mässing, det är möjligt att högglanspolera.Till pimpel ex balans el mormychkor borde det vara lättare att använda tenn el stilmetall el rensmälta fälgvikter, själv har jag bara gjutit pistol o revolverkulor ogivala runda med el utan fettrilla. Rent bly för svartkrutsvapen f ö fälgmetallen borde duga till fiskedrag dessutom klart billigast
Mer
11 år 3 månader sedan #25141 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
kanske testa med t.ex rostfritt stål eller liknande? Det kanske skulle funka eftersom det har ett annat oxidlager än vanligt järn =)
  • fernet
  • fernet Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 3 månader sedan #25145 av fernet
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

kerk skrev: mässing har en tendens att fastna vid järn, brukar de inte använda det för att löda järn? mässingslod.. testa dig lite fram, ta en plåt och slå lite smält mässing på den t.ex och se om det fastnar?
Testade förut när jag skulle göra en mässing tacka att slå den i en plåtform, slutade med att jag fick banka sönder hela formen för att få ut den.

Du gav mig dock en ide med mina aluminium gjutningar nu, har för mig det inte fäster på järn nå bra så kanske kan göra mina gjutningar i återanvändingsbara järn formar :) .. yey :)


Tyvärr har jag ingen verkstad än att experimentera i. Du bekräftade i alla fall min misstanke.

Richard skrev: Till fiskedrag naturligtvis inte fel med koppar mässing, det är möjligt att högglanspolera.Till pimpel ex balans el mormychkor borde det vara lättare att använda tenn el stilmetall el rensmälta fälgvikter, själv har jag bara gjutit pistol o revolverkulor ogivala runda med el utan fettrilla. Rent bly för svartkrutsvapen f ö fälgmetallen borde duga till fiskedrag dessutom klart billigast


Fast bly är rätt så miljövidrigt och bör inte användas. Tappar man bly ligger det kvar i hundra år och väntar tålmodigt på att nån stackars sjöfågel ska mumsa i sig det. När det väl händer så sprids giftet vidare i näringskedjan. Här kan man läsa lite om det http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pd ... 0varor.pdf

Att jag vill tillverka dragen i mässing(brons bör också fungera) har mycket med dess relativt höga vikt att göra. Tenn blir för lätt helt enkelt. Vismut+tenn kunde vara ett alternativ men är dessvärre för dyrt, annars vore det kanon.

kerk skrev: kanske testa med t.ex rostfritt stål eller liknande? Det kanske skulle funka eftersom det har ett annat oxidlager än vanligt järn =)


Jo, det blir nog till att experimentera en del. Såg att konradw sålde silikonspray under namnet "Mold Release Spray". Kanske det vore något. I värsta fall får jag använda mig av gips. Det bör kunna fås att hålla ett antal gjutningar i alla fall tänker jag mig.

O0
Mer
11 år 3 månader sedan #25189 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
.. lär fungera bra - vistades vid ett gjuteri och dom gjorde smärre prylar i sin produktion på det settet .. jernet skal ha hög hetta för messingen fastnar, enligt lödning .. :-)

gips brinner isär - kan inte användas.


( akta ångarna från smelten, och användande av vatten til kylning av ihåliga objekten! )

:) :) :) jens-erik
Mer
11 år 3 månader sedan #25291 av ovralid
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
du får väl prata med ett kokillgjuteri så skall du se att dom vet,men duger inte alu till dragen dom i koppar leg blir ju rackarns tunga fast det är klart till små pirkar så är ju det bäst
  • fernet
  • fernet Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 3 månader sedan #25320 av fernet
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för varningen för att använda gipsformar Jens-Erik. Jag har lagt planerna på hyllan för tillfället. Jag ska satsa på nån legering av vismut och tenn istället. Det håller samma tyngd som mässing. Tyvärr smälter det fruktansvärt lätt(ca 120 grader) så jag funderar på att pröva att blanda i lite koppar i smeten och se vad som händer. 280-300 graders smälttemp skulle vara perfekt då jag använder pulverlacker som kräver 200 grader. Tror ni gamla rävar att det kunde vara något?
Mer
11 år 3 månader sedan #25428 av värjerblixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
har masor av duch blandare ock ventiler men vad händer med cromen när man smältyer ner detta ?

fernet skrev:

kerk skrev: mässing har en tendens att fastna vid järn, brukar de inte använda det för att löda järn? mässingslod.. testa dig lite fram, ta en plåt och slå lite smält mässing på den t.ex och se om det fastnar?
Testade förut när jag skulle göra en mässing tacka att slå den i en plåtform, slutade med att jag fick banka sönder hela formen för att få ut den.

Du gav mig dock en ide med mina aluminium gjutningar nu, har för mig det inte fäster på järn nå bra så kanske kan göra mina gjutningar i återanvändingsbara järn formar :) .. yey :)


Tyvärr har jag ingen verkstad än att experimentera i. Du bekräftade i alla fall min misstanke.

Richard skrev: Till fiskedrag naturligtvis inte fel med koppar mässing, det är möjligt att högglanspolera.Till pimpel ex balans el mormychkor borde det vara lättare att använda tenn el stilmetall el rensmälta fälgvikter, själv har jag bara gjutit pistol o revolverkulor ogivala runda med el utan fettrilla. Rent bly för svartkrutsvapen f ö fälgmetallen borde duga till fiskedrag dessutom klart billigast


Fast bly är rätt så miljövidrigt och bör inte användas. Tappar man bly ligger det kvar i hundra år och väntar tålmodigt på att nån stackars sjöfågel ska mumsa i sig det. När det väl händer så sprids giftet vidare i näringskedjan. Här kan man läsa lite om det http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pd ... 0varor.pdf

Att jag vill tillverka dragen i mässing(brons bör också fungera) har mycket med dess relativt höga vikt att göra. Tenn blir för lätt helt enkelt. Vismut+tenn kunde vara ett alternativ men är dessvärre för dyrt, annars vore det kanon.

kerk skrev: kanske testa med t.ex rostfritt stål eller liknande? Det kanske skulle funka eftersom det har ett annat oxidlager än vanligt järn =)


Jo, det blir nog till att experimentera en del. Såg att konradw sålde silikonspray under namnet "Mold Release Spray". Kanske det vore något. I värsta fall får jag använda mig av gips. Det bör kunna fås att hålla ett antal gjutningar i alla fall tänker jag mig.

O0

Mer
10 år 8 månader sedan #26731 av johan.kraft
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tror att en metod som skulle passa bra att gjuta fiskedrag med är "förlorad vaxform". Kolla på youtube där finns filmer som visar hur det går till, finns det inte en tråd här på forumet om ämnet också. Förlorad vaxgjutning fungerar bra till dom metaller du vill gjuta och det går att gjuta många samtidigt. :)
Sidan laddades på: 0.164 sekunder
Powered by Kunena Forum