Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Formgummi!

  • teacher
  • teacher Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 5 månader sedan #11566 av teacher
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag satt och läste på Konrad W:s hemsida och såg en del saker som jag inte har en aning om vad det används till. T ex formgummi och jag antar att vulkaniseringssakerna har med saken att göra.

Det där vaxet som finns, hur hårt är det?? mjuknar det i hantering med fingrarna, jag har provat att göra pluggar i cerenitlera och det går inte bra, den blir jättemjuk av fingerfärmen.

Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
13 år 5 månader sedan #11567 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här finns en sida där man visar hur det går till att vulka och gjuta vax mellan gummiplattorna.
http://www.ljungstrom.com/ klicka in på tillverkning. jag själv tänkte prova det flytande formgummit och köpte en burk i förra veckan, man ska tydligen ha en vakuumpump för att bli av med luftbubblorna så innan jag skaffat en sådan kan jag inte rapportera hur det går.
Vaxerna finns i olika hårdheter håller på med ett blått nu som går att fila och skära i och det håller sig så även i handvärme.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
13 år 5 månader sedan - 13 år 5 månader sedan #11569 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
kan ju absolut inte något om gjutning, men skulle det inte funka med bivax eller gips.

Kan den här länken vara nånting kanske.
Last edit: 13 år 5 månader sedan by Kallsmén.
Mer
13 år 5 månader sedan #11574 av EeWe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag är inte heller någon expert på området, men bivax och gips bör fungera utmärkt till modeller.

Gips kan kanske behöva lackas med klarlack eller liknande om man vill ha en finare och mer beständig yta önskas.
Mer
13 år 5 månader sedan #11576 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo gummiformen används för att gjuta vaxmodeller i som sedan ska användas för brons eller silvergjutning med förlorat vax metoden. fördelen med gummi framför gips är att det tillåter viss underskärning, med gipsform måste alla detaljer ha släppning.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
13 år 5 månader sedan #11580 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Formgummit används som sagts ovan till att göra en form för att sedan göra fler kopior i vax med hjälp av en vaxinjektor. En modell måste tåla minst 150 grader. Själva vulkningen görs i en vulkform av aluminium och gummit expanderar och skapar ett tryck som gör att det går att till och med återge ett hårstrå vid själva gjutningen. Det gäller alltså att få så bra finish som möjlig på sitt original.

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Bilagor:
Mer
13 år 5 månader sedan #11581 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
den varianten har jag inte sett förut, väldigt fin

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
13 år 5 månader sedan #11582 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack.
Förlagan är så kallad luffarslöjd.
Glömde att skicka med en bild på gummiformar som jag gjort. Som ni ser så är vulkformarna rätt tjocka för att klara trycket då gummit expanderar. Gummiform och vax till halsbandet + en liten kvinnokniv nere till vänster. Nere till höger en form för tenngjutning. Tändaren för att se storleken.
Hoppas att det kan vara till någon vägledning.
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Bilagor:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 5 månader sedan #11585 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Ja det va en snygg förlaga verkligen ;D . Grattis till att du fick med bilderna 8) . Återkom gärna med fler! :P

Johan Sangberg
Mer
13 år 5 månader sedan #11598 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Teacher..
Glömde att svara på din fråga om vax som ju kanske var det du helst ville ha svar på.
Om du skall göra en förlaga i vax så använd det blå filvaxet som är hårt. Det går att tälja, raspa ,fila ,borra ,slipa ,polera osv..Om man inte vill investera i en elektrisk vaxkniv så kan man använda en spritlampa för att t ex smälta tillbaka vax om man tar för mycket. Vaxet har en smältpunkt på ca 75 grader så värm inte för mycket då vaxet verkar ändra sig och bli kladdigt och då går det inte att polera. Konrad har en batteridriven vaxkniv men jag har inte prövat den.
Länken till halsbandet är gjort i nämda vax med hjälp av en täljkniv ,raspar och slippapper och sedan gjutet som förlorad form. Det finns ett antal olika vaxer med olika egenskaper men köp inte vax i lösvikt för det är till vaxinjektor.
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • teacher
  • teacher Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 5 månader sedan #11628 av teacher
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ojojoj så mycket häftig information... TACK..

Vilken guldgruva detta är för en nyfiken nybörjare som jag är..

Nu blev jag toksugen att göra nån vaxform och smälta lite brons/mässing...

Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
13 år 4 månader sedan #12033 av Sixten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag har gjort modeller där jag istället för vax tryckt in smältlim med smältlimspistol. Det är ingen risk att modellen går sönder och det beter sig precis som vax vid ursmältningen. Om man blandar in några procent smältlim i vaxet blir modellen mycket starkare men smältan blir något trögflytande.
Mer
13 år 4 månader sedan #12241 av tohu
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tänkte bara tipsa de som vill göra ett litet test med gjutgummi/etc om att man kan använda en lagom stor plastburk med lock och en dammsugare för att skapa en "McGyver"-vakumklocka.

Gör ett hål i locket som dammsugarmunstycket passar i, ställ ned den mindre burken med gips/gummi/silikon i den större, slut locket och applicera dammsugaren. Det är bra att ha en genomskinlig burk/lock så att man kan se till att mediet inte expanderar över alla håll och kanter...

Ett annat tips för att snåla lite med det dyra gummit är att göra en "skalform" med gummi som innesluts i en gipsform.
Skalet i gummi är till för att ge gummits goda egenskaper (det släpper och tillåter överhäng) och gipsformen är till för att stabilisera gummit när man gör avgjutningar i formen.
Måla först på minst ett lager gummit som får härda, armera eventuellt ett efterföljande lager med tunn tygväv och avsluta med ett ytterligare lager gummi. Gör sedan en tvådelad gipsform runt hela klabbet (både plugg och gummi).
När gipsformen är klar skär man en skåra i gummitskalet med rakblad eller skalpell så att pluggen och framida avgjutningar kan tas ut.
Sidan laddades på: 0.139 sekunder
Powered by Kunena Forum