Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Gipsform till slung- eller vakuumgjut i silver?

  • Bockas
  • Bockas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30355 av Bockas
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har gjort en del modeller i vax som jag planerar att gjuta i silver, och senare ännu fler modeller jag också vill gjuta.
Det är fullt möjligt att det kan komma att bli fråga om lite större kvantiteter längre fram, så jag är mer intresserad av att göra dem själv, framför att anlita en "legotillverkningsgjutare" (eller vad de nu kallas).
Min far sysslar dessutom med silversmide i liten skala, och han använder sig för närvarande av såkallad "legotillverkning" hos ett företag han anlitar. Poängen är iaf., att det troligen skulle löna sig för mig och min far att tillsammans införskaffa någon utrustning för egen tillverkning.

Frågan är då: Funkar det att göra formar för silvergjutning i gips (speciell gips för ändamålet dvs., som stoppar för minst 1400 grader), och köra dem i slung- eller vakuumgjutning? Eller är det bara metoden för "förlorat vax" som fungerar där? Det vore absolut enklast och mest smärtfritt, om man kunde göra en tvådelad gipsform (ungefär som när man gör form för tenngjutning i RTV-silikon), som klarar x-antal gjutningar innan man möjligen behöver göra en ny. Antar att sådana formar skulle behöva vara av en viss form för att fungera i dessa maskiner, åtminstone när det gäller slunggjutare av de modeller jag sett.

Hur gör "legotillverkarna"? Vad använder de för att göra formar? Kan inte tänka mig att de t.ex. gjort hundratalet "förlorat vax"-formar av de produkter jag sett dem göra till min far.

Kort och gott: Behöver tips, hur funkar det, vad är enklast och billigast osv.?
Mer
9 år 9 månader sedan #30357 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Till en gjutslunga skulle jag inte använda en delad gjutform på grund av risken för haveri. Dessutom kommer du troligen inte att kunna göra fler än en silvergjutning i en delad gipsform eftersom gipset helt enkelt inte håller. både silvret och boraxen fastnar rätt hårt i gipset efter gjutningen.
Ska man göra många likadana detaljer så gör man en master i vax eller annat lämpligt material och gjuter in den i en delbar gummi/silikonform, därefter kan man tillverka obergänsat med nya vaxmodeller att använda till gjutningen med förlorad vax.
Leta upp någon som kan göra en gummiform av era original och som dessutom har en vaxinjektor att fylla formen med så kan ni ju ta hand om gjutningen själva.

//Olof Nilsson
  • Bockas
  • Bockas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30360 av Bockas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad finns det för gummiformar (eller silikon eller liknande) som håller för temperaturen hos smält silver? Har aldrig sett till någon, trots att jag sökt en hel del. De "formgummin" jag hittat har stoppat för bly och liknande metaller med låg smälttemperatur som bäst, men inget över detta. Egentligen inte heller någon direkt serietillverkning av ens tennprodukter, vad jag förstått.
Ferris har ju en "See-Thru Mold"-massa, men skall bakas i 300 grader, och lägger jag mina vaxmodeller i 300 grader, så är de sannerligen "förlorade" - men inte på något bra sätt... ;)

Det var alltså något ett alternativ till "förlorat vax" jag var ute efter. Jag är medveten om den möjligheten, samt hur den metoden fungerar - men jag hade oerhört gärna använt någon metod med delad form, då jag inte riktigt är sugen på att i första hand börja använda mig av förlorat vax om det finns alternativ.

Göra en form att gjuta vaxmodeller kan jag fixa själv, har gjort en del i RTV som jag kan gjuta med tenn i - det är "i andra ändan" det tar emot lite, dvs. att göra "förlorat vax"-formar på löpande band.
Mer
9 år 9 månader sedan #30362 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gummiformen använder man för att gjuta vaxmodeller så man slipper göra dem för hand, ska man gjuta 100 ringämnen så är det ju lite trist att sitta och göra 100 modeller i vax för hand.
När man väl har sin gummiform så kan man ju gjuta hur många vaxmodeller man vill och sedan använda dessa till att göra gipsformar för silvergjutningen med förlorad vax tekniken.

Hur detaljerade gjutningar är det du vill göra? Silver har lite för hög ytspänning för att kunna fylla ut en detaljerad gjutform, därav anledningen till att man använder slunga eller vacum till silvergjutningar. Det funkar till viss del att gjuta silver genom att bara hälla det i en form men man får antingen ha relativt enkla modeller eller så blir det väldigt mycket efterarbete på den gjutna detaljen efteråt.

Jag skulle i alla fall rösta på slunggjutning, ha så många vaxmodeller i varje flaska som du kan så får du ju lite bättre ekonomi i varje gjutning.

//Olof Nilsson
  • Bockas
  • Bockas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30363 av Bockas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ah, jo hehe... Det där förstod jag ju iaf. Alltså hur och varför man gör vaxmodeller av ett original i en gummiform. ;)
För att förtydliga: Finns det några andra gjutmetoder än Förlorad Vax? Sandform har jag ju provat lite, men det är ju ganska begränsat vad man kan åstadkomma i fråga om form och detaljrikedom, blir lätt mycket porer och dåligt "utflyt". Från pojkårens ljuva dagar så minns man ju hur enkelt det var att gjuta figurer i en delad form, finns det inget som påminner om detta vid gjutning i silver? Någon delad gipsform verkade ju av inlägg här att döma heller inte vara ett bra alternativ. Förstod att det nog inte går att göra några stora serier med sådan, men skall formen kasseras efter en gjutning så är ju förlorad vax bättre.
Mer
9 år 9 månader sedan #30376 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Enkla svaret är nog: Nej. det finns inget riktigt bra alternativ till tenngjutningsformar för silver, om du inte gillar sandgjutning. Förlorad form i slunga eller vakuum är nog det vad mig veterligen är det som funkar bäst, ifall du inte vill lämna bort jobbet.

mer corpus till folket!!!
  • Bockas
  • Bockas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30378 av Bockas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mmm, det kan nog ändå vara lite svårt att antingen få silvret att flyta ut ordentligt, eller alls hålla sig kvar i formen om man använder delad form. Återstår väl att undersöka vad man kan komma undan billigast med, någon som har förslag? Har man en vakuumutrustning, så kan man väl göra iordning gipsformarna i denna också? Eller är jag helt ute och cyklar då? Har dålig koll på hur de fungerar/ser ut, slunggjut däremot känner jag ju till, men att göra gipsformar i en sådan är ju helt uteslutet... ;D
Mer
8 år 10 månader sedan #32284 av MWR
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
När du suttit och jobbat länge med en modell och är nöjd med den så är det helt klart värt att lämna bort till gjuteri som gör en gummiform till dig ex. BA konstgjuteri i stockholm. Finns många som kan hjälpa dig. Sök Eniro eller dyl.
Sidan laddades på: 0.165 sekunder
Powered by Kunena Forum