Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Reperation av varbygel i mässing hur???

Mer
5 år 8 månader sedan #34352

Det är väl bara att du provar. Mässing finns ju i nycklar och rörkopplingar mm.
Löd ihop vilket skrot som helst.
Och ja - mässingen visar färg och du kommer inte smälta sönder om du använder Gasol.


Har du slagit din lärling idag ??
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34355

Så klart, så korkad jag är, har vänt upp och ner på verkstaden i jakt på mässing och totalt förbisett rörkrökar.
Det är ju mässing ;D
Skyller på att allt sånt har en egen låda och just den lådan har jag inte rotat i ;)
Nu jävlar skall jag leta upp en trasig rörböj och spräcka för att löda ihop igen ;D
Tackar så väldigt för alla tips ;D

Återkommer när tummarna har åkt ur, verkstaden är städad, verktygen uppletade, svetten struken och arbetet genomfört.
Så kan jag slänga iväg ett par bilder av genomförandet med så att andra skumma typer kan ha gjädje av mina bilder med ;D

Mer
5 år 8 månader sedan #34393

Utan att kunna någonting alls om TIG så provade jag på förra jobbet att med en Clas Olsson elektronisk pinnsvets inverter med skrap-TIG att svetsa ihop ett vanligt vattenledningskopparrör och som lod en bit elkabel. Resultat över förväntan....

  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 8 månader sedan #34398

Hej

Ett litet förtydligande angående mässing och koppar som ju kan vara bra att veta också.

Koppar är ju en "ren" metall som smälter vid ca 1084 C*

Zink är ju en "ren" metall som smälter vid 419C'

Mässing är en legering av koppar och zink, 30% Zink och 70% Koppar. Beroende på vad man använt mässingen till har man legerat detta med lite olika halter Zink och till och med järn. Gjutmässing har oftast en högre halt Zink 35-45% (rör, plåt och tråd och kanske denna varbygel?). Smidbar mässing 25 - 45 % Zink och lite järn och detta används till beslag bl.a (kanske denna varbygel?).

Beroende på hur denna varbygel tillverkats kan ju smältpunkten variera en hel del, >:( Var försiktig ! 8) :o

Johan ;D


Johan Sangberg
Mer
5 år 8 månader sedan #34402

Hej
Det nämndes tidigare iden här tråden att man inte behöver slipa upp lödfogen utan bara se till att den är ren, där håller jag inte med riktigt, kapillärkrafterna fungerar inte om lödskarven är för tunn, så att bara löda igen en spricka kan se bra ut "utanpå" men lodet kan aldrig tränga ner ordentligt mellan verkstyckena. Resultatet blir då bara en "snygg" lödning som inte klarar några påfrestningar eller att man slipar på den. Nu har jag inte någon skolbok framför mig så att jag kan ange en "lagom" lödskarv, men måttar jag lite mellan fingrarna så uppskattar jag det till 0,3-0,7 mm, och ju mer parallella lödytorna är desto lättare är det att få lodet att flyta snyggt och att själva objektet inte slår sig. En för stor lödskarv kan också funka men det är svårare att fylla fogen.
Sen om man har en alldeles för stor lödskarv kan man faktiskt lägga i en tunn metallskiva, av samma metall som verkstyckena förstås, och då fyller man båda sidorna om den med lod, i min bransch kallar vi det att "skroda".

Sen det här med färgen, om man tittar på "färgskalan" för järn som finns här på forumet någon stans, tycker jag nog att den stämmer för de mesta metaller som har de temperaturerna, jag har nog svårt att skilja på en järn, silver, guld eller mässingsbit som håller 900 grader, det glöder lika mycket, det enda är väl att de kallnar olika fort.

Ett tillägg till Johans beskrivning av olika mässingslegeringar, det är att legeringar ( som tex slaglod) inte har en smältpunkt, de har ett smältintervall. Har man lödit har man nog sett det, först blir lodet bara lite segt om man inte värmt ordentligt, för att smälta ordentligt när man brassar på lite


Peter Sjögren
Sidan laddades på: 0.168 sekunder
Powered by Kunena Forum